תוכן עניינים

על המחברים:

שלומית בלומברגר

מחנכת בתיכון אדם חברה וטבע בכרמיאל, תיכון דיאלוגי-חברתי ברשת דרור בתי חינוך. 

חברה בתנועת דרור ישראל שהקמנו, בוגרי הנער העובד והלומד. גרה בקיבוץ העירוני של התנועה בעכו.

לפני יותר מעשור השתתפתי במשלחת לHTH  בסן דייגו ומאז פעילה בקהילת ידידי הייטק היי בארץ. להיות חלק מקהילת מחנכים מאפשר לנו ללמוד אחת מהשנייה, לשכלל את דרכי הפעולה שלנו וליצור חיבורים ושיתופי פעולה מעניינים. 

למידה מבוססת פרויקטים חברתיים מאפשרת לי לחבר בין שתי תשוקות גדולות שלי – המפגש עם בני הנוער ויציאה לפעולה ממשית כדי להפוך את החברה שלנו לטובה וצודקת יותר. 

אימייל: Shlomitblumi@gmail.com

רותם קפלן

עסקתי בחינוך פורמלי ובלתי פורמלי כל חיי. המפגש עם קהילת היי טק היי בארץ ובסן-דייגו היה משמעותי והתחבר לתפיסת העולם שלי הרואה בחינוך, ראשית לכל, כלי לקידום צדק חברתי. הקמתי וניהלתי בית ספר תיכון חברתי-דיאלוגי במשך עשור. כיום, מלווה הקמה ושינוי בעשרות בתי ספר יסודיים ותיכונים ומרכז את תחום בתי הספר ברשת ‘דרור בתי-חינוך’. מעביר השתלמויות למורים ולבתי ספר סביב פרויקטים חברתיים, דיאלוג מורה-תלמיד ועוד.

כמו כן, דוקטורנט בחוג למדיניות ומנהיגות בחינוך, אוניברסיטת חיפה, בנושא דיאלוג בבתי ספר, כותב ועורך מחקרים וניירות תשתית עבור לשכת המדען הראשי במשרד החינוך ומעורב בצוותי חשיבה בתחומים שונים בעיקר סביב רפורמות חינוכיות והתמודדות עם פערים.

אימייל: rotemkap2013@gmail.com

פתיח

פרסונליזציה הוא מעקרונות היסוד של רשת היי טק היי בארה”ב ומהווה גם עיקרון יסוד חשוב בבואנו לבחון את המעשה החינוכי ברוח היי טק היי בישראל.

בין עשרת עקרונות היסוד המכוננים של רוח הי טק הי אפשר למצוא את העקרונות הבאים:

  • מחויבות לשוויון חברתי – ביה”ס מחויב לצמצום פערים בתוך בתי הספר ומחוץ להם. ביה”ס מחנך למעורבות חברתית ולערכים של צדק חברתי
  • בית הספר פועל עבור כל התלמידים הבאים בשעריו
  • התלמידים מבצעים עבודה ופעולה בעלת ערך להם עצמם. – התלמידים מבינים את הערך של הלמידה בביה”ס לא רק במונחים של מבחנים חיצוניים.
  • לכל תלמיד יש קול ובחירה בלמידה שלו, והוא יוצר מתוך המידע שהוא רוכש ידע חדש. תהליכי הלמידה מכוונים ליצירה של ידע, הדבר דורש יכולת של גמישות מול תכניות לימודים ארציות ומבחני סטנדרט.

אם נחבר בין העקרונות האלה הרי שלבית הספר אתגר גדול – להצליח להיות רלבנטי לכל באיו, לתת להם מענה אישי כבני אדם, בעלי ערך שאינו נמדד רק או בכלל על ידי מדדים חיצוניים. תפיסת עומק זו עומדת בניגוד לרוח הנושבת במערכת החינוך ומבקשת עוד ועוד סטנדרטיזציה, מיפוי ובחינות. עקרון הפרסונליזציה מבוסס בעומקו על תפיסה של שוויון ערך האדם מתוך הבנה ששוויון ערך זה בא לידי ביטוי דווקא בהכרה בייחודיות ובשוני בין בני אדם ודורש למעשה לתת ביטוי ממשי לשוני זה. כותבת על כך פלורה מור (2006): “המטרה העיקרית של פדגוגיית ההתאמה היא להפוך את התלמיד מאובייקט לסובייקט. המורה המכוון לצרכים של תלמידיו לוקח אחריות לתהליכים שדרכם התלמידים הופכים מאובייקטים, הנתבעים לבצע מטלות תקניות על פי גילם, לסובייקטים בעלי שונות תרבותית וצרכים משתנים, שהמענה המותאם להם הוא המפתח לצמיחתם ולהתפתחותם. ההומניזציה של מערכת החינוך מתחילה ביחס אנושי ואישי לתלמידים, כאשר גם המורים, בטרם ייקחו אחריות לתלמידיהם, צריכים לעבור בעצמם את התהליך של הפיכתם מאובייקט לסובייקט”

