תוכן עניינים

על המחברת - טלי לרנר

באר שבעית אבל מתגוררת היום בסן דייגו. עוסקת בחינוך 15 שנים ובמהלכן הייתי מורה למדעים ומתמטיקה בחטיבת ביניים ובתיכון, סגנית מנהלת תיכון בסן דייגו, כותבת תוכניות לימודים מבוססות פרוייקטים ומובילת מרכז הפצה בבי"ס מבואות הנגב. היום אני עובדת כרכזת תוכניות לימודים במדעים ומדריכת מורים בבתי הספר הציבוריים בסן דייגו. בוגרת תואר ראשון בחינוך סביבתי ממכללת סמינר הקיבוצים, תואר שני בתוכניות לימודים מאוניברסיטת בן גוריון ותואר שני במנהיגות חינוכית מבית הספר ללימודים מתקדמים בהייטקיי-היי, סן דייגו. מלבד חינוך אני עוסקת בתכנון פיננסי, אוהדת כדורגל ומגדלת שני כלבים עם אשתי, מליסה.

אימייל: tali.lerner@gmail.com

פתיח

כאשר נשאל פרופ' דויד פרקינס מהו המשתנה החשוב והמשפיע ביותר על איכות הלמידה, ענה מייסד Project Zero כי ללא ספק זהו המשוב, והוסיף ואמר: למידה ללא משוב הינה למידה חסרה.
מדוע אם כך תהליכי משוב מובנים ומתוכננים והמיושמים כמרכיב אינטגראלי בהוראה ובלמידה, אינם נפוצים ולעיתים כמעט ואינם מתקיימים כלל?

מדוע נושא זה חשוב? מה ההזדמנות שבזה?

משוב הוא חלק מרכזי בתהליך הלמידה וההתפתחות של כל לומד. תיאוריות מודרניות של למידה מתארות את התהליך המתרחש במוח שלנו כהרחבה או שינוי של תפיסות מוקדמות יותר. משוב ותקשורת על מחשבות, תובנות וביצועים הינו מרכיב בסיסי בתהליך הלמידה. זו הסיבה לכך שמרבית התיאוריות הפרוגרסיביות על חינוך מתמקדות במשוב ותקשורת. משוב, בהגדרתו כאן, הוא יותר מאשר ציון או הערכה מסכמת ועיקר תפקידו לחולל אצל הלומד חשיבה מעמיקה ורחבה יותר מהמקום בו מתקיים המשוב. תהליכי משוב הינם מרכיב אינטגרלי בתהליך הלמידה ואינם רק ציון או הערכה מסכמת.
משוב מאפשר שיפור בהשגת מטרות הלמידה. משוב ברמתו הבסיסית ביותר מאפשר ללומד לדעת, בהתייחס לתוצר הלמידה שלו, מה נכון ו/או עומד בסטנדרט הנדרש, במה טעה או לא הגיע לסטנדרט הנדרש ומהם הדברים שעליו לשפר. ישנן מגוון דרכים של משוב: סימון טעות בפתרון תרגיל או הוכחה מתמטית או מדעית, עריכה של טקסט או סימון שאלות והערות על התוכן או הכתיבה, הצעות לשיפור של עבודת אומנות או יצירה אחרת, ועוד… ישנה חשיבות רבה להטמעת תהליכי המשוב לכל אורך הלמידה, במשוב סופי בלבד התלמיד חווה את הציון כשיפוט ועובר הלאה. בשעה שבתהליך הלמידה מוטמעים תהליכי משוב התלמיד נדרש להתייחס אליהם ובכך יכול לשפר את איכות תוצר הלמידה.

משוב המתקיים כמרכיב בתהליך הלמידה והמערב לומדים אחרים ומבוגרים רלבנטיים נוספים, מאפשר גם יצירה של קהילת לומדים רחבה. תהליכי המשוב ברוח הייטק היי מתקיימים גם באמצעות קבלת משוב מתלמידים אחרים העובדים על משימה דומה, לפעמים עם תלמידים צעירים או בוגרים יותר ולעיתים קרובות בשיתוף של מבוגרים משמעותיים למשימה. תהליך משוב הנעשה בצורה מכבדת ואוהבת מאפשר יצירה של קשרים בין אישיים וסולידריות בין הלומדים ומגבש את קבוצת הלומדים לקבוצה שעובדת יחד ושמחה בהצלחה של כלל חבריה. זאת לעומת משוב מסורתי שממוקד בציון ותחרות בין תלמידים. שיתוף של מבוגרים, בין אם חברי משפחות של הלומדים או מבוגרים רלבנטיים לפרוקיט יכולה להרחיב את מערכות היחסים של הלומדים, ולקדם אותם להיות חלק מקהילה גדולה יותר שתומכת בהצלחה שלהם.

בנוסף לערך הגדול של קבלת משוב, להיותם  של התלמידים נותני המשוב, ערך ותרומה משל עצמה. הלמידה ברוח הייטק היי מאפשרת לתלמידים הזדמנות להיחשף למגוון רחב של תוצרי למידה מאפשר לתלמיד פרספקטיבה פחות אישית ויותר מרוחקת על מה הופך תוצר למידה, למוצלח. הפרספקטיבה והאימון במתן משוב  משפרים את יכולתם של הלומדים לזהות חולשות וחוזקות בתוצרים שלהם עצמם ולשפר אותם.

