משלחת נובמבר 2022

יומן מסע סן דייגו – אלדד קפיטולניק

מסמך זה הינו סיכום אישי של מסע, משלחת של כ- 40 אנשי חינוך, מתוכם 12 מהעיר חולון, שבאה ללמוד, לחקור וליהנות יחד.

מהות המסע היה ביקור בקבוצת בתי ספר HTH (High Tech High) שבסן דייגו.

לפני שאצלול לעומק הביקור בבתי הספר, אי אפשר לנתק את בית הספר מהעיר הכל כך מיוחדת הזו – היתוך של מתיישבים, קוסמופוליטית, נקודה משמעותית במעבר בין היבשות, מאורגנת למופת.

ממש שווה להקדיש 45 דקות לצפות בסרטון המתאר את העיר.

לצפיה בסרטון

היום הראשון – בית ספר לינקולן

בית הספר הראשון בו ביקרנו ביום ב’ היה בית ספר תיכון לינקולן – המיועד לילדי south-east –  האיזור העני ביותר בסן דייגו. זהו בית ספר שמכונה אצלנו בעל מדד טיפוח מקסימלי – 80% אפרו-אמריקאים, תכנית לפליטים, 3% ילידים ו- 1% לבנים. כל הילדים עומדים בקריטריון העוני המקסימלי של המדינה ומקבלים מזון עבורם ועבור המשפחות. בתיכון 1400 תלמידים המקבלים תמיכה מקצה לקצה. רמת אלימות קשה מאוד, עד כדי תלמידים שמגיעים עם נשק לבית הספר (קיים שוטר קבוע בבית הספר).

בית ספר זה אינו מקבוצת HTH, והוא נתן לנו פרספקטיבה קצת אחרת על החינוך בעיר.

בבית הספר 2 מנהלות העובדות בשיתוף – מליסה איתה נפגשנו האחראית על הפדגוגיה והמשמעת, ומנהלת מקבילה העוסקת בתפעול בית הספר.

לצפיה במצגת לחץ כאן

בבית הספר בלטה מאוד תפיסת הצדק המאחה. פרוטוקול השיטה, יחד עם מבנה שיחה בבית הספר, הינו חומר משמעותי ללמידה. להלן מסמך הפרוטוקול.

אלה הרעיונות העיקריים שהפקתי מבית הספר לינקולן:

  • כל הילדים משולבים ולומדים יחד, למעט תלמידים בעלי תפקוד קשה מאוד הנמצאים במסגרת נפרדת, אבל גם כן בתוך בית הספר. התפיסה היא של בית ספר שהוא בית לכולם.
  • חיבור חזק מאוד לקהילה, בדגש על הכנה לעולם העבודה תוך שיתוף פעולה עם ארגונים בקהילה.
  • לכיתה אין מחנך. לעומת זאת, כל מורה בבית ספר הוא גם advisor – – נפגש אחת לשבוע באופן קבוע עם קבוצה של 15 תלמידים, אותה הוא מלווה לאורך כל שנותיהם בבית הספר ומהווה מעין מנטור ומלווה שלהם לכל צורך.
  • כל שבוע כל המורים מקבלים 3 אופציות לשיעורי advisor  (דומה קצת לגישת ה “בוקר טוב” בהרצוג) בתחומי כישורי תקשורת, אקדמי, רגשי או סתם פעילות כיף.
  • שואלים המון את התלמידים בשאלונים מסודרים איך הם מרגישים: האם אתה יודע על איש צוות שאוהב אותך? קיים אפשרות לתלמיד לדווח אנונימית על תלמיד אחר שזקוק לעזרה, עם טופס שהוא סורק וממלא (דוגמא בתמונה בסוף העמוד).
  • קיים “רמזור התנהגות” לתלמיד, כאשר לגבי תלמיד עם רמזור “אדום” מתקיים מפגש קבוע לגביו בין כל הגורמים אחת לשבוע (ההורים מוזמנים ובמידה ולא מגיעים הילד לא יכול להגיע לבית הספר). תלמיד “אדום” הוא תלמיד בעל תדירות גבוהה מאוד של מקרי אלימות. קיים נוהל מסודר למעבר בין צבעי הרמזור בהתאם לשינוי התפקוד של התלמיד.
  • יש לבית הספר מסמכים יפים מאוד של מבנה שיחות עם תלמידים, שווה לעיין במסמך Linkoln intake meeting process.
  • יש בבית הספר הפרדה יפה בין “השעיה” לבין “צינון”. כאשר תלמיד נוקט אלימות הוא הולך לביתו לצינון, והטיפול באירוע יהיה אחר חזרתו (מפורט בתקנון הצדק המאחה). הצינון לא נתפס כהענשה אלא כאקט כמעט אוטומטי הקשור למוגנות.
  • בית הספר, כמונו, מתקשה בטיפול בביקור הסדיר. אין כלל ענישה על בעיות בק”ס אלא בעיקר מפגשים ונסיונות לרתום את התלמיד והמשפחה.
  • מאוד אהבתי את התפיסה של שיחת איש צוות עם תלמיד – לוודא שהתלמיד הוא זה שמדבר יותר ממחצית הזמן. 

