באר שבעית אבל מתגוררת היום בסן דייגו. עוסקת בחינוך 15 שנים ובמהלכן הייתי מורה למדעים ומתמטיקה בחטיבת ביניים ובתיכון, סגנית מנהלת תיכון בסן דייגו, כותבת תוכניות לימודים מבוססות פרוייקטים ומובילת מרכז הפצה בבי"ס מבואות הנגב. היום אני עובדת כרכזת תוכניות לימודים במדעים ומדריכת מורים בבתי הספר הציבוריים בסן דייגו. בוגרת תואר ראשון בחינוך סביבתי ממכללת סמינר הקיבוצים, תואר שני בתוכניות לימודים מאוניברסיטת בן גוריון ותואר שני במנהיגות חינוכית מבית הספר ללימודים מתקדמים בהייטקיי-היי, סן דייגו. מלבד חינוך אני עוסקת בתכנון פיננסי, אוהדת כדורגל ומגדלת שני כלבים עם אשתי, מליסה.
אימייל: tali.lerner@gmail.com
כאשר נשאל פרופ' דויד פרקינס מהו המשתנה החשוב והמשפיע ביותר על איכות הלמידה, ענה מייסד Project Zero כי ללא ספק זהו המשוב, והוסיף ואמר: למידה ללא משוב הינה למידה חסרה.
מדוע אם כך תהליכי משוב מובנים ומתוכננים והמיושמים כמרכיב אינטגראלי בהוראה ובלמידה, אינם נפוצים ולעיתים כמעט ואינם מתקיימים כלל?
מדוע נושא זה חשוב? מה ההזדמנות שבזה?
משוב הוא חלק מרכזי בתהליך הלמידה וההתפתחות של כל לומד. תיאוריות מודרניות של למידה מתארות את התהליך המתרחש במוח שלנו כהרחבה או שינוי של תפיסות מוקדמות יותר. משוב ותקשורת על מחשבות, תובנות וביצועים הינו מרכיב בסיסי בתהליך הלמידה. זו הסיבה לכך שמרבית התיאוריות הפרוגרסיביות על חינוך מתמקדות במשוב ותקשורת. משוב, בהגדרתו כאן, הוא יותר מאשר ציון או הערכה מסכמת ועיקר תפקידו לחולל אצל הלומד חשיבה מעמיקה ורחבה יותר מהמקום בו מתקיים המשוב. תהליכי משוב הינם מרכיב אינטגרלי בתהליך הלמידה ואינם רק ציון או הערכה מסכמת.
משוב מאפשר שיפור בהשגת מטרות הלמידה. משוב ברמתו הבסיסית ביותר מאפשר ללומד לדעת, בהתייחס לתוצר הלמידה שלו, מה נכון ו/או עומד בסטנדרט הנדרש, במה טעה או לא הגיע לסטנדרט הנדרש ומהם הדברים שעליו לשפר. ישנן מגוון דרכים של משוב: סימון טעות בפתרון תרגיל או הוכחה מתמטית או מדעית, עריכה של טקסט או סימון שאלות והערות על התוכן או הכתיבה, הצעות לשיפור של עבודת אומנות או יצירה אחרת, ועוד… ישנה חשיבות רבה להטמעת תהליכי המשוב לכל אורך הלמידה, במשוב סופי בלבד התלמיד חווה את הציון כשיפוט ועובר הלאה. בשעה שבתהליך הלמידה מוטמעים תהליכי משוב התלמיד נדרש להתייחס אליהם ובכך יכול לשפר את איכות תוצר הלמידה.