תהליכי המשוב במערכת בית ספרית רגילה הם רובם נסתרים ואישיים. לעיני התלמיד לא נחשף התהליך שבו ילדים ומבוגרים כאחד לומדים וגדלים כתוצאה מתהליך המשוב. משוב שמוטמע בלמידה ומתרחש באופן פומבי (ללא ציונים או שיפוט של איכות האדם מאחורי התוצר) מאפשר ללומדים לחוות דברים חשובים: לכולם, גם לתלמידים "המצטיינים" יש מקומות להשתפר, איכות והצלחת התוצר קשורה גם להתייחסות למשוב ולא בהכרח לביצוע הראשוני,  אין להתבייש בעבודה לא מושלמת – בקשה למשוב והתייחסות אליו –  סימן להצלחה.

"תערוכות למידה" הן הזדמנות חשובה לא רק עבור כל לומד באופן אישי, אלא עבור בית הספר כמרכז לקהילה. הזמנה ומעורבות של הקהילה הרחבה מאפשרת להגדיל את האמון בבית הספר, מקדמת שיתופי פעולה עם גורמים קהילתיים ומזמנת משוב לבית הספר עצמו מגורמים שונים בקהילה, מה שמאפשר שיפור של בית הספר עצמו. בנוסף, "תערוכות למידה" מסמלות כי תהליכי ההוראה והלמידה הינם עיסוקו המרכזי של בית הספר – הלמידה במרכז.

"תערוכות למידה" מאפשרות קבלת משוב מאנשים חיצוניים דבר העוזר ללומדים לפתח סטנדרט מקצועי לתוצרים שלהם וגם לאופן הצגת התוצרים. באופן טבעי לומדים מרגישים שלומדים אחרים ומורים הם קהל פחות משמעותי מאנשים לא מוכרים, ממבוגרים עם נסיון מקצועי ומאנשים שהם חלק מהקהילה. תחושת החשיבות שבהצגה מול קהל כזה מעודדת לומדים להציג את הטוב ביותר שלהם, בעבודה עצמה ובצורת ההצגה. כולנו השקענו יותר בפרזנטציה שהגיעו אליה אנשים שעמדו להכיר אותנו רק דרך איכות העבודה וההצגה שלנו באותו אירוע, "תערוכות למידה" והאורחים המוזמנים אליהן מספקות הזדמנות להצית את התחושה הזו אצל לומדים.

"תצוגות למידה", בשונה מתערוכות, מתמקדות לא בתוצר למידה ספציפי אלא בתהליך הלמידה והצמיחה שלומדים עברו בזמן או סיטואציה מסויימת. התצוגות מאפשרות לתלמיד לחשוב ולהעריך את היכולות האישיות שהוא פיתח ואת העמידה שלו במטרות שהציב לעצמו. שיתוף של קהילה תומכת בתהליך הזה מאפשרת לתלמיד להרגיש שיש לו שותפים תומכים המקיפים אותו וכן שלשותפים אלו ישנן גם דרישות ממנו. הפומביות של התהליך, בדומה לתערוכות תוצרים ומשוב תוך כדי תהליך הלמידה,  מוסיפה לחשיבות של התהליך ומגלמת את כל העקרונות שהוצגו כאן לגבי משוב.

באיזה אופן תהליכי המשוב והערכה תומכים ב"רוח ובפרקטיקות של הייטק היי"?

משימה אינטלקטואלית משותפת
עקרון מרכזי של הלמידה ברוח הייטק היי הוא רף ציפיות גבוה מכל לומד מחד, והימנעות ממיון תלמידים על פי יכולותיהם, מאידך. תהליכי משוב ברוח הייטק היי נוגעים לאופי האותנטי של תוצר הלמידה ומעמידים רף גבוה לכל הלומדים. בנוסף, משוב הניתן ע"י אנשי מקצוע מתחום הלמידה לא מתייחס ללומדים שונים באופן שונה (בהתייחס ליכולתם)  ומאפשר להם להתנסות ברף הגבוה של העולם המקצועי.

אותנטיות
משוב המתקיים כמרכיב בתהליך הלמידה שונה מציונים ותעודות כיוון שהוא חלק אותנטי מהצורה שאנשי מקצוע ,ככלל, עובדים ויוצרים. התבוננות על תוצר עבודה ושיפור שלו הוא מרכיב אמיתי ומשמעותי בשגרת עבודתם המקצועית של מבוגרים, בכלל, ובטרם יציאת התוצר מתחת ידיהם והגעתו אל קהל היעד, בפרט. במסגרת תהליכי משוב ברוח הייטק היי המשמעות של ההערכה עבור התלמיד משתנה. במקום ציון שרירותי שאין ללומד מה לעשות איתו המשוב הוא תרומה לתוצר טוב יותר ולאופן הצגתו בצורה טובה יותר, דבר אליו לומדים שואפים.

