בוגרת לימודי אמנות וחינוך לתואר ראשון ושני במדרשה לאמנות, בית-ברל. אמנית ומורה לאמנות, מדריכה פדגוגית, חוקרת ויוצרת סביבות למידה בבתי-ספר, אוצרת עצמאית ויוזמת אירועי אמנות בקהילה.
אימייל: anatbader@gmail.com
“בניית הסביבה היא חלק במעשה החינוכי. זהו תפקידם של השותפים למעשה החינוכי, יחד עם התלמידים”
(הכיתה הפתוחה, מיכאל יעקובסון, הד החינוך, אוק’ 2012)
(הכיתה הפתוחה, מיכאל יעקובסון, הד החינוך, אוק’ 2012)
“החינוך הוא פעולה אסתטית. גם אם איננו מודעים לכך, אנו מעורבים, כמחנכים, במשימה אסתטית” (פרירה: פרירה ושור, 1990).
זיכרונות ילדות והתבגרות בין כותלי בית הספר ברובם אינם מילוליים. ספרי לימוד ומחברות, הכתבות וסיכומים, טקסטים שנקראו, נכתבו ונשמעו, נטמעו במצולות הזיכרון או אבדו בנבכי השכחה. לעומת זאת, מה שנרשם בגוף – מסדרונות, לוח, דמות המורה – מחוות ידיה וגוון קולה, שולחנות וכסאות, חצר, מגרש, שער הכניסה, חדר המלאכה, המעבדה, המחששה, צפיפות והמולה, ילקוט וקלמר – נשאר צרוב בזכרון.
פרק זה יפנה מבט למקום, למרחב ולסביבה – לצד הויזואלי, האסתטי והצורני של המעשה החינוכי. צד זה, כך אטען, הינו שחקן מרכזי בנשיאת מסרים גלויים וסמויים. ככל שנכיר בחשיבותו, נפתח מודעות ונלמד להשתמש במרחבי הלמידה וליצור אותם, נוכל להעמיק את חוויית ההוראה, הלמידה והשהות בבית-הספר. אבקש, אם כן, לבחון את משמעותה וחשיבותה של הסביבה הלימודית בבית-ספר, למגבלות ולהזדמנויות העומדות בפני צוותי החינוך בתחום זה. אבקש להראות, באמצעות העקרונות הפדגוגיים המעצבים של היי-טק-היי, דרכים בהם מרחבי הלמידה והלמידה במרחב מתפקדים כחלק מתפיסה חינוכית. אטען כי התאמה בין גישה חינוכית לבין עיצוב סביבות הלמידה, הנה הכרחית ומתבקשת. על-מנת ליצור מסר אחיד ושלם של חוויית הלמידה ולתמוך בתהליכי ההוראה והלמידה, נדרש קשר הדוק בין החלק המילולי לחלק החזותי, שהשפעתו רבת עוצמה.
“כל החברות המודרניות מקדישות את מירב המאמצים בכדי להבטיח שילדיהן ילמדו את הערכים הבסיסיים ואת האידיאלים של תרבותם […] אנו מארגנים ומבנים את התנסויותיהם של ילדינו בכדי להשיג מטרה זו” (הרן, 1985)
גישות חינוכיות ניכרות גם במבנה בית הספר, מאפייניו וארגונו ומעלות שאלות בנוגע לאופן בו הוא מייצג ומעצב את הערכים והמטרות של החברה בתקופות שונות. ארכיטקטורה של בית-ספר משקפת את הרעיונות והגישות שלאורם מתחנכים ילדים וילדות. ברם, עולות שתי סוגיות מטרידות ורלוונטיות לעת הנוכחית:
האחת – כיצד תצורות שונות של הוראה ולמידה מתאפשרות בתוך מבנים שנבנו בהתאם לצורה שונה מזו שהיינו רוצים? כיצד נוכל לאמץ גישות חינוכיות חדשות בתוך מבנים המתאימים לגישות ישנות? נוצר מצב שבו דרכי הוראה ולמידה עכשוויות מגוונות מושתות על מבנים שנוצרו בהתאם לתפיסות ולגישות מסורתיות, פרונטליות וסמכותיות, שמאפיינות את מערכות החינוך מאז המאה ה-19. מציאות זו מציבה את הצוות החינוכי שמעוניין להתקדם לעבר הוראה ולמידה מעורבת ופעילה, למידה המעודדת חקר, שימוש בטכנולוגיה, שיתופי-פעולה ויצירתיות, בפני בעיה אמיתית, כאשר הסביבה הלימודית אינה מותאמת ומגבילה את יישומן של דרכי הוראה ולמידה אלה.
בעיה זו מובילה לסוגייה השניה: כיצד ניתן להכשיר, לתמוך ולעורר מודעות אצל צוותי החינוך לגבי יכולתם, תפקידם והשפעתם על מרחבי למידה בסביבת בית-הספר והשימוש בהם? האם יש מקום לילדים ולצוות החינוכי להיות מעורבים בעיצוב הסביבה החינוכית שלהם? כיצד שינויים בצורת הלמידה ועיצוב הסביבה אפשריים ויכולים לצמוח מתוך התנאים הקיימים, כחלק מהסיפור של המעשה החינוכי? אילו שינויים בתפיסת התפקיד של המחנכת והכשרתה נדרשים על-מנת לטפח הכרה בחשיבותה של הסביבה הלימודית והבנה מעמיקה של האפשרויות הגלומות בה?
