Flappy - Flappy
תרגיל בחשיבה עיצובית, צבע וצורה
החל משנת הלימודים תשפ״ב, מתקיים בבית הספר שלנו מסלול לימודים שמשלב בין לימודי תיכנות ועיצוב משחקי מחשב. התכנית משלבת בין העמקה בעולם העיצוב הדיגיטלי, במקביל ללימודי תיכנות. התלמידים ניגשים לבגרות בעיצוב (5 יח״ל) וגם לבגרות במדעי המחשב (5 יח״ל).
ב״עולם האמיתי״ מתכנתים משתמשים בבינה מלאכותית ברמה יום-יומית, כך שרכישת הרגלי עבודה נכונים בתחום זה, נראית כמעט כדרישת חובה למתכנתים לעתיד. כמורים בתחום, אנחנו מנסים לבנות עבור התלמידים תרגילים והתנסויות שונות עם בינה מלאכותית. בחרתי להביא כאן תרגיל מוצלח במיוחד שנעשה השנה בכיתה יא (לאחר שבכיתה י׳ התלמידים כבר יצרו בעצמם שני משחקי מחשב עובדים, ללא בינה מלאכותית).
התרגיל התמקד בפיתוח חשיבה עיצובית דרך פירוק והרכבה מחדש של משחק קיים.
תחילה, כל תלמיד יצרו עותק של המשחק flappy bird תוך הסתמכות על GPT ככלי תומך למידה. בסיעור מוחות משותף, הצענו דרכים לשינוי המכניקה הבסיסית, והפיכת המשחק לחוויית שני שחקנים. כל תלמיד פיתח גרסה דו-שחקנית משלו, תוך עיצוב המשחק מחדש באמצעות צורות גיאומטריות פשוטות וצבעי יסוד בלבד, מה שאילץ מיקוד חזותי ויצירתיות באפיון החוויה החדשה.
התוצר מכיל את כל המשחקים שנוצרו בכיתה, ומציג חוויה מגוונת המדגימה את הקשר בין יצירתיות אישית לעבודה משותפת.

התרגיל כולו נמשך כחמש שעות, והאינטנסיביות שלו אפשרה לתלמידים להתמקד בפיתוח רעיון עיצובי-תוכני, במקום להשקיע בעיצוב מורכב ומתקדם. השימוש ב-GPT לפתרון משימות תכנות פשוטות יצר זרימה עבודה מהירה, שאפשרה לנו להעדיף סיעור מוחות וביצוע מהיר על פני עיסוק ממושך בטכניקה, וכך לחקור רעיונות עיצוביים דרך התנסות מיידית.
בראייה לאחור ותובנות:
מתוך החוויה שלי כמורה, וגם מתוך רפלקציה בדיאבד של התלמידים – התרגיל היה מוצלח מאוד. ניסיתי להבין ולנסח למה:
- חשיבה מקדימה משותפת על הלוח לפני ההתנסות בבינה מלאכותית. התבוננו ביחד במשחק flappy bird ולפני שהתלמידים התבקשו לשחזר את המשחק, פירקנו אותו בעל פה למכניקות. התלמידים אמנם השתמשו בבינה מלאכותית לשחזור המשחק, אבל הקפדנו על חשיבה עצמאית לפני שמבקשים משהו מבינה.
- ביטחון עצמי – עד התרגיל הזה, התלמידים התרגלו שלוקח להם מספר שבועות לייצר משחק עובד (גם משחק פשוט). בשיעור הזה כולם הצליחו, להפתעתם, לשחזר את המשחק המקורי אחרי שעת עבודה אחת בלבד. החוויה הזו המשיכה ללוות אותם בהמשך הלמידה, כשהם זוכרים שאם הם מגדירים מטרה ממוקדת וברורה אפשר לבצע אותה במהירות בסיוע בינה מלאכותית.
- חשיבה יצירתית ללא בינה מלאכותית – בשלב בו התלמידים נדרשו להמציא משחק חדש על בסיס הקיים, עבדנו ללא בינה מלאכותית, בדיון משותף – כשכל תלמיד מציע מספר פתרונות לשינוי המכניקה. רק לאחר שכל תלמיד בחר את המכניקה החדשה, חזרו להסתייע בבינה מלאכותית כדי לבצע את הרעיון. הקפדנו להפריד בין יצירתיות (אנושית) וסיוע טכני (בינה מלאכותית).
מגמת משחקי מחשב, כיתה יא׳
מאת: ענבל הלצר – מורה לעיצוב, פיתוח משחקי מחשב ומנטורית pbl. קמפוס פרס חולון
מייל: Inbalh@hadash-holon.org.il
תוצר: משחקון בהשראת flappy bird לשני שחקנים.