קול
שיתוף של תלמידים בתהליכי ההערכה והמשוב הוא חלק חשוב ממתן קול לדעות ולרעיונות שלהם. התייחסות לתלמידים כאל אנשי מקצוע בפני עצמם, התייחסות רצינית למשוב שיש להם על תוצרי עבודה וכעמיתים ושותפים לתלמידים אחרים נותנת לתלמידים את ההרגשה שהם משמעותיים ושהעבודה שלהם היא משמעותית.

קשר לעולם המבוגרים
תהליכי משוב מגוונים מאפשרים לתלמידים קשר משמעותי עם עולם המבוגרים. משוב מאנשי מקצוע והצגת תוצרים לחברי קהילה מאפשרים לתלמידים לדבר עם מבוגרים כשווים, להציג בפניהם את תוצרי הלמידה שלנו ולשמוע מהם. החשיפה למבוגרים שעוסקים במקצועות שונים מאפשרת לתלמידים דוגמאות מגוונות של תחומי עיסוק שונים, חיי היומיום שלהם והצדדים השונים שלהם שלא ניתן לצפות רק מהשם. התלמידים שנחשפים לעיסוקים והקשר שלהם לתחומי הלימוד בבית הספר יכולים לפתח את השאיפות שלהם לעתיד תוך התבססות על דוגמאות אמיתיות.

עקרונות פדגוגיים מרכזיים

  • תוצר משמעותי הוא בסיס ללמידה והבנה
    הבסיס של כל תהליך הלמידה הוא עבודה סביב תוצר משמעותי. תוצר משמעותי מייצר סקרנות, מוטיבציה ואתגר. תוצר למידה שגרתי או לא מאתגר גורם לתחושה של חוסר פואנטה אצל מורים ותלמידים והופך את הלמידה למטלה שצריך לסיים לעומת מטרה שצריך להשיג. זו דוגמה ראשונה מיני רבות לחשיבות של הבנת דור הילדים שאנחנו מלמדים והצורך שלהם, שלאו דווקא היה קיים בדורות אחרים, בחיבור ותחושת משמעות. הצורך הזה שאנחנו נוטים לעיתים להמעיט בערכו הוא מהותי עבור תהליך למידה רציני כיוון שמחסום פסיכולוגי, גם אם אנחנו חושבים שהוא לא הכרחי באמת, הוא עדיין מחסום. משוב או שיפור של תוצר שמלכתחילה הרגשתי שאינו משמעותי עבורי לא יהיה גם הוא משמעותי מבחינת הפתיחות הקוגניטיבית ללמידה.

דוגמאות לתוצרים משמעותיים יכולות לבוא מכמה מקורות:

    • משמעות של התוצר עבור קהל יעד חיצוני – זו הגישה הבסיסית של ה- PBL. קהל היעד יכול להיות תלמידים מכיתה נמוכה יותר, אנשי מקצוע שאנחנו משתפים איתם פעולה, עמותה או ארגון שאנחנו עושים למענם או אפילו מישהו שבחרנו בעצמנו כמקבל התוצר שאנחנו עובדים עליו.
    • משמעות של התוצר שנבנית דרך תערוכה וקהילה – ערב פרזנטציות, מאמא למגזין קהילתי, אירוע שאנחנו מארגנים באמצעות התוצרים שלנו – כל אלה הם חוויות שאם התלמידים מתרגשים ומצפים להם יצרו משמעות לתהליך כולו
    • משמעות אישית פנימית של התוצר -תוצר של פרויקט יכול להיות משהו אישי עבור התלמיד – תהליך של צמיחה, חקר של סוגיה שמטרידה אותי אישית, פרויקט שמבוסס על נושא או פעולה שאני מעסיקה את עצמי בהן – כל אלה ייצרו משמעות אישית עבור התלמיד לתוצר ולתהליך כולו
  • הערכה רלבנטית היא מבוססת סטנדרטים
    הערכה יכולה להוביל לשיפור רק כאשר הלומד יודע מה לא היה מספיק טוב בטיוטת התוצר שהגיש. על מנת שניתן יהיה להתייחס לאיכות התוצר למידה חשוב להגדיר מראש את הסטנדרטים שהתוצר נדרש לעמוד בהם. לכן בפרויקט (כמו בכל הערכה משמעותית שמטרתה גדילה) יש חשיבות להערכה מבוססת נרטיב ולא רק ציון. ההתייחסות למטרה ברורה שאנחנו שואפים אליה מאפשרת לתלמידים לפרק את החוויה הכוללת של הצלחה או כישלון לפרטים ספציפיים והיא חיונית לא רק עבור הצמיחה הרגשית שמעורבת בתהליך המשוב אלא גם עבור ההשוואה הנדרשת בין התוצר לבין הסטנדרט כדי לדייק את ההבנה של מהו תוצר מוצלח או מה עשיתי לעומת מה שחשבתי שאני עושה.