חשוב לחדד את השוני בין “יחס אנושי” לבין “יחס אישי”. המהפכה הדיגיטלית אפשרה לנו לפתח כלים שיכולים “לעקוף” את הלמידה הכיתתית המסורתית ולפתח לכל תלמיד תכנית לימודים אישית המותאמת למידותיו. באמצעות תוכנות לומדה, סרטונים ואפליקציות מגוונות ניתן היום למפות  את רמת התלמיד (נקודת המוצא שלו), להתאים לו את יחידות הלימוד הבאות ולעקוב אחר קצב ההתקדמות שלו. אנחנו רוצים לטעון שיצירת תכנית לימודים אישית שכזאת היא לאו דווקא פרסונליזציה של בית הספר. על אף שכביכול יש מענה מותאם לכל תלמיד. למידה מותאמת אישית יכולה להסתכם בהתאמת קצב מסירת המידע ליכולת הקליטה של כל תלמיד. היא יכולה להפוך את הלמידה הבית ספרית ליעילה יותר, אפילו לנעימה יותר ועדיין להציב במרכז העשייה הבית ספרית את תכנית הלימודים.
יחס אנושי, סובייקטיבי הוא רדיקלי הרבה יותר והוא מציב במרכז העשייה הבית ספרית קודם כל את המפגש האנושי. מדובר בצורת חשיבה הפוכה במידה רבה לזו הנפוצה בימינו והיא דורשת את האומץ להישיר מבט ביקורתי אל מוסד בית הספר כפי שהתפתח במאתיים השנים האחרונות. על אף המטרות המוצהרות של בית הספר בדבר שוויון הזדמנויות ואהבת הילד, ועל אף הכוונות הטובות של האנשים הטובים שעמסו על כתפיהם את מלאכת החינוך, המוסד הבית ספרי נטוע עמוק בחברה הקפיטליסטית שבה הוא צמח וככזה הוא גם מנציח את הריבוד החברתי שלה, את ערכיה ואת השפה שמייצגת אותה. כל אלו מרעישים ומפריעים למפגש האנושי.

בתי הספר הבוחרים לאמץ את עקרון הפרסונליזציה נדרשים לבצע תהליך של תיקון ושחרור. במקום להתאים את התלמידים למוסד בית הספר, להתאים את בית הספר למפגש אנושי מיטיב. חשוב לא להתבלבל. לא מדובר בהשקעה באקלים הבית ספרי לצורך שיפור סביבת הלמידה והישגי התלמידים. מדובר בשינוי כיוון והגדרה מחדש של מטרות בית הספר ותהליכי הלמידה. בתי ספר פרסונליים צריכים להיות חממה למפגש אנושי מיטיב שבו יש מקום לכולם וכל אחד יכול ואף נדרש לפרוח.  

נשאלת רק השאלה – מה הופך את המפגש האנושי לכזה?

עקרונות פדגוגים מרכזיים:

1.יחס ומכוונת אישית ליחיד כאדם מלא

היחיד הוא אדם ייחודי בעל תכונות ויכולות אישיות. לרוב בית הספר מתייחס בעיקר לצד הלימודי שלו. עקרון הפרסונליזציה בהיבט הזה מבקש להכיר באדם, במקרה זה התלמיד (וגם המורה) כאדם מלא, שלו מכלול רחב של יכולות, רגשות, תשוקות וגם קשיים. לתת מקום למכלול חייו גם מחוץ לכותלי בית הספר. מתוך כך אנו חושבים שקשר אישי בין מורה לתלמיד הוא הדבר החשוב ביותר בבית הספר ואין לו תחליף. הוא מצוי קודם כל באחריות המורה.

כפי שטוען חן למפרט (2008): “בבסיס העשייה החינוכית קיימת מחויבות רדיקלית לאדם, הבאה לידי ביטוי במוכנות להנכיח את הזולת, את הילד כאדם שלם. מחויבות זו הנה עקרונית וקודמת לכל אידיאולוגיה או השקפת עולם ספציפית. היא אינה פועל יוצא מהאידיאולוגיה ההומניסטית של המודרניות, אלא מתקיימת כהוויה אוניברסלית, על-זמנית, המונחת בבסיס היותנו אנושיים, כלומר היותנו יצורים המסוגלים לאמפתיה, להגדרה עצמית, לאהבה ולמימוש רק באמצעות זולתנו. הבעיה ההיסטורית היא שבית הספר כמוסד חברתי אינו בנוי באופן המאפשר את מימושו של הקשר האנושי-החינוכי, משום שמימוש כזה חושף את תהליכי הדיכוי המתרחשים בו.”

המורה, כמבוגר משמעותי הוא היכול לתת ערך ומשמעות לחייו של התלמיד כאדם ולא רק כתלמיד וכך לעזור לו לפתח את חייו, לגלות את כוחותיו ולחוש תחושות של ביטחון, ערך ומשמעות בבית הספר ומחוצה לו. על בית הספר לחזור אל הקשר האנושי הבסיסי בין מבוגרים לילדים, ממנו ניתן  יהיה לבסס אלטרנטיבה חינוכית בעלת משמעות.

2. בית הספר כמקום המייצר אפשרויות מגוונות לפרטים שונים

“בשל אילוצי המערכת, פעמים רבות הלמידה המתקיימת בבית הספר היא חסרת ערך מנקודת ראותו של הפרט. כדי למנוע מצב שתלמידים נכנסים למצב של מעין “קיפאון” וכדי לסייע להם לפתח זהות עצמית של תלמידים, צריך להתקיים מפגש אותנטי בין המורה ובין תלמידיו, שבו המורה מתאמץ ליצור בעבורם חוויית למידה בעלת ערך, הנוגעת בהם ובחייהם באופן אותנטי ואינה יוצרת ניכור בינם ובין בית הספר.” (מור 2006)   

מור מציבה לביה”ס ולמורים אתגר להצליח להתאים את תכניות הלימוד למגוון האנושי החד פעמי המאפיין כל כיתה וכיתה. מדובר באתגר גדול במיוחד, אולי אפילו לא הוגן כלפי בית הספר הציבורי התעשייתי הסטנדרטי. ואכן תחת עקרון זה צמחו בשנים האחרונות מגוון בתי ספר ניסויים בארץ ובעולם המנסים באמצעות התאמה אישית להביא בחשבון את מאפייניהם וצורכיהם האינדיבידואליים של תלמידים. כיום ישנם רק בתי ספר מעטים הנשענים על יסודות אלו במסגרת תכנון בית ספרי מקיף ושיטתי. אולם יותר ויותר בתי ספר מנסים להטמיע אופני למידה מגוונים ובאמצעות מידה משתנה של וולונטריות לאפשר לתלמידים להביא את עצמם לידי ביטוי באופן אותנטי וייחודי דרך השיח המתקיים בכיתה, תוצרי למידה ותהליכי הערכה. 

