שנה של חיבורים, זהות ושינוי מהותי , קריית החינוך יצחק שמיר, רמלה
מאת: מירב שלום, מנהלת הקריה השש־שנתית ע״ש יצחק שמיר, רמלה
מייל: Meravshalom15@gmail.com
כששואלים אותי מה הפך את השנה הזו לבלתי נשכחת – אני חושבת מיד על חיבורים.
בזכות הפדגוגיה של רשת הייטק היי – למידה מתוך קשר, זהות ויצירה – הצלחנו ליצור שינוי מהותי בבית ספר שלם, בתוך שנה אחת בלבד.
השינוי הזה – הוא קודם כל אנושי. ילדים התחילו לראות את עצמם כלומדים בעלי ערך, בעלי קול, בעלי השפעה. החיבורים שיצרנו לא הסתכמו רק בכיתה, במהלך השנה קיימו ערבים משמעותיים עם הקהילה וההורים – ערב בני מצווה, ערב מעברים לתיכון, ערב חשיפה למגמות, ערב אקדמיה וכמובן ערב תוצרים. ערב התוצרים – היה ערב שיא לשנה שלמה של למידה מבוססת פרויקטים, פגשנו עבודות שגרמו לכולנו לעצור ולהתרגש.
תלמיד כיתה ח׳ בחר לכתוב עבודה באנגלית על הגיבורה האישית שלו – אמו.
הוא תיאר איך, חודש בלבד לאחר שילדה את אחיו הקטן, היא תרמה כליה לאביה (סבו) שחלה – בעוד שאביו משרת במילואים בזמן מלחמה.
וכך כתב:
My mother is the strongest person I know. She gave life twice – once to me, and once to my grandfather.
When he was sick and my father serving the country, she didn’t think twice. She is my hero.."
אימו של התלמיד – שישבה בקהל – לא הצליחה לעצור את הדמעות.
"לא ידעתי שהוא מתעניין בי ברמה כזו. בטח לא כדי להציג אותי בפני כולם. הוא לא סיפר לי כלום מראש. לראות אותו מקריא את זה באנגלית, מול כולם, היה אחד הרגעים הכי עוצמתיים שחוויתי כאמא."
בתחום הספרות, תלמידי ט׳ כתבו יומנים אישיים מתוך עולמם של גיבורי הסיפור "תפוחים מן המדבר".
"הרגשתי כמו ויקטוריה, עומד מול הבחירה שלי לחיות באמת." – תלמיד, ט׳2. המורה לספרות בכיתות ט' שנה שנייה בהוראה יצאה נפעמת כל פעם מחדש מהתהליכים שהתלמידים עוברים בבניית התוצרים האישיים שלהם.
"זה מרגש שמקשיבים לי באמת. לא רק בשיחות צוות, אלא גם כשאני יוזמת משהו – נותנים לי להוביל" שיתפה מורה למדעים.
ללוות תלמיד בפרויקט אישי זה כמו מסע זוגי – אני איתו גם כשהוא מתבלבל וגם כשהוא מגלה בעצמו דברים חדשים. זה משנה גם אותי," כתבה מורת חונכת לשכבת ט'.
אחד ממוקדי הגאווה הגדולים השנה היה החיבור בין החינוך המיוחד לחינוך הרגיל.
התלמידים פעלו יחד – באותם שיעורים, סביב אותם פרויקטים – בליווי אישי ובתמיכה רגשית, אך גם בשוויון ובכבוד הדדי.
בפרויקט חברתי–תנועתי, תלמידים יצרו משחקים שיתופיים שמקדמים עבודת צוות.
"כשהשתמשו במשחק שלנו – זה הרגיש כאילו אני מורה בעצמי," שיתפה תלמידת ז׳.
אנו מאמינים שלכל תלמיד יש קול, ושהקול הזה ראוי להישמע.
השנה, תלמידי ז׳–ט׳ בחרו בעצמם נושאים לפרויקטים אישיים ויצרו תוצרים מגוונים – סרטים, פודקאסטים, מצגות, מייצגים אומנותיים – תוך למידה עצמאית מונחית.