הסטנדרטים של התוצר יכולים להופיע בכל מיני צורות:

    • אתגר או בעיה שהתוצר צריך לפתור, לפעמים תוך עמידה במגבלות מסוימות. סוג כזה של סטנדרט מגיע בדרך כלל מתוצר שיש לו שימוש (בפועל או כדגם) בעולם האמיתי. סטנדרטים כאלה נוגעים ישירות לתוצאה הסופית ולאו דווקא מאפשרים צמיחה במיומנות או תהליך ספציפיים. מצד אחד זוהי מוטיבציה מאוד חזקה וסטנדרט שמאוד קל להצדיק ומצד שני לפעמים סטנדרט כזה מעודד תלמידים לעבוד מסביב למטרה שהייתה למורה ולאו דווקא להתמודד עם הקושי שקיווינו אליו בזמן תכנון הפרוייקט.
      דוגמאות לסטנדרטים מבוססי מגבלה: מגבלת תקציב מסויימת בתכנון מוצר, מגבלה של משאבים (אנרגיה מתחדשת לעומת מתכלה) בבנייה או ייצור של משהו, מגבלה של מקום או זמן עבור התוצר, צורך בקבלת תמיכה עבור מימוש של פרויקט (shark tank הצבעה או האקתון לדוגמה)
    • תוצר לדוגמה שאנחנו שואפים לחקות בצורה מסויימת. תוצר כזה הוא בסגנון למידה מהמומחים או המעולים שבאנשי מקצוע מתחום מסויים. בבחירה כזו ישנו תהליך מקדים עם התלמידים של התבוננות ולמידה מעבודות מעולות. בתוך התהליך הזה רצוי לכתוב את הסטנדרטים יחד עם התלמידים בהתבסס על דוגמאות מעולות ודוגמאות פחות מוצלחות והבדלה ביניהן.
      דוגמאות לסטנדרטים מדוגמאות מעולות: יצירות אומנות בסגנון מסוים, כתיבה או שירה, תכנון או עיצוב.
    • סטנדרט מקצועי שמתבסס על נורמות מקצועיות. בעולמות המקצוע ישנם הרבה סטנדרטים שמבוססים על נורמות. ישנה דרך מסויימת לכתוב מכתב רשמי, דרך נהוגה להציג תכנון אדריכלי, דרך מקובלת לכתוב הצעת מחקר. התבססות על נורמות מקצועיות כאלה מאפשרות לתלמידים הצצה לעולם המבוגרים וגם מאפשרות קשר עם אנשי מקצוע למטרות משוב.
  • שיפור הוא למידה
    למידה משמעותית מבוססת לא על טיוטה ראשונה או פתרון יחיד אלא על עבודה מתמשכת של התנסות, משוב והתנסות נוספת. חינוך ברוח הייטק היי מאפשר לתלמידים יותר מהזדמנות אחת לפתור בעיה ומציע כיווני חשיבה והמשך עבודה, באמצעות המשוב.
    כדי לאפשר שיפור חשוב להפוך אותו לחלק יסודי בתהליך הלמידה וליצור אווירה שמעודדת שיפור גם ברמה הרגשית וגם ברמה המעשית. ישנה חשיבות גדולה לשפה שבה אנחנו משתמשים כדי לדבר על שיפור, כישרון, התמדה ולמידה. מורים שמשבחים תלמידים ש"הצליחו בניסיון הראשון" לעומת מורים שמדגישים תלמידים שהקשיבו והשתמשו במשוב לשיפור העבודה שלהם יצרו גישות מאוד שונות אצל התלמידים שלהם לגבי מה חשוב בבית הספר. בדומה לכך גם הבחירה לגבי איזה חלק מהפרוייקט מקבל ציון ואיזה לא משדרת מסר מאוד חזק לגבי מהו תהליך עבודה טוב. בתוך הציון שניתן לתלמידים על תהליך יש יתרון מאוד גדול למתן ציון על שיפור מבוסס משוב.
    דוגמה לפעילות עם ציון שמעודדת שיפור: תלמידים עושים סיור גלריה וחולקים משוב עם תלמידים אחרים בכיתה. לאחר מכן כל קבוצה קוראת את המשובים וההצעות לשיפור שקיבלה, כותבת האם היא מסכימה עם המשוב או לא ומצביעה על שינויים שערכה בטיוטה בהתאם למשובים. הציון ניתן על ההתייחסות המקצועית לכל המשובים ועל שינוי הטיוטה בהתאם למשובים שהקבוצה הסכימה איתם.
    דוגמה להחלטה בתכנון הפרוייקט שמעודדת שיפור: כמה סבבי משוב וטיוטות כלולות בתוך לוח הזמנים של הפרוייקט? ככל שתהליך הלמידה מאפשר יותר מקום לטיוטות ככה התלמידים רואים בתהליך השינוי חלק יסודי ביצירה.