נקודות שלקחתי לחשיבה אצלנו:

  • תפיסת ה- adversary כהמשך פיתוח של ה “בוקר טוב”
  • שיטת הצדק המאחה כמודל לניהול אירועים ויצירת תקשורת בריאה. בתפיסה זו כל מקרה של עימות מוביל שיחה עם כל תלמיד בנפרד, ואחר כך שיחה עם שניהם יחד, כאשר השאלות שנשאלות הן (כפרוטוקול, בסדר קבוע):

    o      מה קרה באירוע?

    o      מי הושפע מהאירוע?

    o      מה חשבת בזמן האירוע?

    o      מה אתה חושב עכשיו?

    o      מה עלינו לעשות כדי לעבור את האירוע?

    o      מה נדרש לעשות כדי שאירוע כזה לא יחזור בעתיד?

  • הכנה לתעסוקה – מעין יריד תעסוקה לקראת י”ב עם תנאי קבלה מותנים תפקוד

  • הנחיית הורים ומורים בהקשר יצירת קשר נכון ושיח פורה עם הילדים שלהם  – בשיחה עם תלמיד – לוודא שהתלמיד מדבר יותר ממחצית הזמן ושאלות ממוקדות בסגנון “מה הדבר הטוב שקרה לך היום?” וכד’

  • ההתקדמות שעשינו השנה בכל הנוגע לשילוב הכלה וגבולות מאוד משעותית, אנחנו בכיוון הנכון וצריך להתמיד בזה

בסיכומו של עניין לינקולן הינו בית ספר דומה להרצוג בלא מעט מאפיינים, אם כי מדובר במימדי עוני ואלימות קיצוניים בהרבה. השילוב של הכלה יחד עם כללי התנהגות מאוד ברורים והקפדה על אכיפה קפדנית הינם בסיס לשאר העבודה הבית הספרית.

היום השני – ביקור בקמפוס Point Loma

מיום זה התחיל רצף של 4 ימים בו ביקרנו בבתי ספר של HTH. היום וביום האחרון  ביקרנו במספר בתי ספר בקמפוס הפתוח של Point Loma. קדם ליום זה ערב מקסים בו פגשנו את גרי וג’רי אן ג’קובס בביתם בלה הויוה לארוחת ערב. קוריוז – ביתם מצוד לבית אותו קנתה גרושתו של ביל גייטס. היה נעים להכיר את האנשים שהיו ממקימי אימפריית קוואלקום והחליטו לתרום לחברה ע”י הקמת רשת בתי ספר בתפיסה שונה. ביום זה נחשפנו לתפיסות בסיסיות של היי-טק-היי.

