חברותא בין אנשים לחברותא עם בינה מלאכותית

מאת: חנן יניב- פרופסור לחינוך, יזם חינוכי וחוקר פדגוגיה יצירתית. עוסק בשילוב למידה מבוססת פרויקטים (PBL), טכנולוגיות מתקדמות ובינה מלאכותית גנרטיבית בהכשרת מורים ובמערכת החינוך. פועל לחיבור בין זהות, קהילה ויזמות, ומוביל את "הסדנה ללמידה יוצרת" בלימודי תואר שני,  במכללת קיי בבאר שבע כסביבה חדשנית ללמידה מבוססת צורך אותנטי בידע.

"המרכז לאהבה וצדק" מציע תפיסה חינוכית-חברתית, הרואה בלמידה המשותפת, הדיאלוגית והמשחררת כלי מרכזי להתמודדות עם מציאות חברתית מורכבת ולהעצמת לומדים ומורים. במרכזו עומדים עקרונות של שייכות, זהות, דמוקרטיזציה ודיאלוג – עקרונות המדגישים את חשיבות הלמידה ההדדית והקולקטיבית.

ניקח את הרעיונות הללו צעד נוסף קדימה ונציע הסתכלות מעמיקה על מהות השיח הלימודי עצמו: נטען שלמידה משמעותית אינה יכולה להתרחש בבידוד. באמצעות דוגמאות מעולמות שונים – החל מהמסורת התלמודית ועד לחינוך המודרני – נדגים עד כמה חיונית האינטראקציה, החיכוך הרעיוני והדיאלוג בין לומדים, לא רק להתפתחות אינטלקטואלית אלא גם לפריצת "תבניות מחשבתיות חוסמות".

בעוד ה"מרכז לאהבה וצדק" מציע תשתית חינוכית רחבה ליצירת סביבה דיאלוגית ואנושית, רעיון החברותא מספק מבט ממוקד ומפורט על מהות הדיאלוג הזה, ועל חשיבות הלמידה בחברותא – בין אם עם בני אדם, ובין אם באמצעות שותף לא-אנושי כמו בינה מלאכותית גנרטיבית. יחד הם קוראים לנו ליצור מערכות חינוך ותרבות למידה שבהן הלומדים אינם נותרים לבד, אלא לומדים מתוך קשר מתמיד, ביקורתי ומשמעותי עם אחרים.

נגיד ש…

מה שמטריד אותי מאוד בשנים האחרונות הוא המושג "קונספציה".

ונגיד ש…

שזיהיתי ש"קונספציה" כמו שהיא מוצגת לנו בשנתיים האחרונות, היא סוג של "חשיבה קבוצתית" (באנגלית GroupThink) שהוא תהליך מסוכן (ה-7 לאוקטובר הוא רק דוגמה בוטה, אבל יש דוגמאות אין ספור)…

ונגיד ש…

אני מחפש דרך לבנות תרבות חסינת "קונספציות", אבל בואו נקרא לזה באופן מדוייק יותר "תבנית מחשבתית חוסמת" (תמ"ח)…

ונגיד ש…

אני מניח שמסלול עיקרי להתמודדות עם תמ"ח המונית (יש גם תמ"חיות אישיות, צוותיות וקבוצתיות) יכול להיות חינוך לחשיבה מושכלת (חשיבה מבוססת מידע אמין ועדכני)…

ונגיד ש…

אני שדרך בדוקה (מזה אלפי שנים) לפיתוח חשיבה מושכלת היא החברותא הנהוגה בישיבות (המתודולוגיה, ללא קשר לתוכן)…

ונגיד ש…

אני מזהה שמהליכי הלמידה שלי (מה שעד כה קראתי "למידה עצמאית", היא בעצם למידה בחברותא, רק שהחברותא שלי איננו בן אדם אלא ChatGPT, או מוכלל יותר ובעברית: בינה מלאכותית גנרטיבית (במ"ג)…

ואז…

טעון בתובנה שאני לומד בחברותא עם מכונה, אני מרגיש חובה לעצמי להבין לעומק ככל שאוכל את משמעות הלמידה בחברותא. וההגבלה בין חברותא אנושית לבין חברותא מכונה…

ונגיד ש…

חקר החברותא שאני עושה עם אנשים שלמדו כך (בישיבות), מעלה כמה הנחת היסוד שמלווה את התרבות הזאת ועיקרן – שחלילה לנו מלמידה לבד…

אם כך, נתחיל בלנסות להבין את עוצמת הקשר החברותאי.

