בין חדשנות לאחריות- המורה בעידן הבינה המלאכותית
המערכת החינוכית מצויה בעיצומה של אחת התמורות המשמעותיות ביותר שידעה בעשורים האחרונים- כניסתה של הבינה המלאכותית למרחב הלמידה. מהפכה זו אינה טכנולוגית בלבד, היא מטלטלת את יסודות החינוך כפי שהכרנו, ומחייבת חשיבה מחודשת על תפקיד המורה, תהליכי ההוראה והלמידה, האוריינות הנדרשת במאה ה־21, והאחריות הערכית פדגוגית שלנו כלפי התלמידים. בעיניי, על המורה המודרני להיות לא רק משתמש בכלי חדש, אלא מעצב תהליך- מוביל, יוצר, ואחראי על תיווך מושכל של הבינה בתוך מערכת חיה של יחסי אנוש ולמידה משמעותית.
בדצמבר 2022, כש GPT פרץ לראשונה כצ'אט בוט פתוח לציבור, הבנתי שאנחנו בעיצומו של רגע מכונן. שונה מכל מהפכה שהכרנו ומתוך תחושת שליחות ואמונה שתלמידיי צריכים לקחת חלק מהרגע הזה, לא חיכיתי להנחיות ישירות והתחלתי מיד לשלב למידה פעילה, חקר והתנסות. באותה שנה חינכתי כיתה ג', כיתה שחינכתי מכיתה א' וכבר מראשית דרכנו אחוז גדול מהשיעורים הועברו בכלים דיגיטליים באמצעות מחשבים או טאבלטים, כשהתלמידים הגיעו לכיתה ג' הם היו בעלי אוריינות טכנולוגית ברמה גבוהה ושלטו ביישומי מחשב בסיסיים ובשימוש בסביבה רווייה כלים דיגיטליים.
כבר בינואר 2023 שילבתי שימוש בבינה מלאכותית בכיתה. תלמידיי החלו להשתמש בצ'אטבוטים כחלק משיעורים מובנים שעסקו בשאילת שאלות, חקר אישי, תרגול כתיבה וחשיבה שיתופית.

בשיעור בו חקרנו על דמויות מופת, התלמידים השתמשו בכלי שנקרא Rytr שהיה אחד ממודלי השפה החינמיים, הכיתה התחלקה לקבוצות, כל קבוצה נדרשה לחקור על דמות מופת באופן שמתחיל ממשימת חשיבה או כתיבה שמבוססת על דיון קבוצתי בהתאם לנושא השיעור, התלמידים קיבלו קטעי מידע בסיסיים ולאחר קריאתם כל קבוצה נדרשה לכתוב שאלות על אותה דמות, על הקשר בין הדמות לתכונת ההתמדה ועל החיבור לחייהם האישיים, ובעזרת Rytr כתבו פסקה שכוללת תשובות לשאלותיהם. לאחר קבלת המידע מהבינה הם נדרשו להכנס למקור אינטרנטי מהימן (כגון אאוריקה) לקרוא על הדמות ולהשוות בין המידע מהאתר למידע שקיבלו מהבינה על מנת להפעיל את החשיבה הביקורתית וביקורת המידע. התוצר המוגמר היתה מצגת שיתופית של כלל הקבוצות המשמשת ככלי עזר שמזמן ללמידת עמיתים ולהצגת פרזנטציה של חברי הקבוצה. בנוסף כל קבוצה קיבלה טופס בו היתה צריכה למלא את חלוקת התפקידים ותחומי האחריות של כל אחד מחברי הקבוצה החל משלב הדיון ועד לשלב הצגת התוצרים. אני כמורה שימשתי כמנטורית, בחנתי את תהליכח העבודה, כיוונתי לחידוד ודיוק הפרומפטים והצעתי כיווני חשיבה והצעות ייעול לעבודת חברי הקבוצה.