    סוגיית השיפור הוא אחת הטעונות במעבר ל PBL והוראה מבוססת הבנה כיוון שהיא מנוגדת באופן ישיר לנורמות של החינוך המסורתי שמעריכות את התשובה הנכונה המיידית ומטעמים פרקטיים לא משאירות מקום לתהליכים מעגליים שלא משתלבים היטב בלוח הזמנים הקשיח של בית הספר. דווקא מסיבות אלה, השפה והבחירות שלנו לגבי מתן ציונים בהקשר הזה הן חשובות במיוחד.
  • העולם האמיתי (אנשי מקצוע וסטנדרטים מקצועיים) הוא הסטנדרט והמוטיבציה
    אחד העקרונות החשובים בחינוך ברוח הייטק היי הוא הקשר לעולם המבוגרים. הקשר הזה משמעותי מבחינת החברות והמיומנויות הרכות שתלמידים משפרים דרך הקשרים האלה. בנוסף, הרצון להראות ולקבל משוב ואישור מאנשי מקצוע מצליחים היא מוטיבציה משמעותית עבור ילדים שלא תמיד זוכים לחשיפה שכזו. אנשי המקצוע מהווים מוטיבציה משמעותית עבור התלמידים להציג תוצר למידה באיכות גבוהה. אנשי מקצוע מביאים איתם סטנדרטים מקצועיים, שלעומת מה שלעיתים נראה בבתי ספר, אינם שרירותיים. הסטנדרטים שמבוססים על עולם המבוגרים מאפשרים לתלמידים נקודה לשאוף אליה וגם ראייה מורכבת של השיפוט שעבודה מקצועית זוכה לו.
  • מתן משוב ועיבוד משובים הם תהליך למידה משמעותי
    תלמידים בחינוך ברוח הייטק היי נותנים ומקבלים משוב באופן שגרתי. עיבוד המשובים שתלמידים מקבלים לטיוטה או לתוצר מוגמר מאפשרת לתלמידים לזהות מקומות שבהם התוצר לא עומד בסטנדרטים הנדרשים, לזהות את הבעיות  ולקיים חשיבה נוספת אודותם. מתן משוב לתוצרי למידה של לומדים אחרים מאפשר חשיבה מורכבת על הסטנדרטים והמשמעות שלהם. זיהוי של נקודות חוזק וחולשה בתוצרים של אחרים עוזר לתלמידים להסתכל על מה הופך תוצר לאיכותי בלי הקשר הרגשי לעבודה שהם עצמם עשו.
    בעבודה עם תלמידים על מתן וקבלת משוב חשוב מאוד להגדיר מהו המשוב שאנחנו מחפשים ואיך להתמודד עם משוב שאנחנו מקבלים:
    • משוב טוב מתמקד בתוכן שמוצג ולא באנשים – תוצר יכול טוב או רע, אבל אדם אחר הוא תמיד טוב, מוכשר ובעל כוונות טובות. חשוב מאוד למקד את המשוב ואת השפה שלנו ספציפית בתוצר ולא באנשים.
    • משוב טוב הוא ספציפי ומועיל – המטרה של כולנו היא להצליח ולכן המטרה של המשוב היא לקרב אותנו להצלחה. משוב מעריך הוא עזרה רק אם אני יכולה ללמוד ממנו מה ולמה כדאי לי לשנות בתוצר שאני עובדת עליו. "עבודה מעולה" היא לא עזרה אבל "אני מאוד אוהבת את איך שהסברת כל החלטה בתוכנית שלך, זה מאוד עזר לי להבין" תעזור לי להמשיך ולעשות דברים שעבדו טוב בתוצר הנוכחי. בצורה דומה "אני לא חושבת שזה יעבוד" כמשוב לא משאירה לתלמידים פתח לשיפור אבל "אני חוששת שבלי לשנות את הפתיחה של המאמר התזה שלך לא נשמעת קשורה לנושא" זו ביקורת שתלמיד יכול להשתמש בה כדי לשפר את התוצר שלו.
    • משוב טוב מוגש באדיבות. לתלמידים כדאי להסביר שהמילה אדיבות היא כמו אמצע הדרך בין נחמד לכנה. משוב טוב הוא נחמד ומציע עידוד, אבל לא באופן שהוא לא כנה. משוב טוב הוא כנה ומציע שיפורים, אבל לא באופן שיפגע באנשים שסביסנו.
  • מטא חשיבה היא הכרחית לצמיחה אישית
    הצמיחה שאנחנו רוצים שתתקיים בתלמידים הינה בכמה מישורים. אחד מהם הוא צמיחה אישית הבאה לידי ביטוי בהתמודדות עם אתגרים, פיתוח הרגלי למידה ועבודה, תעוזה והתמדה. בנוסף לכל אלו, חשיבות רבה לתהליכים של "מטא חשיבה" לצמיחה האישית המבוקשת. "מטא חשיבה" בסיומו של תהליך למידה מאפשרת התנתקות מהמאמץ היומיומי והתמקדות בתהליך שעברו הלומדים בתהליך הלמידה ובחיים בכלל. תהליכים של "מטא חשיבה" לגבי תוצר או מספר תוצרים במהלך שנת הלימודים מעודדים ומאפשרים איתור של חוזקות וקשיים היכולים להוביל לחשיבה וגיבוש של דרכי שיפור ומתן הזדמנויות להתפתחות ולצמיחה אישית.