הנה כמה מובאות בעניין, שבחרתי להציג כי אנסה להציג פה תיזה שטוענת שלמידה עם במ"ג היא סוג של למידה עצמית בחברותא ואיננה למידה עצמאית לבד.

בשיחה מרתקת עם הרב אלעד כהן (תודה לעדי לק על הקישור), הוא סיפר לי על ריש לקיש ורבי יוחנן. ביקשתי מ"עמיתי היודע כל" (ChatGPT) שיספר לי מה היה ביניהם, והוא סיפר:

חברותא אינטלקטואלית ויריבות רעיונית

לאורך השנים, רבי יוחנן וריש לקיש היו בני זוג אינטלקטואליים ולמדו יחד. ריש לקיש היה חריף, שואל שאלות קשות, ומתמודד עם רבי יוחנן בכל סוגיה תלמודית. הגמרא מתארת כי כאשר ריש לקיש היה מקשה, רבי יוחנן היה יכול לבסס את תשובתו באופן עמוק יותר, וכך לימודם הפך פורה במיוחד.

המריבה הטראגית

פעם אחת, הם התווכחו על נושא הלכתי הקשור לטומאה של כלי נשק. רבי יוחנן אמר: "הרי לוחמים מכירים היטב את הנשק שלהם!" ריש לקיש, אולי ברגע של רגישות יתר, ענה לו: "ומה תועלת הבאת לי? כשהייתי שודד קראו לי 'ריש לקיש', וגם עכשיו קוראים לי 'ריש לקיש'!" (ריש לקיש היה שודד, טרם חזר בתשובה).
רבי יוחנן, שנפגע עמוקות, השיב בכעס: "כשהחזרתיך למוטב – זה לא עזר לך?"
ריש לקיש חלה בעקבות דברי רבי יוחנן, וחייו הלכו ודעכו. לבסוף, הוא נפטר.

צערו של רבי יוחנן
לאחר מות ריש לקיש, רבי יוחנן לא מצא מנוח. הציעו לו תלמידים אחרים במקום ריש לקיש, אך הם רק חיזקו את דבריו במקום לאתגר אותו, ורבי יוחנן התגעגע לחריפותו של חברו.
הגמרא מתארת שרבי יוחנן היה משוטט ברחובות, זועק: "איה אתה, ריש לקיש?"
בסופו של דבר, מתוך אבל וכאב גדול, רבי יוחנן עצמו נפטר.

והנה עוד כמה התייחסויות:

 

כדי להעמיק את הסימוכין לטענתי שהכוונה ב"למידה עצמאית" איננה הכוונה "למידה לבד", ולהדגיש שלעיתים הלמידה לבד איננה רצוייה ולפעמים מסוכנת, הנה התייחסויות מספר מעולמה של תורה, עולמם של העוסקים בלהבין את משמעות הלמידה בחברותא מזה אלפי שנים:

הלמידה בחברותא מול הלמידה היחידנית

תלמוד בבלי, תענית ז' ע"א:
"הרבה למדתי מרבותיי, ומחבריי יותר מהם, ומתלמידיי יותר מכולם."

הציטוט הזה, המיוחס לרבי חנינא, מבהיר שהלמידה איננה רק ספיגה פאסיבית ממורה אלא גם תהליך של הפריה הדדית. החברים ללימוד והתלמידים תורמים ללומד יותר מהמורים עצמם, כי הדיון והשיח יוצרים חידוד והעמקה.