גם בפרוייקט "תלמידים מלמדים" בו תלמידים מהכיתה העבירו שיעור או פעילות על נושא אקטואלי/ חברתי/ לימודי הם למדו כיצד נכון להשתמש בבינה מלאכותית ככלי עזר לתכנון אישי, לקבלת רעיונות ולארגון וסיכום המידע, בסרטון זה מצורף צילום אקראי של תלמידים שמסבירים על תהליך העבודה עם הבינה לצורך תכנון הפעילות: סרטון התלמידים

בשיעורים אלו ניתן היה להבחין כי במהלך הלמידה קיימת התלהבות ומוטיבציה גבוהה, רצון של כלל חברי הקבוצה להשתתף באופן פעיל ולחוות את "הקסם" שבבינה. לצד זאת היתה הבנה עמוקה ויישום שנולד מתוך העשייה: הבינה המלאכותית בגילאים צעירים הינה טכנולוגיה שמצריכה ליווי, תיווך ודיוק והנחייה פדגוגית מכוונת וברורה.
במרץ 2023 הרחבנו את השימוש למחוללי תמונות , כסיכום לנושא הsel התלמידים יצרו תמונה בכלי שנקרא Lexica שמאחוריה יש חשיבה על סיטואציה שממחישה את אחד מארבעת המגדלורים עליהם התמקדנו: אמפתיה, וויסות רגשי, התמדה וקבלת החלטות מושכלת, התמונות שימשו בסיס למספר שימושים שונים- מתן פרשנות לתמונה, הסבר על תהליך התפתחותי אישי, יצירת חידון ומשחק זיכרון, המשחק הוצג ביריד מצויינות עירוני בתחום הsel. בעזרת הבינה המלאכותית התלמידים יצרו הדמיות, ניתחו את הדיוק, והבינו תוך כדי תהליך את ה"הזיות" המוכרות של הבינה וחשוב מכך את הפוטנציאל שגלום בה. העיקרון המנחה שניתן לראות הוא שילוב ואיזון בין השימוש בבינה אנושית לבינה מלאכותית ושמירה על כללי ברזל שמובילים את תהליך הבינה- אחריות על התוצר וחשיבה ביקורתית על אופן השימוש ועל המידע.

גם במקצועות הליבה הבינה באה לעזרת התלמידים, בשנה לאחר מכן, בשיעור מתמטיקה בכיתה ד' בו למדנו שברים- התלמידים בחרו שבר והמחישו את השבר כחלק משלם באמצעות תמונה אותה עיצבו בCanva AI- המטרה היתה כאן לתרגם את ההבנה המתמטית לחשיבה יצירתית, דוג' לתלמיד שבחר את השבר 4/10- יצר תמונה של ערוגה בה יש 10 פרחים- 4 פרחים מסוג נרקיס ו6 פרחים מסוג ורד. התלמיד הציג את התמונה וצירף חידה לתלמידי הכיתה- כדי לגלות את השבר המסתתר בתמונה התמקדו בנרקיסים.
תלמידה אחרת לעומתו בחרה להציג סיפור ותמונה שכדי לגלות את התשובה התלמידים היו צריכים למצוא את השבר- "ביום הולדתי קיבלתי עוגה שמחולקת ל12 חתיכות שוות, ביום ההולדת נכחו 8 חברים וכל אחד מהם קיבל חתיכת עוגה- איזה חלק מתוך השלם נשאר בעוגה שנותרה?" לצד החידה הוצגה תמונה אותה התלמידה יצרה ב Canva AI . וכן עוד דוגמאות מעשיות בהן התלמידים גילו חשיבה יצירתית לצד הבנה מתמטית ושימוש בסביבה טכנולוגית.


בשיעור שפה- כתיבה, תרגלנו כתיבת סיפור באמצעות storywizard, בו בעצם כתיבת הפרומפט התלמידים תכננו, ארגנו את המידע, ניסחו אותו לכתיבת תיאור וכשקיבלו את הסיפור החליפו בינהם תוצרים וביצעו התאמות, לכל שיעור כזה התווסף דף שמעודד חשיבה רפלקטיבית של התלמיד על התפקיד שלו בהשוואה לתפקיד הבינה המלאכותית. המאפיין הבולט ביותר הוא המוטיבציה- המוטיבציה של התלמידים לקרוא, לכתוב ולשתף פעולה עם מטלה לימודית הייתה משמעותית מאוד!


ככל שהתלמידים פיתחו מיומנות גבוהה יותר, הם שילבו מספר כלי בינה מלאכותית כדי להגיע לתוצר אחד והשתמשו בסביבה רוויה בינה מלאכותית הכוללת כלי טקסט, תמונה ווידאו. סרטון תלמידים
באותם חודשים הפכו תלמידיי למודלינג עירוני. הם הציגו את הלמידה בפני תלמידים בוגרים, הנחו שיעורים בבתי ספר נוספים, הציגו את הבינה ביריד מצויינות עירוני והיוו גשר בין חדשנות פדגוגית חינוכית להטמעה בשטח.