מקומות בתוך תהליך הלמידה שבהם אפשר ורצוי לשלב תהליכי מטא חשיבה:

    • בסיום פרוייקט – מטא חשיבה על התהליך שעברתי, נקודות שבהן עבדתי בצורה מעולה ונקודות שבהן אני יכול להשתפר. חשיבה על תהליך העבודה בקבוצה אם הפרוייקט הוא קבוצתי
    • אחרי פעילויות משוב קריטיות – אחרי קבלת משוב ממומחים, פאנל, או שיפוט חיצוני אחר יש לעיתים קרובות צורך ומקום לחשיבה רפלקטיבית כדי לעזור לתלמידים להפנים את המשוב שיכול להיות יותר קשוח ממשוב בכיתה, בצורה מקדמת וחיובית.
    • סביב אירועי הערכה גדולים – תעודות, מחצית, סיום שנה – כל אלה מהוות נקודות חשובות לרפלקציה וחשיבה אישית כדי לוודא שתלמידים רואים בציונים האלה סמן של מצבם הנוכחי וסמן של מקומות לשיפור. תלמידים מאוד בקלות מפנימים ציונים כהערכה על עצמם כאנשים או כתלמידים ותהליכי המטא חשיבה דרושים פה קודם כל כדי למנוע את הנזק שמצב כזה יכול ליצור ובנוסף, כדי להנות מהערך החיובי שיכול להיות לתהליך הזה.

סדירויות

סדירויות הן הפרקטיקות של תהליכי התכנון וההוראה שלנו. בחלק הזה של הפרק נפרט סדירויות רבות שכדאי לשלב בעבודה מבוססת פרוייקטים כדי לוודא שתהליכי המשוב וההערכה נעשים בצורה שמובילה לרעיונות שפורטו עד כאן.

  • פרקטיקות של תכנון פרוייקט
    • תכנון פרויקט דורש שילוב של שלוש מקורות – סטנדרטים, תוצר משמעותי ותוכן מעניין
    • תכנון פרוייקט דורש מיפוי והקדשת זמן לנקודות המשוב וההערכה במהלך הפרוייקט ולאחריו כך שהזמן הדרוש לפעילויות האלה ולעיבוד שלהן מתוכנן מראש כחלק מהערכת הזמן שנדרש לפרוייקט
    • תכנון פרוייקט כולל חשיבה על דיפרנציאליות של הערכה ומשוב בהתאם לצרכים מיוחדים של קבוצות שונות של תלמידים.