3. בית הספר ששם את היחסים במרכז

התפתחות וצמיחה אישית מתקיימת בהקשר חברתי. כל אדם מפתח את “האני” הפנימי הייחודי שלו לאורך כל חייו מתוך המפגש שלו עם העולם בכלל ועולם האדם בפרט. בית הספר לא יכול לשים את האדם היחיד במרכז מבלי לתת את הדעת על המפגש החברתי הרחב יותר שבתוכו הוא גדל. בתי ספר שבוחרים בעיקרון הפרסונליזציה נדרשים להשקיע זמן, מאמץ ומשאבים ביצירת היחסים בבית הספר ובקהילה. כותב על זה אודי יעקב (2021) “לב העניין הוא שקיימת הסכמה חברתית רחבה על מקומם החשוב של יחסים בחיים, אך ככל הנראה לא קיימת הסכמה על האפשרות ללמד יחסים בצורה עקבית, משמעותית ומודעת. במובן מסוים יש לכולנו תחושה עמומה שזוהי מיומנות שרוכשים מתוך החיים עצמם תוך נפילות טעויות, ופחות באופן מודע ותהליכי, אך זוהי כמובן הנחה בעייתית והניסיון בפועל מלמד אחרת. כנראה שאי-אפשר להבטיח שהבדידות תעלם מהעולם וכולנו נחייה מוקפים בעשרות חברים אוהבים וקבוצות תומכות אבל ברור לגמרי שאפשר ללמד יחסים. אפשר גם להתפתח בהם. אפשר להתקדם בשדה זה באינסוף נתיבים וכיוונים… אולי אפשר היה לחסוך חלק מהכאב והייסורים שלא מעט אנשים חווים, אם ניתן לחינוך ליחסים מקום משמעותי בין רגעי החינוך של לוח הכפל, מאפייני הסיפור הקצר וחמור הקפיצות בשיעורי התעמלות”.

עקרון הפרסונליזציה וסדירויות ארגוניות

במסגרת ביה”ס התעשייתי שבו מורה פוגש ביום 35 תלמידים במהלך שבע שעות הוראה, פרסונליזציה היא חוויה מקרית, אולי אף נדירה. זאת גם לא הייתה המטרה של מערכת החינוך בתקופה המודרנית. ההפך הוא הנכון. פרסונליזציה של ביה”ס היא תופעה פוסט-מודרנית. בשביל לממש הלכה למעשה פרסונליזציה על ביה”ס ליצור מגוון של סדירויות המזמנות מפגש, קשר אישי וחווית ערך באופן יומיומי לכל הבאים בשעריו – תלמידים, מורים, הורים וקהילה.      

בחזון של הי טק הי נכתב בהקשר זה:

“בהיי טק היי גישה ממוקדת לומד התומכת ומאתגרת כל תלמיד. התלמידים מגשימים את התשוקות שלהם באמצעות פרויקטים ומשקפים את הלמידה שלהם. מתוך הכרה בכך שפיתוח זהות וצמיחה אישית מתרחשים בהקשר של קהילה, בתי הספר שלנו מטפחים מערכות יחסים של אמון, אכפתיות וכבוד הדדי בקרב תלמידים ומבוגרים. ערכים אלה באים לידי ביטוי בהקפדה על בית ספר קטן ועל כיתות קטנות מבחינת מספר התלמידים, ביקורי בית של המורים בבתיהם של התלמידים, יועצים המלווים אותם במהלך לימודיהם, וכן בעבודה שיתופית של התלמידים.”

פסקה זו מגלמת בתוכה את שלושת העקרונות הפדגוגיים אותם הזכרנו המהווים קווים מנחים ליצירת מפגש אנושי מיטבי בבית הספר. כמו כן היא מונה מספר סדירויות ארגוניות שנמצאו תומכות את מימוש עקרונות אלו: בית ספר קטן, כיתות קטנות מבחינת מספר התלמידים, ביקורי בית, עבודה שיתופית עם תלמידים.

סדירויות אלה אינן מאפיינות את רוב בתי הספר הציבוריים בישראל. למרות זאת, לאחר יותר מעשור של פעולת קהילת ידידיי הייטק היי בישראל ניתן לזהות בשדה מגוון פרקטיקות וכלים שפותחו לאור עקרונות הפרסונליזציה, בהשראת הניסיון בסן דייגו ושולבו בהצלחה בסדר היום של בית הספר הישראלי. סדירויות אלו, גם אם לא יצרו מהפך שלם כפי שהיינו רוצים, בכל זאת נתנו מקום, ולו קטן לצמיחתו של מפגש אנושי אחר, אישי יותר.