בבסיס עומדת תפיסה של פתיחות שבאה לידי ביטוי קודם כל בנראות החיצונית- חללים פתוחים, חלונות, הכל פתוח. יש לזה מחיר – כולם רואים את כולם, יותר “רעש סביבתי”. גם בחלל בו אנו התכנסנו היה לא פשוט להקשיב, כיוון שהחלל מופרד מחללי למידה אחרים ע”י וילונות בלבד.

בכל בית ספר יש כיתית א-י”ב (K12), בחלוקה ליסודי, ביניים ועליונה. בחירת התלמידים לביה”ס נקבעת ע”פ הקצאות איזוריות, כאשר לכל איזור יש מכסה ומתקיימת בו הגרלה. בהתאם למכסה שקבע, מנהל בית הספר מחוייב לקבל כל ילד שזכה בהגרלה. כך מוודאים שוויוניות וייצוג הוגן לכל חלקי העיר.

בבסיס התפיסה של HTH  עומדים 4 עקרונות:

  • EPUITY – הזדמנות שווה לכולם ע”י בניית תוכנית אישית לכל אחד
  • PERSONALIZATION – התאמה אישית של התנסויות תוך התמקדות ביחסים, בתקשורת ובקשר
  • AUTHENTIC WORK – רלוונטיות לתלמיד הספציפי, שילוב מקצועות, שייכות. הלמידה צריכה להתחבר לזהות של התלמידים, לאינטגרציה הנדרשת. עבודה מצליחה כאשר תלמיד מתחבר אליה רגשית ועניינית! דוגמא – תלמידה שהתעניינה בבעיית המים בעולם, הובילה עבודה שהחלה בחקר מצב המים בעולם.
  • COLLABORATION – הכוונה למנהיגות משותפת, שותפות ותרבות אחידה (בכלל תפיסת התרבות והשפה האחידה בכל בתי הספר כאן חזקה מאוד)
  • יש מעט מקצועות חובה, המון גמישות, המדינה מאפשרת את התפיסה הזו. יש הכרה חזקה של המדינה ושל הקולג’ים במערכת הבית הספרית הפנימית, פחות הסתמכות על היבחנות חיצונית.

    רעיון חזק בבסיס HTH  הינו למידת ילדים כמו למידת מבוגרים. במפגשים שהעבירו לנו היה מודלינג יפה של הרעיון הזה (למשל תחילת שיעור עם פעולות “מזניקות אנרגיה”).

    עוד עקרון חשוב הוא ההחצנה. לנושא הפרסום ניתנת חשיבות רבה – כבר בתחילת השנה נקבעים תאריכים בהן עבודות תתפרסמנה, ומתקיימים אירועים מלהיבית בהשתתפות המשפחות. בנוסף, קירות בתי הספר מלאות בעבודות של תלמידים וזה נותן תחושה אדירה של שייכות. כך העבודות מקבלות ערך.

    במהלך העבודות עצמן מקפידים כל הזמן לשאול את הילידם שאלות, כדוגמת – למה עושים את זה? מה המטרה? מה דעתך על העבודה שלך? איך העבודה תורמת לקהילה? איך העבודה יכולה להיתרם מהקהילה?  ילדים משתפים בסיפור האישי שלהם תוך כדי העבודה.

    משמעות מרכזית לקשר כשנוצר עם הילד. גם כשמשהים תלמיד – המסרים ברורים מבחינת תאום הציפיות, אין כעס, דגש על המון אהבה ואמון בילד.  

    קיימת אמנה בית ספרית – מה בית הספר מתחייב ומה התלמיד מתחייב.

    ניתן דגש גם, ובראש ובראשונה, לעבודה עם מורים. נשאלות שאלות כדוגמת “מתי היתה אצלך חוויה משמעותית כילד?” “איך ליצור לתלמידים חוויה שהם יזכרו משיעור?”.

כשמתחילים שינוי בכיוון הזה – רצוי להתחיל עם משהו קטן וקל.

יש דגש חזק מאוד על ללמד תלמידים לתת פידבק אחד לשני, המון רפלקציה.  

