פרויקט "עיר לאנשים", מסלול לימודים עיצוב אזרחי גלובלי, קמפוס פרס ברוח היטק הי, חולון
מורות מובילות: ענבל הלצר, רכזת אמנויות העיצוב, עיצוב משחקי מחשב ומנטורית והילה ברודי- רכזת מגמת אזרחות, רכזת פדגוגית של בית ספר.
הפרויקט הראשון במסלול ייחודי "עיצוב אזרחי גלובלי" המשלב בין לימודי אזרחות 5 יח"ל לבין לימודי עיצוב 5 יח"ל עסק השנה בנושא "עיר מקיימת-חכמה ובריאה".
היות והעיר היא דרך החיים העיקרית במאה ה-21 בחרנו להתמקד בצורך לשמר עירוניות השמה במרכז את האנשים שחיים בה. במסגרת הפרויקט התלמידים נחשפו למושג "עיר חכמה- מקיימת ובריאה", בחנו פתרונות בערים בעולם והתלמידים בחרו בפתרון משמעותי אותו הציעו לעיר חולון, שיקדם אותה לקראת היותה "עיר טובה יותר" לאנשים. או כפי ששאלנו בשאלה הפוריה – "מה הופך עיר, לעיר מכוונת לאנשים"?
במסגרת הלמידה נחשפו התלמידים לזכות לעיר ולזכויות האדם הכוללות בין היתר גם את הזכות לסביבה בת קיימא, ולמטרות הפיתוח של האו"ם, כסטנדרט עולמי אליו מתכוונן העולם מתוך הכרה בצורך לשמור על כדור הארץ.
הלמידה משלבת בין חקר עיוני, על נעשה בעולם, בארץ ובעיר חולון ובין חשיבה עיצובית-אדריכלית, כבסיס לשינוי עתידי שמוצע על ידי התלמידים. תהליך הלמידה נע בין היכרות עם הסביבה הקרובה (דרך בניית מודל מצב קיים, עריכת מיפויים שונים וסקרים), לבין חשיבה עיצובית שמאפשרת לדמיין את המרחב אחרת (יצירת הדמיות, שרטוטים ספקולטיביים ובניית מודלים המתערבים במצב הקיים). היכולת לדמיין חלופות למרחב יחד עם עבודת חקר עמוקה המתמקדת בפתרונות קיימים בעולם בשילוב בחינה ביקורתית של תפקיד המדינה והעיר באחריות שלהם כלפי האזרחים, מאפשרים לנו לפתח אצל התלמידים.ות התבוננות וחשיבת עומק, תוך שאיפה ליצור עולם טוב יותר, הדואג לעתיד בר קיימא.
ההצעות המנומקות של התלמידים הוצגו במסגרת של פרזנטציה לבעלי עניין בעיר, ההצעות כללו תוכניות התערבות משמעותייות בעיר על מנת להפוך אותה לעיר ״מכוונת לאנשים״, תוך הטמעת הידע שנצבר בפרויקט ובאמצעות ימוש בכלים אדריכליים שנלמדו לאורך תהליך הלמידה (מודל, הדמייה וטעינת טענה מושכלת).
מומלץ מאוד, לעבור לתיעוד מלא של המהלך הלימודי ותוצרי התלמידים: עיר לאנשים
יצירת קשר: ענבל הלצר, כתובת מייל:inhelzer@gmail.com
הילה ברודי, כתובת מייל: hillab@hadash-holon.org.il