משלחת 2023

חוויות מהמסע הלימודי לסאן דייגו

בתאריך ה- 1.10.23 יצאה משלחת למסע לימודי בסאן דייגו, על מנת לבקר בבתי ספר, לפגוש אנשי חינוך, להשתתף בסדנאות, ולשוחח עם תלמידים ובעלי תפקידים ברשת בתי ספר HTH. המשלחת כללה כ -35 אנשי חינוך מרחבי הארץ, מעלי דתות שונות, מורים, אנשי אקדמיה, מנהלי בתי ספר, מנהלי רשתות חינוך, מנהלי פסגות ובעלי תפקידים במחלקות חינוך בארץ. בסיום השבוע הלימודי, המלחמה תפסה אותם בדרך חזרה ארצה וטרפה את הקלפים ואת היכולת לשתף, לחלוק חוויות, תובנות ולהפיץ את ההתרשמויות בקרב כלל חברי הקהילה.
לפניכם מעט תגובות על החוויה אשר עברו חברי המשלחת:

יומן

כמה תמונות ורעיונות מהביקור בהייטק היי.

בשבוע שקדם ל7 באוקטובר 2023 ביקרנו בבתי הספר של הייטק היי בסאן דייגו. זה היה ביקור מרתק וממלא בתקווה. למדתי בו המון על השונות בין בני האדם ככוח ללמוד ולחולל שינוי, על תכנון ארוך טווח וחזון שיוצא מהכוח אל הפועל בעזרת פרטים ברורים ופרוטוקולים מובנים ועל בתי ספר שיכולים לשנות ולהתפתח תוך כדי תנועה, לאמץ רעיונות חדשניים, למזג אותם עם מסורות קיימות ולשוב ולחשב מסלול מחדש. ראיתי איך בתי ספר מצליחים להתבונן במציאות שמחוץ לקירות הכיתה, ללמוד ממנה, לקרוא לשינוי ולעיתים גם ממש לחולל אותה. 

בתוך טלטלת התקופה קח לי חודשיים וחצי להצליח להיזכר ברשמים ולעבור שוב על התמונות בטלפון. 

יותר מכל גיליתי בתמונות האלו תזכורת ברורה – תפיסות גדולות באות לידי ביטוי והופכות למציאות באמצעות אינספור פרטים קטנים מתוכננים ומוקפדים. סימנתי אותן כאן, נקודות שמחברות בין קו ארוך ויוצרות סיפור אחד.

בכל כיתה בכל בית ספר יש ספריה קטנה כזו. כל ילד יכול לקחת ממנה ספר ובאופן מפתיע גם מחזיר חזרה למקום. בהרבה מהכיתות יש זמן קבוע לקריאה.
בכיתה א' הזו למשל הספרים מחולקים לפי רמות, לאחר מיפוי של הילדים, כל ילד צריך לקרוא ספר המתאים לרמה שלו ועוד ספר מרמה נוספת לפי בחירתו החופשית. 

במקום אחר ראינו פורמט לכתיבה לכיתות הנמוכות:

  • ציור
  • כתיבת שמות הדברים
  • שבציור לידם
  • צביעת הציור
  • כתיבת משפט על הציור
  • קריאת המשפט
  • יש טבלה שכזו תלויה בכיתה,

בכל פעם שתלמיד סיים שלב הוא מעביר את השם שלו לשלב הוא נמצא. 

לכל כיתה יש מחשבים משלה. כבר מכיתה א’ המחשבים נמצאים בכיתה ויש פינה עם מטענים מסודרים. כל המורים וכל התלמידים משתמשים במחשבים על בסיס יומיומי. 

בשיעורי מתמטיקה ראינו דוגמה מעניינת לחיבור לחיים - כל ילד חיפש מידע על חפץ ולמד מה הן המידות שלו למשל המלונה של הכלב שלו  או המכונית של מסי, הציג את המידע שאסף וחישב מתמטית את הנפח או השטח של החפץ. 
כל הכיתות שראינו מסודרות בקבוצות (גם בחט"ב ובתיכון), יש פינות ישיבה ורואים ילדים בכל מיני תנוחות ומקומות יושבים, קוראים, עובדים ומשחקים. תראו איזה ניצול של מקום כשיש מבנה עם שתי קומות בתוך הכיתה.
בחלק מבתי הספר - כל הכיתות ביסודי מסודרות כך שיש שטיח על הרצפה, במרכז מול הלוח, המסך והמקרן ומסביב שולחנות. למעשה יש שני מצבים עיקריים: התכנסות על השטיח מול המקרן ועבודה במרחב ליד השולחנות או בכל מקום שבוחרים. 
רעיון פשוט וממש חכם - על כל פינת שולחן יש סימון אם רוצים לתת משימות שונות לילדים שונים בכיתה אז פונים לכל הילדים שמסומנים בלב, בעלה וכו'
כמעט בכל שיעור שנכנסנו סדר השיעור מאוד ברור ומופיע על הלוח  זה נותן אפשרות לכל הילדים להבין מה קורה עכשיו וגם להצטרף אם הם לא מחוברים לשיעור. מורים בדרך כלל מציגים מראש מה עומד להיות בשיעור, לפעמים ממש לפי חלוקה של דקות.
בכיתות הגבוהות יותר יש גם ממש הנחיות מה הם שלבי ההתקדמות ולכל אחד ברור מה סדר הפעולות לכל שיעור.
הרבה מהעבודה של המורים מתוכננת לפרטי פרטים. למורה הזו לדוגמה יש מגירה לדפים שמחולקת לפי ימות השבוע, היא מכינה את הדפים בתחילת כל שבוע לכל יום במגירה. 
בבית ספר אחד ראינו שיש מרחב מיוחד לשים בו עבודות בתהליך בניה כדי לפנות מקום בכיתות.
דוגמא  לניהול כיתה (בכיתה ב' נדמה לי) בעזרת בינגו. יש רשימה של פעולות שילדים בכיתה מצופים לעשות למשל - לעבוד בצורה עצמאית, להסתדר בטור , לא להרים את הקול בכיתה וכו'. הכל רשום על לוח בינגו בעפרון.  כשמצליחים המורה צובעת את הלוח וכשיש בינגו הכיתה יכולה להחליט על פרס.
פגשנו את העורך של hth unbox, זה אתר ומגזין מנייר שיוצא בכל תקופה שמלקט פרוייקטים מכל העולם. יש גם פודקאסטים, סרטונים וקלפי פרויקט. בכל דף תקציר פרויקט הכולל תמונה וסיכום קצר ותמציתי  על פרויקט. אפשר לקחת מכאן המון רעיונות לפרוייקטים וגם לכתוב ולפרסם פרוייקטים שאנחנו עושים. https://hthunboxed.org
ועוד משהו עיצובי ונחמד - קוביות של אותיות שאפשר לעצב איתם את המרחב - להציג פרויקט או נושא מסוים.

