מיזם פדגוגיה ברוח הג'אז

ספר חדש

פדגוגיה ברוח הג'אז

קהילת ידידי הייטק-היי ישראל

(בהשראת רשת HTH, סן דייגו)

הספר נולד מתוך חוויה והתנסות ייחודית של המחבר במסע אל רשת High Tech High, סן דייגו (מיסודם ובהנהגתם של גרי וג'רי-אן ג'ייקובס), ומתוך העמקה בקהילת ידידי הייטק-היי ישראל (מיסודו ובהשראתו של יעקב שניידר).

שותפה למסע לרשת HTH, סן דייגו:

חוויתי התפוצצת רגשית. חשתי שמישהו מצא את המפתח, את השיטה שהופכת תלמידים ומורים למאושרים;

מישהו מיישם מודל חינוכי המציע עושר אפשרויות ומאפשר התמודדות עם הבחירות והאתגרים של המאה ה-21.

הספר מציג חזון פדגוגי חדש – בהתאם ל"רוח הג'אז" – שמהותה בְּאלתור, וייחודה בְּשִילוּב סינרגטי בין היחיד לבין הקבוצה, בְּמעברים דינמיים וזורמים בעת היצירה-הביצוע, המתקיימים בו-בזמן ובאופן ספונטני (בהתבסס על מִבנה מינימלי), ובלמידה-תוך-כדי-עשייה (learning by doing).

הספר כולל מניפסט חינוכי-פדגוגי, ברוח המניפסטים המודרניסטיים, המיועד לכל מי שדואג לחינוך ילדינו.

המודל החינוכי-הפדגוגי המוצג בספר מיועד לעורר השראה, ובסופו של דבר – ליצור מוטיבציה שבאמצעותה יוכלו שותפים משדה העשייה (המשטח ממש) להוביל לפיתוח תוכניות יישומיוֹת והדרכתיוֹת; לקדם תהליך עיצוב-מחדש של חיי בית הספר: סדר יומו, כיתות הלימוד דרכי ההוראה-הלמידה, וכדומה.

המודל המוצע אינו מיועד לאנשי חינוך בלבד אלא לכל אדם, ארגון או מוסד המבקשים להתעשר מתפיסה מקורית וחיונית של תרבות ארגונית פורצת דרך, ממוקדת-תהליך (ולאו דווקא מכוּונת-תוצר).

אנו נקראים להתמודד עם האתגר:

האם נוכל להתנער מהעבר, המשוקע בַּעולם שלאחר המהפכה התעשייתית הדכאנית.

בית ספר על יסודי סטנדרטי | צילום: עידן ירון, ירושלים, 2012

ולפרוץ דרך לעבר מערכת חינוך-פדגוגיה עתידית המבוססת על חופש, שחרור ותקווה?

מייצג של אביטל גבע | צילום: עידן ירון, מוזיאון חיפה לאמנות, 2015

המחבר:

ד"ר עידן ירון, בעל תואר שלישי מהאוניברסיטה העברית בירושלים, המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה. חוקר תרבות, המתמחה בסוציולוגיה של החינוך ובאנתרופולוגיה של בתי ספר. בין פרסומיו: תמונות מחיי בית הספר (בשיתוף יורם הרפז). תל ביב: מכון מופת, 2015; "מפונים באילת", בתוך יורם הרפז (עורך), חינוך במלחמה: יומנים | מחקר | הגות. תל אביב, רסלינג, 2024: 76-53.

הספר מלווה בציורים מרהיבים ובאיורים מאירי עיניים של עתר גבע ושל אביטל גבע.

תפריט נגישות