מהטמעה להובלה: בינה מלאכותית, צוותי חינוך והבטחה חינוכית במודל
Walk the Talk
מבוא
הדיון על בינה מלאכותית בחינוך לרוב מתמקד בשאלות טכנולוגיות – אילו כלים לבחור? איך להטמיע? איך להדריך שימוש נכון?
אולם בעינינו, השאלה המשמעותית היא כיצד למנף את הבינה המלאכותית לשינוי עומק בתרבות ההוראה, הלמידה וההערכה בבית הספר, תוך חיזוק היכולת של המורים לממש את ההבטחה החינוכית של המוסד.
במרכז המהלך עומד המורה כסוכן שינוי – לא כמטמיע כלי, אלא כמי שחווה בעצמו תהליך של למידה רלוונטית, יצירה, חקר, הערכה והצגה, ומתרגם אותו לעבודה עם תלמידיו. שינוי אמיתי אינו נולד מטרנד, אלא מחיבור עמוק לאתגר ולצורך אמיתי בשטח.
Walk the Talk – מהות המודל
הגישה מתבססת, על כך שהמורים יעברו את תהליך הלמידה שאנו רוצים שהתלמידים יחוו – לא "מורה עומד ומלמד" אלא התנסות, רלוונטיות, אחריות, עמידה מול קהל ושיתוף בתוצרים.

"למידה מתוך התנסות" היא גישה חינוכית שבה ידע נרכש באמצעות חוויה מעשית ופעילה, ולא רק על ידי לימוד תיאורטי. היא מתבססת על הרעיון שהלמידה היא תהליך של טרנספורמציה של התנסות, שבו הלומד מעורב באופן פעיל בבניית הידע שלו. אין הכוונה בכך שהמורים יתנסו בתהליך למידה של תלמידים, להפך. הרעיון הוא לתת למורים לחוות תהליך למידה שמותאם אליהם כאנשים בוגרים, מקצועיים, בעלי ידע עולם רחב. הבסיס שעומד בפנינו הוא שכדי ליצור שינוי אמיתי, על המורה לחוות בעצמו את התהליך מתחילתו ועד סופו. רק בדרך הזו יהיו בידיו את הכלים וההבנה כיצד להוביל תהליכים כאלו גם בכיתה.
המודל וההשתלמות לאורו פותחו במסגרת שותפות בין ענבל קהן, הרכזת הפדגוגית של תיכון מקיף נשר, ואריק בר-נס, מנהל יחידת המו"פ של עיריית נשר.
מהלך ההשתלמות – שישה שלבים לשינוי מערכתי
- חשיבה עיצובית – מיקוד האתגר
סדנאות חשיבה עיצובית לאיתור "הכאב" הפדגוגי המרכזי של כל צוות מקצועי – כך שהאתגר יגיע מהשטח ויהיה רלוונטי ללמידה, להוראה ולהערכה. - בניית תיאוריית שינוי ורעיונאות
יצירת Theory of Change המגדירה כיצד השינוי יתרחש בפועל, לצד תהליך רעיונאות (Ideation) להעלאת רעיונות ובחירת כיוון בעל השפעה פדגוגית אמיתית. - פיתוח יוזמה באמצעות כלי AI
הפיכת הרעיון לאבטיפוס (PoC) באמצעות כלי בינה מלאכותית, הן לתכנון והן להוראה והערכה, בליווי מנטורים פדגוגיים וטכנולוגיים. - התנסות בשטח
הפעלה אמיתית בכיתות, כולל מדידה ואיסוף נתונים על תהליך הלמידה, האפקטיביות של הכלי והשפעתו על התלמידים. - שיפור והכנה להצגה
שדרוג היוזמה, חידוד המסר, והכנתה להצגה מקצועית המשלבת -Presentation of Learning (POL) ו־TED AI. - הצגת תוצרים ומשוב – Walk the Talk בפועל
הצגת התהליך והתוצר מול קהל, שיתוף התובנות האישיות והפדגוגיות, וקבלת משוב עמיתים – חוויה שמדגימה את הציפיות מהתלמידים גם כלפי המורים.
דוגמאות לתוצרים שפותחו
- אתר אינטראקטיבי ללימוד כלי מקראי – לא מאכיל בכפית אלא מנגיש ומעניק כלים להתמודדות עצמאית.
- כלי דיגיטלי לחיבור תחומי עניין של תלמיד.ה לעבודת הביוחקר – מלווה את התלמיד בתהליכי העבודה וההגשה.
- אפליקציה ללמידת אוצר מילים בשפה הערבית – תהליך הדרגתי, משחקי ונגיש המשלב הנאה ואתגר.
- בוט הכנה לצו ראשון – מסייע לתלמידי כיתות אגף שח"ר להתכונן לראיונות אישיים, עם סימולציות ומשוב מותאם.
מעבר להשתלמות – תהליך מתמשך
ההשתלמות היא נקודת הפתיחה, אך היא אינה סוף התהליך.
העבודה נמשכת בישיבות צוותי המקצוע, בהן מתבצעת העמקה, שדרוג ורפלקציה על בסיס הפיילוטים וההתנסויות שנעשו.
הרכזת הפדגוגית מלווה את הצוותים באופן רציף, מסייעת בפתרון אתגרים ומעודדת שיתופי פעולה בין־תחומיים – כך שהיוזמות מתפתחות והופכות לחלק אינטגרלי מהעשייה הבית־ספרית.
המשמעות – שינוי תרבותי ולא רק טכנולוגי
המהלך לא נועד רק להעצים את המורים, אלא לייצר שינוי כולל בלמידה, בהוראה ובהערכה, ולחבר בין העשייה היומיומית לבין ההבטחה החינוכית של בית הספר: הכשרת בוגרים בעלי חשיבה ביקורתית, עצמאות, אחריות ויכולת לעמוד מול אתגרים אמיתיים.
סיכום
בינה מלאכותית בחינוך יכולה להיות הרבה מעבר להטמעת טכנולוגיה – היא יכולה להיות זרז לשינוי פדגוגי עמוק ומתמשך.
כאשר מורים חווים תהליך Walk the Talk וממשיכים אותו במסגרת העבודה השוטפת, הם הופכים לשותפים פעילים במימוש החזון החינוכי של בית הספר, ומשפיעים באופן ישיר על האופן שבו תלמידים לומדים, נבחנים ומתפתחים. כך, השינוי איננו תגובה לאופנה – אלא מהלך מחובר לצרכים האמיתיים של הקהילה הבית־ספרית, עם המשכיות והטמעה ארוכת טווח.
ענבל קהן – הרכזת הפדגוגית של תיכון מקיף נשר, מדריכה ארצית נש"ף בספרות ומומחית בלמידה רלוונטית, מובילה תהליכי חדשנות פדגוגית והטמעת בינה מלאכותית בהוראה, בלמידה ובהערכה.
אריק בר-נס – מנהל "המצפן", יחידת המחקר והפיתוח של עיריית נשר, מומחה בחיבור בין חדשנות חינוכית, פיתוח מקצועי והובלת שינוי מערכתי.