כל תלמיד זכה לליווי של מורה ־ חונך, שמכיר את עולמו, כוחותיו וחלומותיו – לא רק כמורה אלא כמנטור לחיים שמלווה אותם מקצועית ורגשית.
בערב האקדמיה נחשפנו להזדמנוhuת יוצאות דופן. תלמידי ח' וט' יכולים להתחיל ללמוד לתואר ראשון כבר עכשיו – במדעי המחשב, ביולוגיה, קולנוע, תקשורת ועוד. זו לא רק תכנית למצטיינים – זו הכרה בכוחו של חלום.
במהלך השנה קיימנו ערבים משמעותיים עם הקהילה – ערב בני מצווה, ערב מעברים מחטיבת ביניים לחטיבה עליונה, ערב מגמות התיכון – שמהווים גשר בין בית הספר לבין המשפחה, ומחזקים את תחושת השייכות. גם בשנה סוערת, לא ויתרנו: אהבת האדם, אהבת הארץ, כמיהה לשחרור החטופים – באה לידי ביטוי בטקסים, מייצגים, קיר תמיכה, ספסל צהוב והפרחת בלונים.
כי לא רק לומדים כאן – גם חולמים, מקווים, ומאמינים בטוב.
לאורך כל השנה ליווה אותנו כלי תקשורת פנימי חשוב – הניוזלטר הדו־חודשי של בית הספר.
ההחלטה להוציא אותו נולדה מתוך הבנה עמוקה שהעשייה שלנו חייבת למצוא ביטוי ולשקף את עולמם של התלמידים, הצוות וההורים.
הניוזלטר מתעד את תהליכי הלמידה, האירועים המרכזיים, מיזמים חינוכיים, פרויקטים ייחודיים, ופותח פתח לחיבור עם העיר והקהילה בכלל.
הרציונל היה ליצור מרחב שמחזק את הקשר עם כלל השותפים – ומשמש גם אמצעי להעצמה של תלמידים, אנשי צוות, וההנהלה. בניוזלטר עצמו בחרתי לתת מקום גם לצוות החינוכי – בכתיבה, בצילומים, בציטוטים ובשיתוף מהלב.
לא רק התלמידים עברו מסע – גם הצוות החינוכי.
כדי לבנות קהילה מקצועית תומכת ומלוכדת – הובלתי השנה 4 ימי גיבוש משמעותיים, השתלמות מוסדית רלוונטית וממוקדת, ליווי צמוד למורים חדשים והעצמה דרך הוקרה מקצועית ורגשית. המטרה הייתה לאפשר לצוות להרגיש חשוב ולזמן אפשרויות להתפתחות אישית ומקצועית תוך שיתוף משמעותי שלהם . הכוונה לתת להם להשפיע, ליצור. לא הכול סובב סביב ההנהלה – הכוח האמיתי של בית ספר טמון באנשים שבו. השנה הזו הוכיחה: כשנותנים מקום לקול, לחיבור ולמשמעות – מתרחש שינוי עמוק ואמיתי.
"אני באמת חייבת להגיד שזה מטורף! וללא ספק ככ הרבה עשייה מבורכת, אני נמצאת בבית הספר כבר 3 שנים ובשנה הזו ללא ספק היה ניתן לראות את הטוב ביותר 🤩 לא מובן מאליו מה שקרה השנה! תודה לכל אחת פה ובטוחה שבשנה הבאה נצליח כפליים." כתבה אחת המורות הותיקות בביה"ס.
הפדגוגיה של הייטק היי איננה רק מודל הוראה – אלא דרך חיים. אצלנו, כל תלמיד הוא יוצר, לומד, משפיע – והכי חשוב, נראה ונשמע. וזה, בעיניי, החינוך שאנחנו צריכים עכשיו.
צוות של אלופים שמיר המיוחדים
חינוך מהלב ואהבת האדם נפגשים וביחד מאמינים בכל אחד וחוזקתו