לא מעט מהפרוייקטים שראינו חוזרים על עצמם. כמה תלמידים משכבות שונות מספרים למשל “כשעשינו את פרוייקט הקקאו בכיתה ה'” או “כשעשינו את פרויקט הבהלה לזהב בכיתה ד'”. 

לפעמים פרוייקטים הופכים להיות פרוייקט קבוע לשכבה מסוימת למשך כמה שנים. דוגמה לפרויקט כזה הוא פרויקט הקקאו – בו לומדים על המסע של הקקאו והפיכתו לשוקולד וחוקרים את השפעתו על החברה והתרבות, התלמידים לומדים רקע תיאורטי על המקומות מהם מגיע הקקאו ועל הקקאו עצמו. הם מתחילים את המסע מטעימה, תחושה וחקר של פולי הקקאו, מתסיסים קקאו בתוך עלי בננות שאספו. אחד מהגלגולים של הפרויקט במשך השנים הוא הקישור אל לימודי מתמטיקה. בעבר היו מחשבים אחוזים של קקאו ורכיבים אחרים היום משווים בין שכר של פועל לבין הרווח של חברות השוקולד הגדולות. 

בבית ספר מקסים במיוחד שבו ביקרנו יש שילוב של מדעים, טכנלווגיה,אומנות ומתמטיקה. כל החלל בנוי כמו חדר שהוא גם חדר מדעים וגם חדר אומנות. הרבה פעמים יש זמן בשיעורים לתצפית והתנסות לפעמים חופשית כמו בניה של מבנים ולאחר מכן ניתוח של הפעולות דרך נקודת מבט מדעית. 

כך נראה חדר STEAM

התססת קקאו בעלי בננה בבית הספר בצ'ולה וויסטה
וכך נראה למשל משחק לוטו על בעלי חיים שנמצאים בסביבת בית הספר שילדים צפו, ציירו וכתבו.
תלמידה אחת מכיתה ד' שיתפה אותי במחברת מדעים שלה - במחברת יש תבנית מאוד ברורה של ניסוי אותו היא צריכה למלא: לטעון טענה, לתאר תהליך בעזרת ציור ולבסוף להסיק מסקנה. כך יש 12 ניסויים במחברת. 
לא מעט מהפרוייקטים יש בהם חשיבה ביקורתית על הסביבה והחברה בה חיים התלמידים. אלו 2 דוגמאות לפרוייקטים כאלו בכיתות נמוכות - א וד' העוסק באקטיביזם ואומנות והתוצר שלו הוא שירים לפי ABC
הפרוייקט השני הוא מבית הספר התיכון שבו יצרו התלמידים פלקט פרסומת לעיר סאן דייגו ש"מפרסם" את הדברים שלא רואים בדרך כלל בעיר ומציעים למשל השכרת לינה במכוניות של הומלס, מחירה הגבוה של כלכלת המלחמה בבסיסים הצבאיים הרבים בעיר וסיור בשכונות העוני…
דוגמה מעניינת לשימוש במתמטיקה בחיי היום יום בעזרת יצירת גרפים המתארים את המסע שלתלמידי תיכון. בעזרת גרף מתאר כל אחד בעצמו עד כמה קר היה בטיול, כמה הוא רצה ללכת הביתה כמה הוא היה שמח וכו'. בעבודה אחרת מציגים ילדים את הזהות שלהם בעזרת גרף. 
פרויקט מעניין נוסף בתיכון שמשלב גם כישורי כתיבה הוא על אני בעתיד: שימוש תמונה באפליקציה שמציגה אותי בעוד כמה עשרות שנים קדימה וכתיבה בעקבות התמונה על/אל עצמי בעתיד.
פרוייקט שמוסיף המון לחזות של בית הספר עוסק במיחזור ומייצר מכונות חדשות מחומרים ממחוזרים, למשל מפלצת שאוספת טושים שכבר לא משתמשים בהם 
או מכונה שמשמיעה צלילים וקולות מתוך מכשירים אלקטרוניים בשימוש חוזר. גם השימוש במטריות האלו לקישוט מוסיף המון לחזות של בית ספר 

תגובות מאנשי המשלחת

גלריה

למתעניינים ביציאה למשלחת הקהילה 2024, נא לשלוח פרטים באימייל ysjaia@gmail.com

תפריט נגישות