בהמשכו של מסמך זה נציג מספר דוגמאות מהשדה למימוש עקרונות הפרסונליזציה:

יחס ומכוונת אישית ליחיד כאדם מלא

מסע אישי לסיכום המחצית

סתו הרצוג, מנהלת, תיכון אדם חברה וטבע כרמיאל

רצינו שתהליך ההערכה לקראת תעודה יהיה דיאלוגי. שיהיה מקום למה שלחניכ.ה יש להגיד על עצמו/ה, מה שהם עברו ומה שהם למדו. הגדרנו תהליך של הערכה. התוצר הוא אמנם תעודה. אבל היא לא העיקר. היא התוצר של התהליך. לתהליך קראנו מסע אישי לסיכום מחצית. יש בו כמה תחנות. הראשונה היא בדרך כלל חוברת אישית לסיכום המחצית. כזאת לדוגמה. עליה המחנכ.ת יכול.ה להתבסס כשהוא מגיע לשיחה עם החניכ.ה וכותב את התעודה. המסע אישי כולל לא רק את החוויה הלימודית של החניכ.ה, הוא כולל גם את החוויה החברתית שלו/ה, את התהליכי ההתבגרות שלו/ה. המסע האישי מכוון אל מכלול חייו של החניכ.ה. בעבור החניכ.ה זאת הזדמנות לעצור, להתבונן על עצמו/ה ממבט על ולהכיר את עצמו/ה טוב יותר. גם בשביל המחנכ.ת זאת הזדמנות להכיר את החניכ.ה לעומק. אם לאורך השנה אנחנו והם במין מרוץ כזה, כל הזמן צריך להספיק מלא דברים והרבה פעמים לא מספיקים לעצור ולהסתכל אחד לשניה בעיניים אז זאת ההזדמנות. לעצור, לנשום, להסתכל – מה היה כאן? מה יש לנו כאן?

מצורף מסמך שמסביר את התהליך בפירוט

בתמונות: חניכים ב-ט' ממלאים חוברת מסע אישי לסיכום המחצית בנחל צלמון

שעת הילדים

אפרת זינגר, בעבר מחנכת, ביה”ס הגליל בתל אביב, כיום מלווה בתי ספר בתהליכי התחדשות ברוח הפדגוגיה החברתית

שעת הילדים היא מפגש שמתקיים בכיתה ומי שמוביל אותו זה בעצם הילדים. בזמן הזה הם המורים ושאר הכיתה עם המורה – לומדים מהם. זאת שעה קבועה במערכת וכל פעם ילד אחר הוא המורה.

למה שזה יצליח? ומה מעניין בזה?

אז מסתבר שהכול מעניין בזה, ולרוב זה ממש מצליח.

יש פה שבירה מוחלטת של ה-SETTING. שעת הילדים היא הזדמנות לטשטש את הגבול המוכר בין החיים בביה”ס לחיים מחוצה לו, בין תפקיד המלמד לתפקיד הלומד. זאת הזדמנות לכל אחד מהחניכים להביא את קולו ועולמו לקדמת הבמה ולקבל הכרה כבעל ערך.

התוצאה של ה”שבירה” הזאת היא כמעט תמיד הירתמות והתגייסות של הילדים להצלחת ההרפתקה.

הרעיון הוא בעצם שהילד או הילדה (או זוג) בוחרים נושא אישי שהם רוצים לבנות עליו שיעור או פעילות. הם צריכים להכין את השיעור: להכין את התוכן הנלמד, להכין פעילות, עזרים, ומה שעולה על דעתם. אין חובה שזה ייארך שיעור שלם של 45 דקות, אבל צריך להיות כאן “גוף”, זה לא עשר-דקות-הכנתי-מצגת-יאללה-ביי.

איך אפשר לעזור לילדים לבחור נושא?

  • אפשר לתת דוגמאות בכיתה לנושאים, הרבה פעמים ילדים בוחרים משהו מהרשימה הזאת
  • אפשר מתוך הכרות עם הילד לתת לו רעיון
  • אפשר בשיחה אישית עם הילד לחשוב על דברים שמעניינים אותו ולהעלות רעיונות שלא חשבנו עליהם עד עכשיו
  •  וכמובן אפשר לתת לילדים להעביר בזוג ואז בדינמיקה המשותפת שלהם הם בוחרים כבר משהו שמלהיב את שניהם

זה יכול להיות כל נושא! לא כדאי להעמיד פה יותר מדי מסננות. זה ממש בסדר שילד יעביר שיעור על.. חטיפים. כמובן שהוא יצטרך קצת לחקור ולהביא תוכן חדש, אבל לא חייבים להעביר שיעור על דמויות מופת ותרומתן לאנושות, גם שיעור על המצאה מעניינת, או מאכלים מסוימים ומקורם, תחביב של הילד, קיפול אוריגמי, ציור אנימה, בנייה בלגו, שיאים, מדינה בעולם, גילויים בחלל, האדם הקדמון… באמת כל דבר. התנסויות מוחשיות הופכות את זה לנפלא עוד יותר, ויש גם ילדים שמגדילים לעשות ומעבירים את השיעור שלהם בחצר ואז זה בכלל יוצא מן הכלל.

הרבה פעמים ילדים בונים מצגת, או מכינים פלקט, מביאים דפי עבודה שהם מכינים וכו’ – כי הם מעתיקים את דגמי ההוראה שלנו. אבל הרבה פעמים הם מביאים דגם אחר לגמרי – ואז קורים דברים מרתקים ומרגשים, וגם ממש מתבצעת למידה.