אני רואה את תפקיד המורה בעידן הבינה כמי שמשלב שלושה כובעים מהותיים:
1. מוביל פדגוגי- שמתכנן תהליך למידה מכוון מטרה ומיומנויות עתיד.
2. מדריך אוריינות AI- שמלמד איך לחשוב בעזרת הכלים, לא רק לתפעלם.
3. שומר סף ערכי- שמוביל שימוש אחראי, ביקורתי ואתי.
היבט מהותי נוסף בתפיסתי קשור להכשרת מורים לעבודה עם בינה מלאכותית. בהכשרות שאני מובילה, המורים עוברים תהליך מדורג של שינוי תודעתי ומקצועי. בשלב הראשון הם פועלים כצרכנים- "יוזרים" המשתמשים בבינה בהתאם לצרכים האישיים שלהם. המורה לא יכול להישאר בקומת הצריכה בלבד.
בשלב הבא, המורה נדרש להפוך ליצרן, מישהו שמביט בבינה דרך עיניי תלמידיו, ויודע לתכנן עבורם שימושים חינוכיים, פדגוגיים, מותאמים. על המורה לשאול את עצמו: לאיזו מטרה אני משלב את הבינה? איזו מיומנות אני מקדם? כיצד אני מזמן לתלמידי תהליך עיבוד, הפנמה, הפקה ודיוק של מידע? הבינה אינה "מורה חלופי" אלא תוכן גולמי, "חצי אפוי", שמחייב הכוונה אנושית לפני או אחרי השימוש בה. כאן נמצא ליבת התפקיד של המורה- כמנחה רפלקטיבי, כמעצב חוויית למידה, וכמי שלא מוותר על הפדגוגיה גם כשהטכנולוגיה קורצת יותר מתמיד. בסיום ההכשרה איתי המורים צריכים לבנות יחידת לימוד שמבוססת על שימוש בכלי AI ומשלבת בתוכה שימוש תלמידים בAI בהתאם לשכבת הגיל, להנחיות ולתחום הדעת.
ניתן לראות ברפלקציה שהמורה שרה.א מקורס יישומי בינה מלאכותית אותו אני מעבירה במכללה האקדמית "חמדת" כתבה כי עקרונות השימוש בבינה מלאכותית, תפיסת תפקיד המורה משתנים בהתאם לעידן החדש, להזדמנויות והאתגרים אותם הוא מזמן

אג'נדת השימוש שלי בבינה המלאכותית חוצה שכבות, מתייחסת למורים ולתלמידים כאחד.
עבור התלמידים, הכלים האלו מהווים הזדמנות לפיתוח חשיבה עצמאית, ביטוי אישי, למידה מותאמת, ומוכנות לעולם תעסוקה דינמי, המושתת על גמישות, יצירתיות ויכולת למידה מתמשכת.
עבור המורים, זו הזמנה לחידוש תחושת השליחות, לאימוץ פרקטיקות עדכניות, ולמפגש מחודש עם עצמם כמובילי דרך.
הניסיון שצברתי בשנתיים וחצי האחרונות חיזק בי את ההבנה שדווקא בעידן של בינה מלאכותית האנושיות של המורה חשובה מתמיד. שילוב נכון של AI בחינוך אינו מצמצם את מקומנו אלא מרחיב אותו. עלינו לא להיבהל מהטכנולוגיה, אלא לעצב אותה בידינו. בעבודה מושכלת, מדויקת ומערבת ערכים. הבינה יכולה להעצים את החינוך, ולא להחליפו.
העתיד כאן, השאלה האמיתית בעיניי היא איך נבחר לחנך אליו ואיך בית הספר ומערכת החינוך תשמש כמיקרוקוסמוס לעולם בחוץ ולא ציר שמקביל אליו ונפרד ממנו…
מאת: יעלה אגאי – מורה בבית ספר יסודי "גיל רבין" בשדרות, רפרנטית בינה מלאכותית במחוז דרום ומובילה פיתוח מקצועי לצוותי חינוך , ניהול והוראה בבתי ספר, במרכזי פסג"ה.
מייל: yeela.agai@gmail.com
טלפון: 0587878729
ניתן ליצור קשר לצורך ייעוץ, ליווי והטמעה או הזמנת הכשרה לצוות בית הספר