תארו לכם אותנו מגשימים את כל החלומות: מתיקון עולם אמריקאי לתיקון עולם ירושלמי

מאת: מיטל פלג, מנהלת אורט בית הערבה, ירושלים.

תארו לכם עשרה בתי ספר בירושלים כארבע מאות תלמידים ואנשי חינוך מתחברים יחד לטובת אוכלוסיית נפגעי ונפגעות מלחמת חרבות ברזל. מפונים, חיילים, מילואימניקים, נשות המילואים, אלמנות ויתומי צה"ל ועוד. בעוד כשבועיים יתקיים יום תיקון עולם ירושלמי. בשעות הבוקר מאות תלמידים מבתי ספר שונים בירושלים יכינו ויקשטו דונאטס לנשות המילואמניקים, יכינו מארזי פרלינים למפונים, כוסות ממותגים למשפחות, ישתלו עציצים ועוד.

לפני כחודשיים לא הייתי חושבת על חיבור כזה, לא הייתי מאמינה שחיבור כזה אפשרי, והנה זה קורה.

עכשיו תארו לכם, שישה עשר בתי ספר בארצות הברית מתחברים יחד ומחוללים מהפכה בחינוך האמריקאי. תדמיינו בתי ספר שמחוברים תחת פדגוגיה משותפת, שפה, ערכים ומטרות. תארו לכם עשרות אלפי תלמידים ואנשי חינוך משנים לא רק את החינוך בארצות הברית, משנים את פני החברה, מקיימים שיוויון הזדמנויות ומובילים מוביליות חברתית אמיתית, כאשר העיקרון המשותף לכולם הוא חינוך שיוויוני והמטרה היא שכל התלמידים יתקבלו לקולג'ים טובים להמשך הצלחה בחיים. והדרך, גם אם נראית שונה מבית ספר לבית ספר, היא ברורה וידועה לכולם.

לפני כחודשיים לא הייתי מאמינה שדבר כזה אפשרי, לא הייתי מדמיינת את זה. והנה זה קורה.

לך- לאן שהרגליים שלך לוקחות אותך- משלחת חינוכית במסע למידה ברשת בתי הספר של הייטק היי בסן דייגו:

בחדר קטן, במבואה צרה, אני מוצאת דף כתוב מחולק לשש קטגוריות שמסקרן את עיניי.

קיילי, אחת מנשות הצוות של המרכז להכשרת מורים של רשת הייטק היי, משתפת אותי כי פעם בכמה שבועות כל הצוות מתכנס וממלא את דף הרפלקציה: המטרה, המחסומים, התובנות והצעדים האופרטיביים שצריך לעשות כדי להגיע למטרה ואפילו מה שלומך ואיך אתה מרגיש. מאז אותה פגישה עם קיילי ראיתי את דף הרפלקציה בכל בתי הספר שביקרנו במהלך ימי המשלחת לסן דייגו ללמוד ולהכיר את רשת בתי הספר של הייטק היי.

במהלך ימי המשלחת ביקרנו בשישה בתי ספר שונים של רשת הייטק היי, השונים במיקומם הגאוגרפי, באוכלוסייה הפוקדת אותם, בעיצוב חללי הלמידה שלהם, במקצועות הלימוד הנלמדים בהם ובדגשים השונים המיושמים בהם. אך בכולם ניכר היה כי התלמידים והצוות מדברים באותה שפה חינוכית.

ארבעת העקרונות המעצבים שהם: פרסונליזציה, שיתופי פעולה, עבודה אותנטית, חיבור לקהילה, היו נוכחים ונראים בכל בתי הספר ומוצגים בקירות שונים. וגם כשהם לא הוצגו על הקירות ניתן היה להרגיש אותם בכל שיחה, מפגש עם מורה או חלל עבודה. וכך לאורך כל מסע המשלחת הייתי מוקסמת מהרעיון שכל זה יכול להתקיים בפשטות מרשימה.