סוגיית הבחירה של תחומי הלימוד מאוד מפותחת כאן. רעיון שיכול להיות רלוונטי גם אלינו הוא של לימודי חנ”ג רב גילאיים, כאשר כל קבוצה עוסקת בחתום אחר (למשל, כדורגל, אתלטיקה), ותלמיד יכול לבחור לאיזו קבוצה להשתייך.   

Ask you, Tell you, Make you – ATM

שאלה שעניינה אותי לקראת היום השלישי – הבנת הייחודיות של כל בית ספר בתוך התפיסה השלמה.

היום השלישי – ביקור ב-  HTH MESA

 בית הספר נכנס לתוך מבנה קיים ממש לפני הקורונה, כך שהוא לא נבנה לפי העקרונות של HTH, והיה כאן אתגר נוסף של התאמות למבנה פיזי קיים.

בית הספר דומה במהותו לזה של היום הראשון. היה שיח לגבי העקרונות המובילים:

  • שותפיות עם הקהילה
  • התנסויות משותפות
  • תערוכות רבות לכל העבודות בבית הספר

בית הספר מתחיל את היום עם פעילויות בוקר – תלמידים בתנועה, צוחקים.

הפגישה הראשונה היתה עם ברט פיטרסון, מנהל העל יסודי:

  • המטרה היתה ליצור בית ספר הכי נכון לעקרונות HTH, שילוב של תרבות ומרחב פיזי.
  • דיבר הרבה על הליבה – תוך המחשה מהספר “לנצח נבנו”. הדגש שלו היה על בית ספר שמאוד דבק בליבה (עקרונות הבסיס של HTH), ומבצע התאמות ספציפיות. בהקשר זה לא זיהיתי תפיסה ייחודית של בית הספר.
  • בית הספר כאן עובד עם אוכלוסיה חזקה – מעל 60% מהתלמידים לומדים קורסים בקולג’ כבר במהלך הלימודים.
  • למרות זאת – התפיסה הבסיסית היא לא להכין לקולג’ אלא לחיים. לכן יש דגש כל כך חזק על מיומנויות (לעיתים ע”ח למידת עומק – למשל אין לימודי תכנות או לימודים אחרים שנבנים נדבך על נדבך). התלמידים יכולים לבחור “חוגים” ולעבור בין חוג לחוג לאורך השנים. 
  • בפרויקטים עובדים לא יותר מ- 3 תלמידים – כולם שותפים.
  • המון שיח בין השכבות – shared experiences

במהלך הביקור זיהיתי כמה דברים נוספים:

  • קירות בית הספר מלאים לחלוטין ביצירות של תלמידים. יוצר תחושה מרגשת של שייכות.
  • אין כינוי “ילד” בשום גיל – רק “סטודנט”.
  • יש מחויבות חזקה של התלמידים ללמידה – כשהמנהל היה בשעת מילוי מקום בכיתה – כשהוא נכנס ויצא לא היתה לכך שום משמעות – התלמידים עבדו.
  • אין לכיתה מחנך – התפיסה היא שלכל 15 תלמידים יש ADVISOR שנפגש איתם פעם בשבוע. הוא מלווה וצמוד אליהם לאורך כל השנים. מעבר לכך מלמדים בכל כיתה לא יותר מ- 3 מורים המהווים בעצמם צוות עבודה של הכיתה.
  • בית הספר עובד חזק מאוד בתפיסת צדק מאחה, בדומה לבית ספר לינקולן לגביו כתבתי ביום הראשון. נושא זה שווה העמקה.
  • זיהיתי מספר נושאים מעניינים עם פוטנציאל מחויבות אישית: תלמידים שאחראים על נראות ביה”ס, על מילוי הקירות בתוכן, תלמידים חונכים תלמידים צעירים יותר במגמות השונות, תחרויות בחינוך הגופני, תלמידים מרימים כסאות, אחראים על איזור מסוים בבית הספר.