התאמה לילדים עם צרכים אחרים

מסמך תכנון פרויקט

  • פרקטיקות של משוב בתוך תהליך הלמידה:
    • נקודות משוב ספציפיות במהלך יחידת לימוד
      •  נקודות משוב צריכות להיות מופרדות לפי תוצרים ותהליכים. נקודת משוב צריכה להיות ספציפית ולא לכלול מגוון תוצרים שאנחנו מעריכים.
      • עבור תוצרים מורכבים, נקודות משוב שונות יכולות להתמקד באספקטים שונים של התוצר. (לדוגמה: מתווה המאמר, דרכי המדידה של שאלת המחקר, ניתוח הנתונים)
      • נקודות משוב נעות על הטווח שבין משוב קצר, ממוקד ולא פורמלי לבין משוב מעמיק ופורמלי. חשוב לשלב בתהליך הפרוייקט מגוון של צורות ונקודות משוב כדי לאפשר לתלמידים הרבה תמיכה, בצורות שונות ועם ניצול טוב של זמן הלמידה
    • משוב בין תלמידים ככלי מקדם למידה
      סדנה מסמינר – משוב בין תלמידים ככלי מקדם למידה
      • במהלך הפרוייקט חשוב לשלב הזדמנויות של תלמידים לתת משוב לעבודות של תלמידים אחרים – תהליכי המשוב האלה חשובים גם כבנייה של קהילה שבה תלמידים יודעים ומכירים את השאלות והפרוייקטים של תלמידים אחרים. תהליכי המשוב גם מספקים הזדמנות לתלמידים לקבל השראה מעבודות של תלמידים אחרים או מרעיונות שהם מציגים.
      • פעילויות למידה סביב משוב הן חשובות מאוד בכיתה, בעיקר בהתחלת תהליך ההטמעה של משוב עמיתים:
  • פעילות מעניינת היא לתת לתלמידים פעילות משוב ללא הנחיות מקדימות. אחרי סיום המשוב כל קבוצה לוקחת את המשובים שקיבלה, מפרידה למשפטים ומפצלת לשתי ערמות – עוזר לי / לא עוזר לי. בכיתה אפשר להקריא יחד חלק מהמשפטים הלא עוזרים בשביל לשים לב לרעיון המרכזי ואז לקרוא יחד את המשפטים שעזרו ועל בסיסם לפתח את ההנחיות של מהו משוב טוב. חשוב לעשות פעילות כזו ללא שמות כדי לא להביך תלמידים שנתנו משוב לא מועיל וחשוב ליצור אווירה מכבדת מקדימה בכיתה.
  • משוב כהתכתבות. מחברות קשר כבר לא פופולריות היום כמו פעם אבל יכולה להן הצלחה בתור כלי משוב בפרוייקט ארוך ובקבוצה עם היכרות טובה. הרעיון של משוב בהתכתבות הוא ששתי קבוצות (ולפעמים יש מספר זיווגים כאלה)  מתכתבות אחת עם השנייה לגבי משוב מסוים, שיפור לתוצר או רעיון דרך כתיבה הלוך ושוב בין שתי הקבוצות. בצורה כזו ישנה אפשרות לקבוצה שמקבלת את המשוב לשאול שאלות, להבין יותר, להראות איך היא מציעה לפתור בעיה מסויימת ולקבל משוב על הפתרון מאותם תלמידים שהציעו מלכתחילה שיש צורך בשינוי.
  • משוב מבוסס דילמה – אפשרות שמאוד עוזרת בתהליכי משוב היא לאפשר לקבוצה שמקבלת משוב לשאול שאלה מרכזית שהם רוצים לקבל עליה משוב. "האם האלמנט הוויזואלי הזה מראה את הרעיון שלנו היטב?", "האם ברור תהליך קבלת ההחלטות שלנו בבחירת המוצר הזה?", "האם הגרפים עוזרים להבין מה הצליח בניסוי?"
    משוב מבוסס דילמה יכול לעבוד היטב גם במצב שבו לתלמידים אין היכרות מוקדמת אחד עם השני או אין קשרים מספיק חזקים כדי לשמור על נורמות ברורות לגבי משוב טוב.
    • משוב מאנשי מקצוע כחלק ממהלך הפרויקט:
      • אשת מקצוע יכולה להציע עבודות שלה בתור דוגמה לכיתה לקביעת הסטדנרטים של הפרוייקט
      • איש מקצוע יכול להציב את האתגר עצמו בהסתמך על הידע שלו על הדרישות המקצועיות
      • אשת מקצוע יכולה לעבוד עם תלמידים כחלק מהפרוייקט שהיא עובדת עליו והתלמידים יעשו חלקים ממנו או יכינו חומרים שהיא תשתמש בהם במסגרת העבודה (דוגמה: עבודת שטח של פרויקט מחקר, ראיונות)
      • נשות מקצוע יכולות לשמש מנטוריות לתלמיד או קבוצת תלמידים כשהם מכינים הגשה של פרוייקט לתחרות או אירוע מקצועי
      • אנשי מקצוע יכולים להרכיב פאנל בתערוכת תוצרים
      • נשות מקצוע יכולים להציע לתלמידים הזדמנות לצפות בהן עובדות או בפגישות לגבי פרוייקטים שהם עושות כדי ללמוד יותר על האינטראקציה המקצועית ועל הדרישות של הלקוחות שלהם
      • אנשי מקצוע יכולים להגיע לכיתה לסבב משוב על טיוטות של הפרויקט ולעזור לתלמידים לראות איפה התוצר שלהם צריך שיפור
  • תערוכות תוצרים, בתוך ומחוץ הקונטקסט
    תערוכות תוצרים הן אירוע מסכם שבו תלמידים מציגים תוצרי למידה לקהל רחב יותר מאשר צוות בי"ס.
    • תערוכות לרוב קורות אחרי סיום יחידות לימוד ופרויקטים ותורמות ללמידה בכמה דרכים:
      • שיתוף הקהילה במתרחש בבית הספר ועירובם בפרוייקטים שנעשים בבית הספר – ניצול תערוכה כאירוע מרכזי שהוא חלק מהפרוייקט (לדוגמה: שיתוף ציבור בהצבעה על תוכניות סביבתיות שתכננו תלמידים בבית הספר, שיפוץ מבנה כחלק מאתגר תכנוני שהתלמידים עבדו עליו, אירוע הסברה בהובלת תלמידים)
      • מתן הזדמנות להורים ומשפחה רחבה להתרשם מתהלכי הלמידה בבית הספר ומהלמידה של התלמידים הפרטיים שלהם