משוב המתקיים כמרכיב בתהליך הלמידה והמערב לומדים אחרים ומבוגרים רלבנטיים נוספים, מאפשר גם יצירה של קהילת לומדים רחבה. תהליכי המשוב ברוח הייטק היי מתקיימים גם באמצעות קבלת משוב מתלמידים אחרים העובדים על משימה דומה, לפעמים עם תלמידים צעירים או בוגרים יותר ולעיתים קרובות בשיתוף של מבוגרים משמעותיים למשימה. תהליך משוב הנעשה בצורה מכבדת ואוהבת מאפשר יצירה של קשרים בין אישיים וסולידריות בין הלומדים ומגבש את קבוצת הלומדים לקבוצה שעובדת יחד ושמחה בהצלחה של כלל חבריה. זאת לעומת משוב מסורתי שממוקד בציון ותחרות בין תלמידים. שיתוף של מבוגרים, בין אם חברי משפחות של הלומדים או מבוגרים רלבנטיים לפרוקיט יכולה להרחיב את מערכות היחסים של הלומדים, ולקדם אותם להיות חלק מקהילה גדולה יותר שתומכת בהצלחה שלהם.
בנוסף לערך הגדול של קבלת משוב, להיותם של התלמידים נותני המשוב, ערך ותרומה משל עצמה. הלמידה ברוח הייטק היי מאפשרת לתלמידים הזדמנות להיחשף למגוון רחב של תוצרי למידה מאפשר לתלמיד פרספקטיבה פחות אישית ויותר מרוחקת על מה הופך תוצר למידה, למוצלח. הפרספקטיבה והאימון במתן משוב משפרים את יכולתם של הלומדים לזהות חולשות וחוזקות בתוצרים שלהם עצמם ולשפר אותם.
תהליכי המשוב במערכת בית ספרית רגילה הם רובם נסתרים ואישיים. לעיני התלמיד לא נחשף התהליך שבו ילדים ומבוגרים כאחד לומדים וגדלים כתוצאה מתהליך המשוב. משוב שמוטמע בלמידה ומתרחש באופן פומבי (ללא ציונים או שיפוט של איכות האדם מאחורי התוצר) מאפשר ללומדים לחוות דברים חשובים: לכולם, גם לתלמידים "המצטיינים" יש מקומות להשתפר, איכות והצלחת התוצר קשורה גם להתייחסות למשוב ולא בהכרח לביצוע הראשוני, אין להתבייש בעבודה לא מושלמת – בקשה למשוב והתייחסות אליו – סימן להצלחה.
"תערוכות למידה" הן הזדמנות חשובה לא רק עבור כל לומד באופן אישי, אלא עבור בית הספר כמרכז לקהילה. הזמנה ומעורבות של הקהילה הרחבה מאפשרת להגדיל את האמון בבית הספר, מקדמת שיתופי פעולה עם גורמים קהילתיים ומזמנת משוב לבית הספר עצמו מגורמים שונים בקהילה, מה שמאפשר שיפור של בית הספר עצמו. בנוסף, "תערוכות למידה" מסמלות כי תהליכי ההוראה והלמידה הינם עיסוקו המרכזי של בית הספר – הלמידה במרכז.
"תערוכות למידה" מאפשרות קבלת משוב מאנשים חיצוניים דבר העוזר ללומדים לפתח סטנדרט מקצועי לתוצרים שלהם וגם לאופן הצגת התוצרים. באופן טבעי לומדים מרגישים שלומדים אחרים ומורים הם קהל פחות משמעותי מאנשים לא מוכרים, ממבוגרים עם נסיון מקצועי ומאנשים שהם חלק מהקהילה. תחושת החשיבות שבהצגה מול קהל כזה מעודדת לומדים להציג את הטוב ביותר שלהם, בעבודה עצמה ובצורת ההצגה. כולנו השקענו יותר בפרזנטציה שהגיעו אליה אנשים שעמדו להכיר אותנו רק דרך איכות העבודה וההצגה שלנו באותו אירוע, "תערוכות למידה" והאורחים המוזמנים אליהן מספקות הזדמנות להצית את התחושה הזו אצל לומדים.
"תצוגות למידה", בשונה מתערוכות, מתמקדות לא בתוצר למידה ספציפי אלא בתהליך הלמידה והצמיחה שלומדים עברו בזמן או סיטואציה מסויימת. התצוגות מאפשרות לתלמיד לחשוב ולהעריך את היכולות האישיות שהוא פיתח ואת העמידה שלו במטרות שהציב לעצמו. שיתוף של קהילה תומכת בתהליך הזה מאפשרת לתלמיד להרגיש שיש לו שותפים תומכים המקיפים אותו וכן שלשותפים אלו ישנן גם דרישות ממנו. הפומביות של התהליך, בדומה לתערוכות תוצרים ומשוב תוך כדי תהליך הלמידה, מוסיפה לחשיבות של התהליך ומגלמת את כל העקרונות שהוצגו כאן לגבי משוב.