אתגרי למידה שלקחתי להמשך:

  • הבנת המחיר של השיטה בהיבט למידת עומק וידע
  • הבנת המבנים הארגוניים בהיעדר מחנך כיתה
  • הבנה עמוקה יותר של תפיסת הצדק המאחה בבית הספר

היום הרביעי – ביקור בצ’ולה ויסטה:

בית ספר שנבנה מלכתחילה לתפסת היי קט היי, באיזור הדרומי של העיר (קרוב לגבול מקסיקו).

בניין הראשון נבנה ב- 2007, ובו לומדים הגן, היסודי וחטיבת הביניים. בבניין השני, החדש יותר, תלמידי התיכון (ט-י”ב).

בית ספר קהילתי מאוד. מתאפיין באוכלוסיה חלשה יחסית, ובהתאם לכך תחשות המשפחתיות בו חזקה יותר. הורגשה אהבה עצומה לבית הספר – הן של הצוות והן של התלמידים. בהיבטים אלו יש יחודיות לבית הספר לעומת יתר בתי הספר שראינו, עם מאפיינים יחודיים הדומים להרצוג בהיבט האוכללוסיה והאווירה.

בחלק הראשון של היום הרחבתי את ההעמקה שלי בתפיסת הצדק מאחה (שקפים בסוף הדף):

  • משלב גבולות ברורים עם תמיכה
  • הבנה שסמכותיות יתר מביאה ילדים לעצבנות, תחושת מאויימות, פגיעה בתפקוד ובחופש הפעולה.
  • הבנה שחוקים ללא יחסים מובילים למרד.
  • הבנה שהכלת יתר מביאה לכך שהתנהגות שלילית מתקשרת עם רגשות חיוביים (זה רעיון מורכב ששווה להתעמק בו). הילד במצב פאסיבי.
  • שילוב של הכלה וגבולותמביא ילד למצב של קשרים חיוביים עם רגשות בריאים שמביאים להתנהגויות בריאות.

בבית הספר יש מעט מאוד אלימות כיוון שאנשי הצוות מכירים היטב את הילדים ומשקיעים המון במערכות היחסים. מטפלים בדברים כשהם מאוד קטנים. מוודאים שבין הילדים מתקיימים קשרים חזקים. דגש חזק מאוד על יחסים לטובת מניעת אלימות.

ראיתי שיח מקסים שהיה בית מורה לתלמידים בחצר אחר מריבה ביניהם – המורה לא עסקה בהאשמה אלא בהבהרה ברורה של הציפיות מהם ומשמעויות של הפרה (לא יוכלו לשחק בחצר).

היה מרתק לראות סייע עם ילד מוגבל – מגע, מרחב, נותן לו יד אך לא מושך אותו אלא נותן לילד להוביל.

ייחודיות בית הספר היא במשפחתיות. חיבור חזק למשפחות, לקהילה. לדוגמא – אירוע הצגת תוצרים מגן עד י”ב עם כל המשפחות.  המון פעילות כיף לצוות, לדוגמה יום ים עם גלישה.

עידוד רחב של תלמידים ללכת לקולג’ כבר מכיתה י’, כולל סיורים ואירועי חשיפה.

עידוד וסיוע לתלמידים למצוא עבודה. התלמידים מחויבים לעבור עבודה בהצלחה כחלק מהסמכה.

נקודה פדגוגית: מדד של מורה להצלחת פרויקט – כשהתלמיד לוקח אותו לכיוון אחר ממה שהמורה חשב.

נקודות משמעותיות מהשיחה עם המנהל:

  • כל דבר מלווה ברפלקציה
  • הסתכלות ביקורתית – ניסינו להבין מה הביקורת שלו על השיטה. זיהיתי שתי נקודות:
    • חשש ממורים שהם FACILITATORS – המנהל רואה יתרון למורים שמגיעים מההוראה המסורתית (!!!). משקיע בהתאם לכך שנים רבות בפיתוח הצוות ובהתאמות.
    • החסרון של חוסר ההעמקה בידע ובמיומנויות – למשל לעומת לימודי הנדסת תוכנה אצלנו. מבחינת המנהל זה לא חיסרון – כיוון שהם מקבלים את כל המיומנויות החשובות.
  • החלטה של מנהל – העמקה בלימודי ספרדית ובאפשרות ההתפתחות משנה לשנה (הבנה של מגבלת צבירת הידע במגבלות השיטה ומציאת פתרון מתאים).
  • תהליך מובנה של שיחת מנהל עם תלמידה אלימה ומשפחה. המנהל צריך להבין מהגורמים המקצועיים אם האלימות היא חלק מהאיבחון שלה – במידה וכן הוא לא יכול להוציאה מביה”ס. מפתיע לגלות שאם תלמיד מורחק מבית ספר הוא לא יכול להרשם בשנה העוקבת לבית ספר אחר, ולכן הורים יעדיפו לעיתים להוציא בעצמם את התלמיד (כיוון שאז אין מניעת הרשמה לבי”ס אחר).
  • מערך הנחיה למורים חדשים. ההגדרה של מורים חדשים היא 7 שנים (!). ישנם שתי משרות של מורים מלווים. כל מורה מקבל צפיה אחת לשבועיים בנוסף לשיחות ליווי.

על תפיסת הצדק המאחה, קצת מקירות בית הספר ואיך מתייחום למנקים:

תלמידים בוחרים אדם שנפטר שהיה קרוב אליהם – ומבטאים באומנות את דמותו בשבילם

תלמידים אחרי ביקור במוזיאון – מתארים יצירה שאליה התחברו – יהכל על קירות בית הספר

היום החמישי  – חזרה לביה”ס Point Loma

ביצעו ניסוי של שתי קבוצות במקביל – אחת PBL ואחת מסורתית.

באופן מפתיע תלמידי PBL למדו יותר וידעו יותר (לפי המבחנים), אבל היו בתחושה שהם למדו פחות.

חלק מההתמודדות היא להבין שחשוב ללמד את השיטה ולהבין את הערך שלה.

תחילת היום היתה בשיחה עם רנדי – מורה בבית הספר שגם כתב מסמך מצוין על תפיסת ה- PBL. במסמך מסביר רנדי את עקרונות השיטה, ומנסה לתת מענה לפרדוקסים הקשורים לשיטה – בתחומי המוצר, ההנחיה ונקודת המבט.

בהמשך קיימתי שיחה עם ברנדון  – איש הצוות שאחראי על החיבור למקומות עבודה בקהילה במשרה מלאה – בנוגע ליציאה לעבודה בכיתה י”א:

  • מטרה שהילדים ילמדו על עצמם ועל השאיפות שלהם.
  • מדובר בארבעה וחצי שבועות של עבודה במשרה מלאה מחוץ לביה”ס. גם ב י”א וגם ב י”ב.
  • מתמקד בפרויקט שמקדם את הארגון.
  • יש לתלמידים מנטור מהחברה שמכוון אותם ל POL (presentation of learning)
  • אין שכר – לא למנטור ולא לסטודנטים.
  • בתקופת הפרויקט המורים מבקרים את הילדים.
  • במקרים רבים אחרי הפרויקט התלמידים מועסקים בחברה (בשעות וימים מחוץ ללימודים).
  • במהלך התקופה תלמידי י’ מגיעים לבקר ולראות לקראת השנה הבאה.
  • את הקשר יוצרים התלמידים עם החברה, ואז מתבצע חוזה בו החברה מתחיייבת גם להעמיד מנטור.
  • אצלנו אפשר להתחיל את זה גם בכיתות ט’, י’. שוקלים גם ליצור תלמיד כיתה י שיהיה “צל” בארגון.
  • התלמידים נדרשים לבלוג שוטף שמדווח כל שבוע ולעבודה מסכמת.
  • תבנית להנחיה של התלמיד לאורך התוכנית

שיחה אחרונה שקיימתי באותו יום היתה עם עם סגן מנהל חט”ב. בשיחה זו ביקשתי להעמיק בנושא ה- advisory והמבנה הארגוני שתומך בו, וכן במימוש פרקטי של הצדק המאחה:

  • מודל ה- advisory – אין מחנך כיתה, בכיתה לא מלמדים יותר מ 3 מורים העובדים בצוות.
  • צוות המורים יחד מנהל כיתה.
  • חלוקת תפקידים בין המנהל לסגן – המנהל אחראי על עבודה עם מורים, הסגן עם תלמידים. בפועל התחומים מתערבבים.
  • המון זמן שהיה בחוץ, עד רמה של שולחן במסדרון בו סגן המנהל נמצא רוב היום, מסייע למורים, תלמידים ומנהל משברים.
  • בעיות לא פשוטות של בק”ס. קורה שמוציאים תלמיד מביה”ס בשל בעיית בק”ס.
  • קיימות גם הרבה השעיות פנימיות, כאשר התלמיד מבצע עבודות בחדר המנהל.
  • גישה מאחה ומפת השלכות – ללמד בהכשרת המורים שלנו ולאמץ.
  • רעיון: שולחנות לעבודות תלמידים בזמן השעייה במשרדי המזכירות. ניתן להכין עבודות מוכנות מראש לכל סוג של אירוע.

תובנות מהיום:

  • הגישה המאחה ומפת ההשלכות מאוד רלוונטית אלינו.
  • שווה לבחון את רעיון ה- ADVISORY
  • מאוד מסייעת העובדה שלכל נושא מרכזי (כדוגמת תעסוקה) יש בעל תפקיד במשרה מלאה

לסיכום:

המסע היה חוויה מרתקת, ששילבה למידה, הנאה וקשרים נהדרים שיצרנו בינינו. אין לי ספק שה- networking שנוצר בקבוצה שלנו עוד יניב פירות בעשייה העירונית.

אחד האתגרים המשמעותיים בחזרה לבית הספר יהיה לתווך לצוות את העושר האדיר שרכשתי, ולבחון מה ניתן לשלב ברמה הבית ספרית אצלנו. בשלב הזה אציין מספר נקודות שעומדות מבחינתי על הפרק:

  • סוגיית התלמיד הפעיל כפי שנכתבה בחזון בית הספרמשמעותית מאוד. מתודה ה- PBL משמעותית ורלוונטית כאן מאוד, יחד עם מתודות נוספות שהטמענו בבית הספר כדוגמת מודל הנבחרת וכותונת הפסים.
  • לתפיסת הצדק המאחה ומפת ההשלכות פוטנציאל אדיר בכל הנוגע לפיתוח קשרים ומערכות יחסים בבית הספר, וניהול אירועים חריגים מאופן מקדם קשר.
  • אופן הדיווח האנונימי של תלמידים על תלמידים הזקוקים לעזרה מעניין ושווה בחינה.
  • תפיסת ה- advisory מעניינת וראויה לבחינה כאלטרנטיבה לתפיסת המחנך הקלאסית.
  • ההשקעה האדירה שלנו בנראות בית הספר הינה בסיס נהדר להעמקה והרחבה – הרעיון הינו להביא להחצנה משמעותית יותר של תוצרים, הן במסגרת אירועים והן באופן בו הם מוצגים בחללים שהשונים של בית הספר.
  • רעיונות רבים להגדלת המעורבות של התלמידים בעשייה הבית ספרית והקהילתית. יהיה מקום לקיים שיח עומק על נושאי המחויבות האישית והקבוצתית כפלטפורמה למעורבות פעילה יותר של תלמידים בחיי הקהילה.
  • יצירת קשרים לטובת הרחבת התעסוקה של תלמידים בכיתה י”ב – באופן מנוהל ע”י בית הספר כתהליך הכנה לחיים – נושא שהתחלנו בבית הספר וראוי להעמקה.
  • הרפלקציה שמשולבת כל כך עמוק בכל תהליך בית ספרי.

מודה על ההזדמנות והחוויה!אלדד

למתעניינים ביציאה למשלחת הקהילה 2023, נא לשלוח פרטים באימייל ysjaia@gmail.com

תפריט נגישות