הילדים המלמדים מתנסים פה בחוויה מעצימה ומהנה, וגם החברים שלהם שלרוב מפרגנים ומשתפים פעולה מאד אוהבים את השיעורים האלה. זאת חוויה מאד חיובית ומרגשת בשביל כולם, ובהחלט גם בשבילי, המחנכת.

חשוב בחלק השני של השיעור להעביר משוב של מה אהבנו בשיעור.

בתמונות: חניכים מעבירים את "שעת הילדים". (משמאל) שיעור על טכניקת טרנספר תמונה לעץ, (מלמטה) שיעור על הפכים שבו יצאו החוצה וצילמו דברים שבעיניים שלהם היו הפכים (יסמין וליאור שבתמונה משמאל למשל, אבל גם חפצים) והפיקו מזה משחק זיכרון הפכים.

ליצירת קשר: אפרת זינגר efratzinger@gmail.com

בית הספר כמקום המייצר אפשרויות מגוונות לפרטים שונים

שילוב עבודת ידיים בתהליכי הלמידה

מתן בוינס, מורה למדעי הרוח, קמפוס פרס חולון ברוח הייטק היי

אני יוצא מנקודת הנחה שזאת תקוות שווא לחשוב שאני אצליח לעשות פרסונליזציה אם הדימוי שלי הוא שאני בונה 15 תכניות שיעורים ביחס למה שמעניין את התלמידים ומתאים לאינטליגנציות שלהם או מייצר מערכת יחסים אישית עם כל אחד מהתלמידים. אני יוצא מנקודת הנחה שזה פשוט משהו שהוא לא אפשרי בכלים שיש לי: מורה ל-28 תלמידים בכיתה כפול X כיתות כאלה, 18 שעות שבועיות…

למרות זאת אני עדיין רוצה בזה, שלכל התלמידים יהיה מקום משמעותי. איך אני יכול לעשות את זה? מהם הדברים שאני כן יכול לעשות? אז אני רוצה שכל ילד ירגיש שהשיעור נבנה בשבילו. מה שמעניין אותי בהוראה זה להגיע למצב שלכולם מעניין.

כמורה למדעי הרוח יש לי הרבה אפשרויות, לדוגמה: אני נותן משימת כתיבה וכל ילד כותב את מה שהוא מכיר. עכשיו אנחנו עובדים על אחד הפרויקטים הותיקים פה. קוראים את הספר ‘אנטי’ וכל ילד כותב ‘ספוקן וורד’. והילדים יוצרים. ואז אני לוקח ואומר – זה טוב! בוא תפתח את זה! בוא תעשה את זה!

מטריד אותי שכמה שיותר תלמידים יצליחו להיות חלק. בכל פרויקט שאנחנו עושים חייב להיות איזה ביטוי אמנותי משמעותי. איזושהי פעולת ידיים רצינית. זה מייצר עוד מקום שבו התלמידים באים לידי ביטוי.

עוד דבר, שאני עושה, בפרויקט יש לי את האירוע הסיום שאני יכול להשתמש בו כדי להעיף למעלה (תלמיד מתקשה), יש לי את התוצר ויש לי את התוכן. נגיד ראפ, התוכן הוא חזק. מדבר אל הרבה תלמידים. אז אני יכול להרשות לעצמי שאירוע הסיום יהיה קצת פחות דרמטי. זה כמו שלושה “כפתורים” ואני בתור הדיג’יי, משתמש בהם כדי ליצור ביט שאתו רוב התלמידים מצליחים לרקוד.

זה מרתון, לא ספרינט. יש לי תלמיד שבשנה שעברה לא עשה כלום והשנה עושה יותר. וככל שאני מניע יותר תלמידים ללמידה אני מתפנה לעזור למי שיותר קשה לו. היו לי תלמידים שמהרגע שהם הצליחו בפרויקט אחד הם עלו על הגל. הם התחילו להאמין בי, להאמין במקצוע, להאמין שיכול להיות להם טוב… זה 90% מהדרך – אם כשהם נכנסים לכיתה, אז הם אומרים: ‘מה שהולך להיות לי פה זה מעניין ואני מסוגל להצליח’. אז המשימות שאני נותן הן לא מאוד מורכבות בפועל כי הן בעיקר להביא את עצמך. את יכולה להגיד בצדק שלהביא עצמך זאת אחד הדברים המורכבים בעיקר לנערים בכיתות ז’-ח’, זאת לא בקשה קטנה. אבל לאט לאט המטרה היא לקנות את אמונם. במשימות, בפרויקטים, בכיתה, בהתייחסות שלי לחברתי, בפרגון הקטן שנתתי, בזה שהם הצליחו באיזשהו פרויקט… כל אחד. מבחינתי זה שלוש שנים שאני מנסה להגיע לכל ה-28 כפול 2.

נספח א’ – רצף הפרויקטים במדעי הרוח שעוברים התלמידים במשך שנתיים.

הרצף משקף את המגוון של עבודת הידיים המתאפשרת לתלמידים כך שגם אם הם לא התחברו לפרויקט אחד ספציפי אולי הם יצליחו יותר להביא את עצמם לידי ביטוי באופן אותנטי בפרויקט אחר.

