מה קורה שקבוצת ממציאים נפגשת?

פרויקט חדשני בחינוך המיוחד פורץ את גבולות הכיתה ומעורר לחיים את גדולי הממציאים וההמצאות.

מאת: ענת בדר, מנחה ארצית של קהילת הייטק היי 
מייל: anatbader@gmail.com

מנהלת בית הספר
מייל: yonit.hadar@gmail.com

בבית הספר לחינוך מיוחד "קורצ'אק" בפתח-תקוה, בניהולה של גב' יונית הדר, התלמידים יצאו למסע מרתק אל עולם המדע והטכנולוגיה, תוך שימוש בכלים חדשניים ופורצי דרך. במסגרת מגמת מדעים וטכנולוגיה, בחרו בבית הספר ללמוד דרך פרויקטים. 

הפרויקט, שעסק בממציאים והמצאות ששינו את העולם, הגיע לשיאו ביצירת סרטון וידאו מרהיב ומרגש. בסרטון, "קמו לתחייה" דמויות מפתח כמו סטיב ג׳ובס , אלכסנדר גרהם בל ועוד ממציאים ופורצי דרך. באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית (AI), יכלו התלמידים להציג את הממציאים ולהסביר על המצאותיהם וחשיבותן לעולם המודרני.

השלב הראשון היה בלמידה של צוות המורות יחד עם הנהלת בית-הספר את העקרונות של ה-PBL. כמנחה של בית-הספר בתהליך ביקשתי לחבר את המורות לעקרונות דרך הבנה מעמיקה של הבחירה בדרך למידה זו ומדוע היא נכונה להן ולתלמידים בזמן הזה. דיברנו על רלוונטיות לעולם האמיתי, שילוב תחומים, ביטוי למגוון כישורים ויכולות. דרך תכנון הפרויקט גם צוות המורות תרגל תהליך של טיוטות מרובות, כשהציגו את התוכנית בפני כל הצוות וקיבלו משוב מקדם.

התלמידים בחרו ביחד את הנושא ובחרו את הממציאים וההמצאות שעניינו אותם. הם חקרו את סיפורי חייהם של הממציאים, למדו על ההמצאות פורצות הדרך שלהם, ואף כתבו את הטקסטים המוצגים בסרטון. העבודה כללה גם שימוש בכלים של בינה מלאכותית וכלי עריכת מצגות ותמונות כמו קנבה, בליווי צמוד של צוות המורות גל גואטה, רעות קליין ותומכת ההוראה הילדה טכפד.

מטרת הפרויקט הייתה לא רק להעשיר את הידע של התלמידים בתחומי המדע והטכנולוגיה, אלא גם לחשוף אותם לכלים טכנולוגיים מתקדמים כמו AI. בכך, קיבלו התלמידים הזדמנות לפתח כישורי חשיבה ביקורתית, יצירתיות, ועבודת צוות, תוך שימוש בטכנולוגיות המעצבות את עתידנו. מדהים לראות איך גם תלמידים שמתקשים בכתיבה ובביטוי הגיעו באמצעות הכלים שלמדו לתוצר איכותי, יצירתי וברמה גבוהה.

נכנסתי לליווי בבית-ספר של חינוך מיוחד ללא התמחות מיוחדת. הנחת היסוד איתה באתי היא שעקרונות הלמידה דרך פרויקטים והעקרונות המעצבים של HTH שבתוכם שוויון ושיתופיות, מתאימים לכל גיל ולכל אוכלוסיה. המנהלות, המורות וצוות ביה"ס הן המומחיות בהכרות עם התלמידים ועם התנאים של בית הספר. ביחד עשינו את ההתאמות הנדרשות לקבוצה המיוחדת של תלמידי כיתה י' במגמת מדעים וטכנולוגיה של בי"ס קורצ'אק. 

התוצר הסופי, סרטון הווידאו המוגמר, הוא עדות מרשימה ליכולותיהם של התלמידים ולליווי של המורות שכלל תכנון של הפרויקט והנחייתו דרך שלבי החקר, תוצרי הביניים והרבה השראה. 

רוח החדשנות בבית הספר בהנהלת גב' יונית הדר, חיזקה את המורות בתהליך. הפרויקט מהווה דוגמה מצוינת לאופן שבו ניתן לשלב טכנולוגיה מתקדמת בתהליכי למידה, וליצור חוויה חינוכית משמעותית. ובמובן הזה אין כל הבדל בין חינוך רגיל לחינוך המיוחד. בשנה הבאה בבית-ספר קורצ'אק נרחיב את הלמידה דרך פרויקטים גם לצוותים נוספים ותחומים אחרים. יש למה לצפות.

מדברי המורה למחשבים ג.ג, 

"השנה התחלתי ללמד בשיטת PBL. ר. ואני עבדנו בשיתוף פעולה ושילבנו את תחום המדעים והמחשבים. נושא החקר היה: “מדענים והמצאות ששינו את העולם”. התוצר שסיכם את הלמידה היה תערוכה חווייתית ומרגשת שבה “התעוררו לתחייה” דמויות של מדענים, או המצאות.

כל תלמיד הציג תוצר שבו נראה המדען או ההמצאה שבחר וסיפר עליו –בצורה חיה וממחישה.

אני מורה למחשבים, ובפרוייקט הזה שילבתי כלים מעולם הבינה המלאכותית (AI) מתוך רצון לחשוף את התלמידים לתחום חדש, מלהיב ורלוונטי לחיים. השילוב בין עולמות המדע והטכנולוגיה יצר למידה רלוונטית, עדכנית ויצירתית.

התלמידים הם תלמידים עם צרכים מיוחדים ,  כלי ה-AI סייעו להם לעקוף את הקשיים האישיים שלהם, והבליטו את החוזקות, הסקרנות והיצירתיות שלהם. העבודה דרשה מידה רבה של ליווי אישי – כל תלמיד היה זקוק להכוונה צמודה, אך עם הזמן למדנו לנהל את הזמן והמשאבים כך שכל אחד ואחת יזכו ליחס המגיע להם.

אני גאה בתהליך שעברנו. הרגשתי שהלמידה הייתה אמיתית, משמעותית ועדכנית. זו הייתה הזדמנות לראות את התלמידים פורחים, יוצרים, חושבים ומביעים את עצמם בדרכים חדשות. עבורי – זו הייתה תזכורת לכוחה של הוראה מותאמת, יצירתית ומבוססת פרויקטים" .

סרטון הממצאים – התוצר הסופי

תגובות

5 2 קולות
דירוג מאמר
הירשם
מעוניין בעדכון לגבי
guest
0 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר עם הכי הרבה הצבעות
משובים מוטבעים
לראות את כל התגובות

תפריט נגישות

0
אשמח לדעתכם, אנא הגיבו.x