פדגוגיה בעידן הבינה המלאכותית. תכנון, יישום ותובנות מהשטח
למידה משמעותית בעידן ה-AI: פרקטיקות מכיתת הפסיכולוגיה
במסגרת תפקידי כרכזת תקשוב, יחד עם צוות תקשוב יזמתי והובלתי תהליך בית-ספרי רחב, שמטרתו הייתה להכניס את הבינה המלאכותית לשיח הפדגוגי ולעבודת ההוראה בפועל, לא כמסע טכנולוגי, אלא כמנוף לפיתוח לומדים עצמאיים, חושבים וסקרנים.
בנינו השתלמות מוסדית לצוות המורות, שנפרסה לאורך השנה כולה. כבר מהמפגש הראשון היה ברור לי שהאתגר המרכזי איננו ללמד כיצד להפעיל כלי, אלא לשנות תפיסה.
מורות רבות חששו, מהשפה, ומהטכנולוגיה עצמה. היו שהתנגדו ממש.
לכן נבנה תהליך מדורג: התחלנו בהיכרות עם כלים פשוטים ונגישים, שדרשו הפעלה מינימלית והדגימו ערך מיידי להוראה. בשלב הבא, העמקנו בהבנה פדגוגית, כיצד הכלים יכולים לשרת מטרות למידה. לאחר מכן, התנסינו ביישום מודרך- כל מורה בחרה נושא ותרגלה שילוב AI בתכנון . ולבסוף, עברנו ליישום עצמאי ולשיתוף תוצרים במליאה בפני הצוות.
עם הזמן, באמצעות התהליך החווייתי והדרגתי הזה ובאמצעות שיח פתוח, החששות פינו את מקומן להבנה: הבינה המלאכותית לא מחליפה אותנו, היא יכולה לעזור לנו לדייק, לגוון, ולהעצים את העשייה החינוכית.

המורות נחשפו לכלים מגוונים, ולמדו למנף אותם בצורה מושכלת בהוראה, בתכנון יחידות למידה ובהתאמה אישית של משימות לתלמידים. תוך כדי התהליך, הן תכננו תוצרים דיגיטליים מקוריים ששילבו בינה מלאכותית כחלק מתהליך למידה פעיל.
בחודש פברואר, עם הכרזת משרד החינוך על "חודש הבינה המלאכותית", הורחבה הפעילות גם לתלמידים. המורות הובילו תהליכי למידה שעסקו באוריינות ה- AI כיצד כותבים פרומפט מדויק, כיצד מעריכים את התשובות שמתקבלות מהבוט, ומהו שימוש אתי ובטוח בטכנולוגיה.
במסגרת חודש זה, התלמידים בהובלת המורות לקחו חלק בפרויקט ייחודי שבמסגרתו התבקשו לזהות בעיה ממשית מעולמם ולחשוב כיצד ניתן לרתום את הבינה המלאכותית לפתרונה. התהליך כלל שלבי חקר, תכנון פתרונות ויצירת תוצרים דיגיטליים בשילוב בינה מלאכותית. התלמידים הפגינו יצירתיות, חשיבה ביקורתית והבנה מעמיקה של הפוטנציאל והגבולות של הטכנולוגיה.
במרתון הבינה המלאכותית המחוזי, בהובלת שלוש מורות מבית הספר, השתתפו תלמידי כיתות ד' וה'. הם הציגו שמונה מיזמים מקוריים, מתוכם שני פרויקטים הגיעו להישג מרשים במיוחד- כניסה לרשימת 20 המיזמים המובילים במחוז דרום, מתוך 2,100 פרויקטים מכל רחבי הארץ.
מדובר בהכרה רשמית ברמה גבוהה של יצירתיות, חדשנות ומעורבות חינוכית, הן מצד התלמידים והן מצד הצוות.
בנוסף, צוות ההוראה פיתח לוח למידה דיגיטלי המשולב בבינה מלאכותית, הכולל תכנים ומשימות המתאימות לגיל ולתחום הדעת. הלוח משמש כמנוף ללמידה עצמאית.
התהליך כולו המחיש כיצד תכנון פדגוגי נכון, בשילוב תמיכה והעצמה של הצוות, יכול להפוך טכנולוגיה מאיום להזדמנות. עבורי, זו הייתה הוכחה שכשנותנים אמון וליווי, אפשר למנף את הבינה המלאכותית כדי לשנות את הדרך שבה אנחנו מלמדים, והדרך שבה תלמידים לומדים.
מאת: רעיה סינח, רכזת תקשוב
בית ספר יסודי גבים, באר שבע