מצורפות תמונות של תוצרים מגוונים:

תמונה: ערב תוצרים, הקראת ספוקן וורד בפרויקט - "מילה"

תמונות: תוצרים וערב תוצרים של הפרויקט – “דיאלוג בהפרעה”

תמונות: הדפס תחריט להגדה בפרויקט - "מעבדות לחירות" והקמת מטה למאבק ביוקר המחייה בפרויקט - "פייט קלאב"
תמונות: אירוע סיום פרויקט "איפה הילד" (התקיים בזום)
תמונות: אירוע סיום פרויקט "סערת רגשות", אירוע סיום פרויקט "הבית (ספר) שלנו"

ליצירת קשר: מתן בוינס Boiness@gmail.com

סדנאות בחירה

שלומית בלומברגר, מחנכת, תיכון אדם חברה וטבע בכרמיאל

אצלינו בתיכון יש משבצת שבועית קבועה (שעה ורבע), כל יום ראשון בסוף היום, של סדנאות בחירה. הגענו לזה גם כי רצינו לאפשר לכישורים המגוונים של החניכים והמחנכים לבוא לידי ביטוי בביה”ס וגם כי רצינו את המפגש הרב-גילאי. מחנכים וגם תלמידים משכבת י”ב בוחרים להעביר סדנה במשך מחצית או שנה שלמה. בצורה הזאת כל שנה רשימת הסדנאות משתנה בהתאם לנפשות הפועלות. להלן רשימת הסדנאות בשנים האחרונות: צילום, רכיבה על אופניים, אפייה, גינון, סריגה ותפירה, שחמט, יוגה, מקרמה, פילאטיס, כדורגל (בנים ובנות ביחד), אומנות, מיינדפולנס, ריקוד, נגרות, הרכב מוזיקלי, סרטים דוקומנטריים, תיאטרון. בטוח שכחתי כמה…

בתחילת השנה החניכים מדרגים את הבחירות שלהם, באיזו סדנאות הם היו רוצים להשתתף. ורכז הסדנאות דואג לשיבוצים. הסדנאות בגודל משתנה. משלושה ארבעה חניכים (סריגה) לעשרים (כדורגל). וזה ממש בסדר. יש סדנאות עם דרישה לידע מקדים – למשל הרכב מוזיקלי, או רכיבת על אופניים. 

הרבה מהסדנאות מחזקות את האחריות והקשר של החניכים לביה”ס. השפעתן חורגת מעבר ל”זמן השידור” שלהן. לדוגמה – בסדנת גינון מטפחים כל פעם פינה אחרת בביה”ס. בסדנת אפייה אופים בשביל כולם ולא רק למשתתפי הסדנה. בסיכום היום של יום ראשון הם מחלקים לכל החניכים משהו קטן שהם אפו. ההרכב המוזיקלי משתתף באירועים בית ספריים. סדנת השחמט בנתה שולחן עם לוח שחמט מובנה ללובי של ביה”ס. 

הסדנאות משפיעות גם על המבנה הפיסי של ביה”ס. הן דורשות השקעת משאבים. לאורך השנים הקמנו בביה”ס מטבח (לאפייה), מחסן אופני שטח (תרומות), נגרייה. המתקנים שלנו צנועים, בדרך כלל פרי פועלם של המחנכים שאספו ציוד ותרומות. אבל מרגע שיש אותם הם משמשים לעוד פעילות. לדוגמא: קבוצה ב-ט’ השתמשה בנגרייה כדי לבנות עציצים לפרויקט פתיחת השנה שלהם. קבוצות אופות חלה לשישי או עוגות לראש השנה במטבח. חדר המוזיקה משמש מרחב פתוח לשירה ונגינה בהפסקות (באחריות חניכי ההרכב). הייתה אפילו קבוצת נערות שיצאה לרכיבת שטח אתגרית על אופניים לצורך גיבוש.  

המפגש הרב-גילאי המובנה והמודרך במסגרת הסדנא משפיע אח”כ גם על המפגש הרב-גילאי בהפסקה. המפגש עם המחנכים, כשהוא סביב תחומי העניין שלהם ונעשה בצורה וולונטרית הוא פחות פורמאלי ומאפשר פתח לקשר אחר בין חניכים ומחנכים.

לצד זה שיש חניכים שבוחרים לא להשתתף בסדנאות, שמתייחסים לזמן הזה כמו לשיעור “חופשי”, יושבים לי בראש כמה סיפורים על חניכים שהשעה ורבע השבועית הזאת שינתה בשבילם את כל החוויה הבית ספרית. היה לי חניך ביישן מאוד שגם יש לו הפרעות קשב וריכוז. היה לו קשה “להחזיק” בשיעורים והדימוי שלו על עצמו היה שהוא תלמיד גרוע. הסתבר שיש לו קול ממש יפה והוא גם כותב שירים. הוא הצטרף להרכב המוסיקלי ופרח שם. בפעם הראשונה הוא מצא את עצמו מופיע על הבמה בביצוע של חומר שהוא כתב. זה העלה את הביטחון העצמי שלו בכל התחומים. חדר המוזיקה הפך להיות פרויקט שלו ודרך האחריות עליו הוא הפך לנער פעיל ומוביל בביה”ס. חניכה עולה חדשה שלא דיברה בכלל בכיתה הצטרפה לסדנת סרטים דוקומנטריים ושם היא לראשונה בחרה לדבר. גילינו נערה עם מבט רחב על העולם שכיף ללמוד ממנה. נער בודד שלא היו לו חברים מצא כאלה בסדנת השחמט.