      • הזדמנות לתלמידים לתקשר את הלמידה, התובנות והתוצרים שלהם לאנשים שלא עובדים איתם באופן יומיומי ובתוך זה הזדמנות להכין ולהתכונן להעברת מידע ורעיונות בצורה מוצלחת
    • ארגון תערוכת תוצרים:
      • תערוכה יכולה להיות של פרוייקט אחד ובמיקום משמעותי לפרוייקט או להיות חגיגה מסכמת סמסטריאלית או שנתית בבית הספר ולכלול תערוכות מפרויקטים שונים
      • פורמט ההצגה יכול להיות בסגנון מוזיאון (מיצגים תלויים על הקירות או מאורגנים על שולחנות), בסגנון של כנס מכירות (דוכנים או פינות שבהם תלמידים מציגים בקצרה את הפרוייקט שלהם( או בסגנון של כנס (זמנים מוגדרים מראש לתצוגות או הרצאות מפי תלמידים)
      • לאורחים בתערוכה אפשר לתת תפקיד אקטיבי שיעזור בהערכת הפרוייקטים או בבחירה של פרוייקט מוצלח במיוחד
      • חשוב לאפשר לכל אחד מהתלמידים זמן חופשי להסתובב בתערוכה כאורח
  • תצוגות למידה ככלי מסכם
    תצוגות למידה, מוכרות גם תחת השם POL – Presentations Of Learning תצוגות למידה הן אירוע מסכם שבו כל תלמידה ותלמיד בבית הספר מציגים את ההצלחות והכישלונות שלהם מאז תצוגת הלמידה הקודמת, משתפים את האורחים ברפלקציה האישית שהם עשו בעקבות התקופה האחרונה ומציבים לעצמם מטרות להמשך ההתפתחות האישית שלהם. לעומת תערוכות תוצרים שמתמקדות בתוצרי הלמידה עצמם תצוגות הלמידה הן מאוד אישיות וככאלה התהליך שמוביל אליהן והארגון שלהם חייב להיות מתוכנן היטב ומראש.
    • תנאים הכרחיים לתצוגות למידה:
      • זמן משמעותי בתוך ימי הלימודים להכנה אישית של התלמיד ולפחות להזדמנות אחת להתכונן עם מבוגר רלבנטי
      • פינוי הזמן הנדרש לנוכחות של מבוגרים בכל תצוגת למידה של תלמידים
      • בחירת הקהל של התערוכה תוך מחשבה על מידת הפגיעות שאנחנו מבקשים מהמציגים (תלמידים יכולים להיות קהל אם יש קבוצות חונכות חזקות למשל, אבל לא כדאי לתת לתלמידים להיות קהל אקראי בתצוגות למידה של תלמידים שהם לא קרובים אליהם). תמיד כדאי להתחיל מאנשים שהתלמידה בוחרת בעצמה ועם השנים לפתח תרבות בית ספרית חזקה
      • עבודה מקדימה עם התלמידים במקצועות הלימוד השונים סביב משובים מסכמים וחשיבה רפלקטיבית
  1. אפשר ליצור תבנית לכל מקצוע כדי להקל על המורים
  2. חשוב לחפש נקודות של סקרנות וגאווה בכל מקצוע, לא להסתפר רק בחשיבה על המיומנויות שלמדתי אלא לערבב דברים מרגשים מהתוכן עצמו
      • תהליך מקדים עם הצוות שכולל הבנה של החשיבות והפגיעות שמעורבת בתצוגות למידה
  1. אין דרך טובה יותר לחשוב על תצוגות למידה מאשר לעשות תצוגות למידה עם המורים בשנה שלפני היישום עם תלמידים. אפשר לעשות תצוגת למידה מצומצמת במחצית בצוותים ותצוגת למידה משמעותית יותר בסוף השנה שכבר כוללת מבט אל עבר העבודה עם התלמידים
    • סוגי הרפלקציה שכלולים בתצוגות למידה בדרך כלל:
      • הצלחות ונקודות לשיפור
      • מקורות גאווה של התלמידים
      • מה למדתי על עצמי (תובנות)
      • פוקוס על ציונים – אם זה נכלל במטרות שהתלמיד.ה הציבו לעצמם
      • רפלקציה אישית דרך בחינה של Habits of Mind 
      • Habits of Mind הם פלטפורמה מעולה שמציגה מיומנויות והתנהגויות של אדם "מצליח" בו בזמן שהיא משאירה את המרחב לכל אדם לפרש את ההצלחה שהוא מחפש בצורה אישית ובהתאם לכך להבין את המעשים בפועל שנובעים מכל Habit שמתואר כאן. זוהי פלטפורמה שפותחה על ידי דבורה מאייר והיא נחקרה ויושמה בהרבה מאוד ארגונים ומוסדות לימוד. מעבר לשימוש בתצוגות למידה התמקדות ב- Habits ספציפיים כדרך להציב לעצמנו מטרות ברמה הבית ספרית היא טכניקה מומלצת.
      • תרומה לאחר.ת / לקהילה הבית ספרית – איפה עשיתי למען אחרים ואיפה נתמכתי על ידי אחרים
      • מטרות שאני רוצה להציב לעצמי לסמסטר/שנה הבאה
      • פוקוס בית ספרי ספציפי – חשוב להכניס לתצוגות הלמידה גוון שמרגיש ייחודי לקהילת ומיקוד בית הספר. יכול להיות מדובר במסורות בית ספריות מצחיקות או כפייות למשל כמה נקודות צברתי לחונכות שלי בגביע החונכויות (משחקים בית ספריים אחת לשבוע) או תמונה אהובה מהטיול השנתי. אפשר גם להשתמש בתחומי עניין משמעותיים יותר של בית הספר כמו למשל השתתפות בתחרויות עיצוב (עבור בי"ס שעוסק בעיצוב) או רפלקציה על התנדבות בקהילה (בבי"ס שיש בו דגש נרחב על התנדבות)
    •  

תגובות

0 0 קולות
דירוג מאמר
הירשם
מעוניין בעדכון לגבי
guest
0 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר עם הכי הרבה הצבעות
משובים מוטבעים
לראות את כל התגובות

תפריט נגישות

0
אשמח לדעתכם, אנא הגיבו.x