הבינה המלאכותית כבר כאן
למידה משמעותית בעידן ה-AI: פרקטיקות מכיתת הפסיכולוגיה
אם אינך יכול להביס אותם, הצטרף אליהם" טוען פתגם אמריקאי שגור. אם תשאלו את הבינה המלאכותית, היא תכתוב כי אמירה זו אינה מיוחסת לאדם מסויים.
הבינה המלאכותית כבר כאן, על כל צורותיה וגווניה, ולנו נותר לחבק אותה בשתי ידיים, ללמוד להשתמש בה ולהנות מכך. זוהי דלת שנפתחה ואינה יכולה להסגר עוד.
ובכל זאת, חלקנו עדיין חוששים ממנה, לא בטוחים במה היא יכולה לסייע, אם בכלל. הרי אנחנו יודעים הכל! אנחנו בעלי הניסיון. אך הבינה המלאכותית לא תוותר לנו. וחבל לנו לוותר עליה.
המשמעות של הבינה המלאכותית היא באר עמוקה, אולי אפילו אינסופית, של מידע וידע, של יכולות והתנסויות, חובקי עולם. אז למה שלא נקפוץ למים ונלמד איך משתמשים בה הכי נכון לצרכינו? אם מישהו היה מציע לנו בכל יום לבקש מהיקום מה שאנחנו צריכים ולקבל אותו בין רגע, האם היינו מוותרים על היכולת הזו? זוהי הבינה. פחות או יותר. יותר אחרי שנלמד איך להשתמש בה נכון.
רכזת התקשוב בבית הספר גבים, רעיה סינח, יחד עם צוות התקשוב, הרימו את הכפפה והובילו תהליך בית-ספרי רחב, שמטרתו הייתה להכניס את הבינה המלאכותית לשיח הפדגוגי ולעבודת ההוראה בפועל, לא כמסע טכנולוגי, אלא כמנוף לפיתוח לומדים עצמאיים, חושבים וסקרנים.

תוך כדי תהליך הלמידה של הצוות, אשר עלה מדרגה גם בחודש הבינה המלאכותית בהובלת משרד החינוך, החלו המורות להתנסות בעצמן בכלי החדש.
דוגמה ליישום מעניין של השימוש ב AI נבנה על ידי מחנכת כיתה ג3 בבית הספר, נטלי סטאר. נטלי אינה מגיעה מעולמות הדיגיטל אך היא בהחלט מגיעה מעולם של מוטיבציה לחינוך והוראה מותאמת לכל תלמיד. נטלי ניגשה לאתגר באומץ והחלה לנסח את הפרומפטים המתאימים, כפי שהשקיעה ולמדה הן בסדנה והן בחודש הבינה, על מנת לבנות שיעור דיפרנציאלי המותאם לכיתתה המאתגרת מאד בתחום השפה. היא בנתה יחידת לימוד אשר אפשרה למידה מיטבית של כל קבוצה אוריינית בהתאם לרמתה ויכולותיה. לנטלי היה חשוב הן למידה משמעותית אך גם למידה חוויתית והיא ניגשה לבינה. תחילה הציגה את עצמה, מה תפקידה, שלב ואופי הכיתה אותה היא מחנכת, האתגרים העומדים למולה ולבסוף העלתה את הנושא אותו רצתה ללמד עם הבקשה ללמידה חוויתית ודיפרנציאלית. התשובה לא איחרה לבוא. אך היא לא היתה מספיק מדוייקת. היא אפילו היתה רחוקה ממה שנטלי רצתה באמת. אז היא ענתה ל AI ולא ויתרה. מה מתאים בהצעה ומה לא רלוונטי כלל. היא המשיכה ודייקה את הפרומפט בכל מענה עד שקיבלה מערכי שיעור רצויים ומותאמים עבורה ועבור כיתתה. עם יחידת לימוד זו עבדה נטלי בנושא הנבחר במשך מספר שעות לימוד. התוצאה היתה מרתקת! קבוצות הלימוד השונות התחברו למשימות שקיבלו והותאמו בדיוק עבורן וכך נטלי יכולה היתה להתמקד בקבוצה מאתגרת במיוחד, גם כאן, בעזרת המערך המפעיל והחוויתי שיצרה עבורה הבינה המלאכותית.
צוות נוסף, מחנכות שכבה ה', אשר בנו את טקס יום השואה וחיפשו דרך להביא את הנושא השנתי באופן שירתק את התלמידים הצופים (דבר שאינו מובן מאליו במפגשים וטקסים כלל בית ספריים), נעזרו גם הן בכלי AI בשני מובנים: האחד, כתבית ההצגה עצמה: הנושא המרכזי וקו העלילה, כמו גם התפקידים שרצו לשתף, הרעיונות והמסרים נכתבו על ידיהן, אך את הדיאלוגים עצמם ערכה הבינה, לאחר שהצוות כתב לה באופן מפורט בפרומפט מה המסגרת וכן הפרטים הנדרשים, גילאי הצופים, אורך ההצגה והצורך בשפה מתאימה יד ביד עם העברת המסר הכל כך חשוב של החיים שאחרי. השימוש הנוסף היה ביצירת תפאורה שבחלקה היתה דיגיטלית. בעזרת ה AI חיפש הצוות תמונות מתאימות ובעזרת עצות של הבינה באילו אתרים ניתן לבקר, נערכה תפאורה שכללה כעשרים תמונות רצות למהלך ההצגה. התוצאה היתה מפתיעה! הקהל בהצגה, תלמידים מכיתות ג' – ו', היה מרותק במשך כמעט שעה. לא נדרש ניהול משמעתי או בקשות חוזרות ונשנות של הקשבה. מהלך ההצגה עשה את שלו וקטף שבחים רבים.
מאת: יעל אוזן
מחנכת ומורה לחשבון ושפה לשכבות ה-ו, בוגרת הכשרת חותם לאקדמאים, כלכלנית בעברי. נמצאת בהוראה מתו רצון להיות יד מכוונת לדור העתיד, בית ספר גבים, באר שבע.
מייל: yaeluzan9@gmail.com