מבת ים ל-HTH וחזרה: תובנות על יישום מודל חינוכי חדשני במערכת החינוך העירונית
מאת: נופר קפון, ראש מנהל חינוך בת ים
נופר קפון, ראש מנהל חינוך בת ים, מתאר כיצד ניתן להתאים את עקרונות High Tech High למציאות המקומית
תוך כדי הביקור ברשת בתי הספר High Tech High) HTH) בסן דייגו, גיליתי מודל חינוכי המציע פתרונות לאתגרים המרכזיים של מערכת החינוך בבת ים: אוכלוסייה מגוונת ושאיפה לשוויון הזדמנויות.
התובנות המרכזיות שלי מ-HTH, הביקור חשף שני מרכיבים מרכזיים בהצלחת המודל:
בהירות ופשטות: מערכת שעות ממוקדת, ללא ריבוי מקצועות, המאפשרת מרחב ליצירה ולהעמקה. המטרות והדרך ברורות לכל המעורבים.
העצמת צוות ההוראה: המורים נמצאים בתהליך מתמשך של פיתוח מקצועי ונושאים באחריות מלאה על מרחב הלמידה, כולל תקציב ייעודי למימוש חזונם.
המודל החינוכי מצליח להשיג מספר יעדים מרכזיים:
- שוויון הזדמנויות דרך הגרלה המייצרת כיתות הטרוגניות
- עידוד סקרנות באמצעות למידה מבוססת פרויקטים
- פיתוח מיומנויות חיוניות כמו: למידה עצמאית, עבודת צוות וחשיבה ביקורתית
התאמה למציאות המקומית
בהתחשב באתגרים הייחודיים של בת ים – נוער בסיכון, אתגרי זהות ושייכות, פערי שפה וקשיים בגיוס ושימור מורים איכותיים.
גיבשנו תוכנית תלת-שלבית:
שלב ראשון: משלחת מנהלי בתי ספר ל-HTH להיכרות עמוקה עם הגישה החינוכית.
שלב שני: הקמת קבוצת עבודה של מנהלים שיתחילו בלימוד ויישום עקרונות נבחרים בבתי ספרם.
שלב שלישי: הטמעת עקרונות HTH בתכנון בית ספר חדשני חדש בעיר, תוך שילוב פרוגרמה פדגוגית ואדריכלית מותאמת.
"כמו בטיסה עם מטען עודף," אני מסביר, "עלינו לשקול בקפידה אילו עקרונות לאמץ ומה יהיה מחיר ההטמעה מול התועלת הצפויה."
מבט לעתיד,
כבר עכשיו אנו רואים הזדמנות משמעותית ביישום התפיסה החינוכית של HTH בבית הספר החדש המתוכנן בעיר, שימוקם בסביבה ייחודית בין שמורת טבע, חוף ים והפארק. התכנון המשולב של הפדגוגיה, האדריכלות וההון האנושי מאפשר יישום מיטבי של עקרונות HTH.
"אנחנו עדיין במסע," מסכם קפון. "פיזית חזרנו לישראל, אך רוחנית אנחנו עדיין בתהליך – מתכננים את הנתיב, שוקלים אפשרויות ומתכוננים לרגע שבו נוכל לראות את התוצאות בשטח."