למידה סביב פרויקטים אבל לא רק…

בשיחות עם התלמידים ברחבי בתי הספר השונים, הם שיתפו בהתלהבות על הפרויקטים השונים שהם עושים. פרויקט אחד תפס אותי במיוחד, קבוצת תלמידים למדה וחקרה במשך תקופה את כל הנושא של אלימות שוטרים נגד האוכלוסייה השחורה. התלמידים יצאו לשטח, שוחחו עם שוטרים, קראו כתבות בתחום, למדו את המקרים השונים. כאשר בסוף למידת החקר הם יצאו לבית המשפט עם הצעה לתיקון חוק בנושא.

פרויקט נוסף שמשך את תשומת ליבי, קבוצת תלמידים זיהתה כי בתחילת הרחוב ישנה צומת בה מתרחשות לא מעט תאונות דרכים. התלמידים יחד עם המורה המלווה חקרו את הנושא, הם נגעו בתחום של הנדסת כביש, הם למדו אודות תכנון כבישים, רמזורים והקמת איי תנועה ואחרי פרק זמן הם הגישו הצעה מפורטת לעירייה שתוכל למזער את תאונות הדרכים בצומת המדוברת.

ראיתי כיצד מצד אחד נעשית חקירה ולמידה משמעותית על התחום ומצד שני את התוצר הסופי שתמיד קשור בקשר הדוק עם צרכי הקהילה, במבט על הצורך בסביבה הקיימת שלנו. ראיתי כיצד העקרונות המעצבים עוברים בין בתי הספר, את הפשטות, האותנטיות של הלמידה, האחיזה של המורים ואנשי הצוות בשפה המשותפת. ראיתי כיצד אפשר לבנות קבוצה שמאמינה ב-למה אחד משותף ופועלת למענו.

מרפורמה- לשינוי שנשאר

עשרות רפורמות חדשות יצאו במהלך השנים במערכת החינוך בישראל. כל פעם מחדש מדברים על ערכים שונים, מיומנויות, מדברים על פדגוגיה מוטת עתיד, על 2030 ועל דמות הבוגר שיוצא ממערכת החינוך הישראלית. כל פעם זהו טרנד אחר.

כל רפורמה כזו מכריחה את כולנו, המנהלים, לשנות דרכי עבודה והערכה. עד שאנחנו מצליחים ללמוד את הרפורמה, כבר מתחלף שר/ת החינוך, נכנסת רפורמה חדשה ואנחנו מוצאים את עצמנו מבולבלים, ללא קרקע יציבה לעמוד עליה. היי טק היי לימדו אותי שזה אפשרי, ואפילו בפשטות מרשימה. אפשר לבנות רפרומה ולעשות שינוי בבתי הספר שהוא כאן להישאר, אפשר לחולל שינוי חינוכי- חברתי שהוא לא כאן רק לרגע. זה לא אומר שזה קל ומהיר, אבל בתוספת של בניית בסיס עם ערכים, שפה משותפת ולמה אחד משמעותי זה אפשרי.

בימים אלה, אני מתכנסת עם צוות ההנהלה, ויחד, אנחנו כותבים את העקרונות המנחים שלנו, חושבים על חיבורים אפשריים, לומדים לזהות את הקהילה הסובבת אותנו, מבססים את הערכים שלנו, עובדים על שפה משותפת דרך עקרונות השינוי אותם כתבנו. מגלים את האותנטיות שלנו כאנשי חינוך ומבינים שיש לנו למה אחד שבשבילו אנחנו כאן.

לפני כחודשיים, לא חשבתי לקיים "פדגוגיה של חיבורים" עם בתי ספר נוספים בירושלים. בזכות החשיפה להייטק היי, הבנתי שזה אפשרי. וכך נוצר המיזם "תיקון עולם ירושלמי" בו עשרה בתי ספר בעיר וכמה מאות תלמידים ומורים נפגשים ליום שלם של נתינה, חיבור ואחדות, למען אלו שנפגעו ממלחמת חרבות ברזל.

תגובות

5 2 קולות
דירוג מאמר
הירשם
מעוניין בעדכון לגבי
guest
0 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר עם הכי הרבה הצבעות
משובים מוטבעים
לראות את כל התגובות

תפריט נגישות

0
אשמח לדעתכם, אנא הגיבו.x