אני מצרפת פה כמה תמונות מהסדנאות:  

ליצירת קשר: שלומית בלומברגר shlomitblumi@gmail.com

בית הספר ששם את היחסים במרכז

פסטיבל האביב של התיכון החברתי תל-אביב

תם שי, מורה לאקו-חקלאות, התיכון החברתי תל-אביב

במסגרת לימודי אקו חקלאות עירונית שאלנו את עצמנו כיצד נוכל לקחת את הידע שצברנו השנה ולהנגיש אותו באופן מזמין לציבור. החלטנו לקיים פסטיבל קיימות קהילתי בגן מאיר. דיברנו על איזו שכונה נרצה ליצור, מה היינו רוצים שיהיה הקשר שלנו איתם ועוד

יצאנו לדבר עם שותפים בקהילה – גני ילדים, מחסן נתינה, פעילים סביבתיים- הוזמנו אותם לקחת חלק בפסטיבל שלנו.

הפסטיבל כלל מוזיקה מקורית, קליעה לפחי מיחזור, יצירה בזרעים, עיר קרטון, ועוד תחנות מפעילות ומלמדות.

ליצירת קשר: תם שי tomnegev@gmail.com

פרויקט - מילים קושרות, ספרות, שכבה י'

שלומית בלומברגר, מחנכת, תיכון אדם חברה וטבע כרמיאל

בפרויקט שאלנו – כיצד מילים יכולות להפוך את חיינו לטובים יותר? התמקדנו בקשרים בינאישיים שיש לנו ובתפקיד של מילים בקשרים אלו.

בפרויקט העמקנו בשאלה זו באמצעות שירים שכתבו משוררים בנושא. מהשירים שפגשנו ניסינו לקחת לעצמנו גם רעיונות ותובנות, וגם ללמוד מהם כיצד להשתמש בעצמנו במילים בצורה קושרת – לבטא את התחושות שיש לנו בקשרים השונים בחיינו באמצעות כתיבת שירים.

  • ההתנסויות בעבודה על הפרויקט כללו:
  • קריאת שירים ופרשנות שלהם
  • שיחות על תקשורת בינאישית בחיינו, חלק מהשיחות בקבוצה וחלק בזוגות או קבוצות קטנות
  • כתיבת שירים באמצעות טכניקות שונות
  • ריבוי טיוטות לאור משובים, כולל משוב עמיתים
  • סדנת צילום מבוים : יצירת תמונה משלימה לשיר

בתערוכת המחצית של התיכון הצגנו תמונות ושירים – פרי יצירתנו, בהשראת שירי המשוררים שלמדנו. השירים התפרסמו גם בספר השירה המסורתי שבית הספר מוציא אחת לשנתיים. ספר שמאגד את כל היצירות הכתובות של החניכים מכל הפרויקטים.

תיק העבודות של הפרויקט כלל:

  • חלק א – למידת שירים קצרים בנושא קשר ותקשורת בין אישית: שיר אושר / רוני סומק, שיר אוהב וכואב / יהודה עמיחי, גן נעול / רחל, ידיד / חנה סנש, זה לא הים / לאה גולדברג, קשב / ט’ כרמי
  • חלק ב – עבודה על התוצר: סיכום ביניים של התוכן ודף לבחירת טיוטה לתוצר, לפחות 3 טיוטות לאור משובים, משוב עמיתים לחבר, שיר לפרויקט- גרסה סופית, דף תכנון לבימוי וצילום תמונה מלווה לשיר, דף סיכום אישי לתהליך, דף הערכה עצמית לתוצר

ליצירת קשר: תם שי tomnegev@gmail.com

משימה בקהילה

גיא שובל, מחנך, תיכון אדם חברה וטבע כרמיאל

אחת לשבוע, בימי חמישי בבוקר, כל חניכי התיכון יוצאים לשעה של משימה בקהילה. אנחנו בכוונה לא משתמשים במילה התנדבות. חשוב לנו להתמודד על יחסי כוחות שוויוניים ולא של נותן ומקבל. המשימה של כל משתתפי המפגש בשעה השבועית הזאת היא ליצור את הקהילה שלנו בכרמיאל. הפעילות מתקיימת במוקדים שונים ברחבי העיר – בתי ספר יסודיים, גני ילדים, גן של החינוך המיוחד, בית אבות, קבוצת זקנים מהשכונה שנפגשת אצלינו בבית הספר ויש אפילו קבוצה של חניכים שבשיתוף עם העובדת הקהילתית משפצים ומטפחים את השכונה. את הפעילות מובילים חניכי שכבת י”ב. הם מתפקדים כמו מש”צים בתנועת הנוער – אחראים על מוקדי הפעילות ומדריכים את המדריכים.

בעבר היינו יוצאים להתנדב עם החניכים מדי פעם וזה תמיד היה טוב. רצינו להפוך את זה למשהו תדיר אבל חששנו שההכנות יתעצמו, שזאת תהיה הפקה רצינית להחזיק משבצת שבועית כזאת לכל ביה”ס (130 חניכים). לפני חמש שנים החלטנו בכל זאת לנסות וכל החששות שלנו התבדו! מסתבר שככל שמרבים להיפגש המפגש נעשה יותר טבעי, זורם והפעילות צריכה להיות פשוטה מאוד כי המרכז הוא המפגש האנושי.

בתחילת השנה אנחנו יוצאים לסמינר הכשרה של יומיים בהובלת חניכי שכבת י”ב. בסמינר לומדים כלים להדרכה ומכינים פעילויות. בימי שלישי בבוקר, בחצי השעה הראשונה של היום, נפגשים בצוותי ההדרכה כדי להיערך לפעילות הקרובה. בסוף כל פעילות יושבים במעגל ומסכמים אותה בכמה מילים וגם מעלים הצעות להמשך. בסופו של דבר יש כאן השקעה גדולה של משאבים. בעיקר זמן ואנרגיה. אבל אחרי שנה כזאת כבר היה לנו ברור שאי אפשר לוותר על זה וזה חייב להיות חלק בלתי נפרד ממערכת השעות של כל חניך ומחנך בביה”ס. ובמקביל גם כל מקום שבו הדרכנו רצה להמשיך. זאת הייתה הוכחה נוספת לכך שמדובר בפעילות חשובה ומוצלחת. המשכנו את הפעילות בזום גם בימי הקורונה וזה אפילו היה משמעותי יותר. כבר הייתה תשתית אנושית להתבסס עליה.