משימה אינטלקטואלית משותפת
עקרון מרכזי של הלמידה ברוח הייטק היי הוא רף ציפיות גבוה מכל לומד מחד, והימנעות ממיון תלמידים על פי יכולותיהם, מאידך. תהליכי משוב ברוח הייטק היי נוגעים לאופי האותנטי של תוצר הלמידה ומעמידים רף גבוה לכל הלומדים. בנוסף, משוב הניתן ע"י אנשי מקצוע מתחום הלמידה לא מתייחס ללומדים שונים באופן שונה (בהתייחס ליכולתם) ומאפשר להם להתנסות ברף הגבוה של העולם המקצועי.
אותנטיות
משוב המתקיים כמרכיב בתהליך הלמידה שונה מציונים ותעודות כיוון שהוא חלק אותנטי מהצורה שאנשי מקצוע ,ככלל, עובדים ויוצרים. התבוננות על תוצר עבודה ושיפור שלו הוא מרכיב אמיתי ומשמעותי בשגרת עבודתם המקצועית של מבוגרים, בכלל, ובטרם יציאת התוצר מתחת ידיהם והגעתו אל קהל היעד, בפרט. במסגרת תהליכי משוב ברוח הייטק היי המשמעות של ההערכה עבור התלמיד משתנה. במקום ציון שרירותי שאין ללומד מה לעשות איתו המשוב הוא תרומה לתוצר טוב יותר ולאופן הצגתו בצורה טובה יותר, דבר אליו לומדים שואפים.
קול
שיתוף של תלמידים בתהליכי ההערכה והמשוב הוא חלק חשוב ממתן קול לדעות ולרעיונות שלהם. התייחסות לתלמידים כאל אנשי מקצוע בפני עצמם, התייחסות רצינית למשוב שיש להם על תוצרי עבודה וכעמיתים ושותפים לתלמידים אחרים נותנת לתלמידים את ההרגשה שהם משמעותיים ושהעבודה שלהם היא משמעותית.
קשר לעולם המבוגרים
תהליכי משוב מגוונים מאפשרים לתלמידים קשר משמעותי עם עולם המבוגרים. משוב מאנשי מקצוע והצגת תוצרים לחברי קהילה מאפשרים לתלמידים לדבר עם מבוגרים כשווים, להציג בפניהם את תוצרי הלמידה שלנו ולשמוע מהם. החשיפה למבוגרים שעוסקים במקצועות שונים מאפשרת לתלמידים דוגמאות מגוונות של תחומי עיסוק שונים, חיי היומיום שלהם והצדדים השונים שלהם שלא ניתן לצפות רק מהשם. התלמידים שנחשפים לעיסוקים והקשר שלהם לתחומי הלימוד בבית הספר יכולים לפתח את השאיפות שלהם לעתיד תוך התבססות על דוגמאות אמיתיות.
דוגמאות לתוצרים משמעותיים יכולות לבוא מכמה מקורות:
הסטנדרטים של התוצר יכולים להופיע בכל מיני צורות:
מקומות בתוך תהליך הלמידה שבהם אפשר ורצוי לשלב תהליכי מטא חשיבה:
סדירויות הן הפרקטיקות של תהליכי התכנון וההוראה שלנו. בחלק הזה של הפרק נפרט סדירויות רבות שכדאי לשלב בעבודה מבוססת פרוייקטים כדי לוודא שתהליכי המשוב וההערכה נעשים בצורה שמובילה לרעיונות שפורטו עד כאן.
Whoops! It seems like you didn't set Mailchimp API key. You can set from WordPress Dashboard > Essential Addons > Elements > Form Styler Elements > Mailchimp (Settings)