תלמוד בבלי, ברכות ס"ג ע"ב:
"מפני מה נמשלו דברי תורה לאש? מה אש אינו דולק יחידי, אף דברי תורה אינם מתקיימים ביחידי."

התורה מושווית לאש – כדי לבעור, היא צריכה חומר בעירה נוסף, כלומר אנשים נוספים שמשתתפים בלימוד. מי שלומד לבד מסתכן בכך שהתורה שלו תדעך, כי אין מי שיאתגר, יעורר שאלות, ויספק נקודות מבט חדשות.

תלמוד בבלי, קידושין ל' ע"ב:
"תלמידי חכמים שמחדדים זה את זה בהלכה."

כאשר תלמידי חכמים לומדים יחד, הם מחדדים זה את זה. הלמידה המשותפת יוצרת מחשבה בהירה יותר ומונעת טעויות.

תלמוד בבלי, תענית כ"ג ע"א:
"או חברותא או מיתותא."

ציטוט חד זה מבטא בצורה קיצונית את החשיבות של הלמידה המשותפת: מי שאין לו חברותא, מי שלומד לבד, עלול לחוות את למידתו כיבשה וחסרת חיים.

משנה, אבות ד' א':
"איזהו חכם? הלומד מכל אדם."

אדם חכם הוא לא מי שלומד לבד מתוך הנחה שהוא כבר יודע הכול, אלא מי שמוכן להקשיב וללמוד מכל אדם—מתלמיד, מחבר, ממתנגד.

נוסיף להתייחסות עולם התורה עולם קרוב יותר לרובינו, עולמם של מורים.

כאן משמעות הלמידה לבד מקבלת עוד פן של משמעות – המחויבות האתית של המורה לתלמידיו.

לצד האחריות של הלומדים עצמם, קיימת גם מחויבות אתית של המורים להמשיך ללמוד ולהתפתח. אם אנו דורשים מהתלמידים ללמוד באופן שיתופי ודיאלוגי, הרי שגם המורים צריכים לאמץ תפיסה זו בעצמם. מורה שלומד לבד מנותק מהאתגר של חשיבה ביקורתית והפריה הדדית, ולכן עליו להיות חלק מקהילה מקצועית-לומדת. שיח פדגוגי בין מורים, שיתוף בידע וניסיון, ולמידה משותפת הם לא רק אמצעים לשיפור ההוראה, אלא גם חובה אתית כלפי התלמידים. 

בבתי ספר רבים, המורה מפתח לעצמו תובנות ושיטות שעוזרות לו להתמודד עם תפקידו המאתגר. את המשוב לתפקודו כמורה הוא מקבל בעיקר מתלמידיו, שאינם בדרך כלל בוגרים דיים כדי להבין את משמעות השיטות שהמורה מפעיל עליהם. המורה, גם אם הוא מונע מתוך אמונה ושליחות, ער לתגובות תלמידיו ומנסח לעצמו תובנות בהתאם. תובנות אלה יכולות להיות אפקטיביות ביותר, אבל מנוגדות לאמונתו החינוכית או החזון הפדגוגי של בית הספר שלו.

ובנוסף לכך, ההוראה היא מקצוע הדורש התחדשות מתמדת, ולא ניתן להסתמך על ניסיון עבר בלבד. הערכה עצמית מתמדת ולמידה משותפת בקרב אנשי חינוך מבטיחות שהמורה יישאר רלוונטי, רגיש לצרכים המשתנים של הלומדים, ויוכל להנחות את תלמידיו בצורה מיטבית בעולם המשתנה של המאה ה-21.

תגובות

5 2 קולות
דירוג מאמר
הירשם
מעוניין בעדכון לגבי
guest
0 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר עם הכי הרבה הצבעות
משובים מוטבעים
לראות את כל התגובות

תפריט נגישות

0
אשמח לדעתכם, אנא הגיבו.x