משימה בקהילה משפיעה גם על יחסים בין המחנכים לחניכים בביה”ס. אנחנו שותפים באחריות על הקהילה שלנו. החניכים שלנו הופכים למדריכים, אחת לשבוע הם “צועדים בנעליים שלי”. הם גם אומרים לי אחר כך שהם מבינים שזה קשה. למשל – להשיג את תשומת הלב של הילדים.    

חניכים מספרים על המשימה בקהילה:

  • שפיק, מדריך בבית אבות בראט: “זה יוצר יותר הקשבה ותשומת לב לזקנים, זה הופך את כרמיאל למקום יותר טוב כי זה נותן לזקנים מקום בקהילה. למדתי על עצמי שאני יכול לשמח אנשים ולהקשיב ברצינות.”
  • ליאור, מדריך בבי”ס ניצנים: “זה נותן לילדים פעם בשבוע שבה הם יכולים לצאת מלחץ בלימודים”
  • רז, מדריכה במרכז יום לקשיש: “אני ושירה העברנו לזקנים פעילות והרגשתי ממש טוב עם עצמי שהם זרמו וכאלה.”
  • עמינדב, מדריך בבית אבות בראט: “עם הזקנים אני מרגיש שאנחנו מראים להם מי הדור הבא. שהם רואים אותנו ואיך אנחנו מתנהגים.”
  • דרינה, מדריכת קליטה עלייה בבי”ס הדקל: “המשימה נותנת לנו להיות אחראים על משהו.”
  • נווה, מדריך קליטת עלייה בבי”ס הדקל: “אם לילד עשיתי שמח, והוא הולך הביתה ומספר להורים שעשו לו משהו טוב ואז זה משפיע גם על ההורים שגם ירצו לעשות משהו טוב.”
  • אבי, מדריך בגן זית : המשימה מעודדת אקטיביות, אנחנו משחקים עם הילדים ומעודדים אותם לפעילות

ליצירת קשר: גיא שובל gaikofiko@gmail.com

כמה מילים לסיכום בנושא הערכה

מתוך השיחה עם מתן בוינס:

“שחקן בייסבול הכי טוב בעולם שמקבל 200 מיליון דולר בשביל לעשות את מה שהוא עושה, אם הוא פוגע מעל 30% מהפעמים בכדור הוא הופך להיות שחקן בין הטובים בעולם. כל עשר מכות שלו הוא מפספס 7. אבל הוא עדיין הכי טוב בעולם. אז גם אני לא מודד את עצמי אל מול מאה אחוז. זאת לא אמת מידה שלי להצליח עם כולם… אין לי מה לעשות עם זה, אני מנסה שיהיה קצת יותר – זאת האמת מידה שלי. ששואלים אותי אם ביה”ס שלנו מביא איזו בשורה אז אני אומר – ‘אני חושב שכן’ אבל לא כי תמדדו אותי עכשיו אל מול 100 אחוז מהילדים לומדים פה כמו שצריך ומתפתחים. זאת לא אמת מידה “פיירת”. אני מבחינתי אומר – אם ילד אחד יותר מצליח להתחבר לביה”ס, יותר מבביה”ס הממלכתי הסטנדרטי אז אנחנו מצליחים בעיני.

איך אני יודע? זאת עדיין שאלה. אני  לא יודע להגיד לך עד הסוף… אבל כהערכה – אם הייתי צריך לעמוד מול הכנסת ולהוכיח, לא עד הסוף יודע אם הייתה לי דרך מאוד אובייקטיבית.”

לא בטוח שיש איך למדוד קשר אישי, יחס אישי או יצירה של תחושת משמעות וערך. זה לא אומר שאין איך להעריך את מימוש עקרון הפרסונליזציה בביה”ס. בתי ספר צריכים ליצור לעצמם תהליכי ואירועי הערכה שיאפשרו להם להתבונן על היחסים שנוצרים במסגרת ביה”ס. במסגרת תהליך ההערכה על צוות בית הספר לשאול – באיזה אופן הפעולה החינוכית שלנו מאפשרת לתלמיד להגיד על עצמו –       

אני ייחודי

אני חשוב

אי אפשר לוותר עלי / בלי ההשתתפות וההשקעה שלי ה[פעולה] לא תקרה הכי טוב שאפשר

ביבליוגרפיה:

יעקב, א. (2021). בית ספר לזיקה. תל-אביב: דרור לנפש

למפרט, ח. (2008). חינוך אמפטי כביקורת הניאו-קםיטליזם. תל-אביב: רסלינג

מור, פ. (2006). לראות את הילדים: מדריך ליצירת סביבה חינוכית מגדלת לתלמידים בסיכון. [גרסה אלקטרונית]. נצפה במאי 2022 באתר

 

תגובות

0 0 קולות
דירוג מאמר
הירשם
מעוניין בעדכון לגבי
guest
0 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר עם הכי הרבה הצבעות
משובים מוטבעים
לראות את כל התגובות

תפריט נגישות

0
אשמח לדעתכם, אנא הגיבו.x