בהינתן, שלא נוכל לחולל מהפך ביום אחד במבנה בתי-הספר וצורתם, אבקש להראות כיצד אפשר לחיות בשלום עם פערים בהלימה בין המבנה לתפיסה החינוכית. אטען כי מרחבי למידה בכל בית ספר הנם חלק משמעותי ובלתי נפרד מכל חשיבה פדגוגית – תכנון שיעור, פרויקט, תוכנית שנתית ובניית מערכת דורשים תשומת לב למרחבי למידה. למידה במרחב היא כזאת שעושה שימוש נבון ומודע במקום שבו מתרחשת חוויית הלמידה. ככל שהתלמידים והצוות החינוכי שותפים ביצירתם של מרחבי למידה, אלו משפיעים ותורמים לאקלים בית הספר, לתחושת השייכות ולתרבות הלמידה.
“לחיות, פירושו לעבור ממרחב אחד למשנהו, תוך השתדלות מרבית שלא להתנגש” (ז’ורז’ פרק, חלל וכו: מבחר מרחבים, 1974)
ז’ורז’ פרק (1974) בספרו הייחודי “חלל וכו’: מבחר מרחבים”, מתייחס לאופן שבו המין האנושי משפיע על המרחב במבנים שהוא יוצר ובהתאמה מושפע ממנו כשהוא חי בתוכו. זוהי הזמנה להתבונן במרחבים שסביבנו, במקומות בהם אנו חיים, לומדים ושוהים. לחשוב עליהם, ליצור ולשחק איתם ובתוכם, להיפתח להזדמנויות לניצול המרחב והסביבה לטובת מטרות חינוכיות.
“המרחב נתון בדרך כלל בתוך הקשר של סיפור אנושי; הוא תוצאה מובהקת של כלי המדידה והפרשנות שלנו; המרחב מופיע כגורם אישי, חברתי, לאומי, נפשי או דמיוני. הוא נקשר למושגים כגון טריטוריה, כוח ומקום, ומהווה כמותם אמצעי ליצירת זהות, לשרטוט גבולות, לכתיבת היסטוריה.” (האנציקלופדיה של הרעיונות, מרחב-זמן-טריטוריה)
מרחב או חלל בנוי מצוי בהקשר מסוים וחווה בתוכו קיומים היסטוריים ותרבותיים. את בית-הספר וחללי הלימוד שבו, מאפיינים יחסים היררכיים הנוכחים הן בחזותו של מוסד זה והן בארגונו. מבנה בית-הספר, כמו מוסדות אחרים (בתי-חולים, בתי-כלא וכד’) מנוהל על-ידי כוח. הכוח מגולם בו הן בצורת המבנה והן בתקנות ובחוקים שמבנים את חיי היום-יום. משמעת, על-פי פוקו (Foucault, 1975) היא סוג של כוח, שנועד להבטחת הסדר האנושי, החברתי. מערך שלם של כלים, טכניקות, מהלכים, רמות יישום ומטרות נכללים במוסדות ובמסגרות בהם מתקיימים חיינו. בית-הספר, בדומה למבנה הפנאופטיקון של בתי-הכלא, הוא מבנה ארכיטקטוני, אשר במסגרתו ממוסדים מלכתחילה יחסים של אי-שוויון חזותי.
“צילמתי בבתי ספר יסודיים ותיכוניים ממגזרים שונים, כולם בתי”ס ממלכתיים, כאלו שהמדינה וההורים, על פי חוק חינוך חובה, מאכלסים בהם את הילדים בחלק הפורה והחיוני של היום, בתקופה המעצבת של חייהם.” (אסנת בר-אור, בית. ספר, 2002)
אסנת בר-אור היא אמנית, שחקרה באמצעות המצלמה את מרחבי בית-הספר במקומות שונים בארץ. צילומיה החדים והישירים, מקיימים “דיאלוג צילומי עם פני השטח החומריים של סביבת בית-הספר – הקירות, הרהיטים, הכיתות המסדרונות. הדמיון של הארכיטקטורה הבית-ספרית הממלכתית לזו של בתי-כלא, מפעלים, מבני צבא ומשטרה ניכר מאד. מערכות אלו נועדו למשמע ולייצר נתינים צייתניים, חסרי חשיבה עצמאית, ביקורתית ויצירתית, על פי הצרכים וההיגיון של המהפכה התעשייתית של המאה ה-19” (בר אור, 2002). הצילומים של בר-אור מעוררים שאלות לגבי יכולתה של המערכת להצמיח בסביבה שכזאת מיומנויות וערכים של שיתופיות, חשיבה ביקורתית, עצמאות ויצירתיות. הצילומים של בר-אור מציבים בפנינו תמונת מצב מטרידה ומעוררת מחשבה לא רק על המטרות והדרך של מוסדות החינוך שאנו לוקחים בהם חלק אלא גם על המבנה והאסתטיקה שלהם.
מרחב בית הספר כסביבה לימודית כולל את המבנה הפיזי ואת האינטראקציות האנושיות שמתרחשות בו. סביבה לימודית מאופיינת בריבוי מרכיבים ופרטים, הנמצאים במגע עם הלומד. דיון בסביבה לימודית יוצא מנקודת הנחה כי מסרים גלויים וסמויים המתקיימים במרחב, הינם בעלי השפעה ומשמעות. סביבה לימודית עשויה לתפקד כזרוע נוספת של המורה, כמשאב למידה. סביבה לימודית מיטבית מציעה התאמה בין המדיום והצורה לבין התכנים המילוליים. תפיסה זו מסבה את תשומת הלב גם למימדים הלא-מילוליים – לחינוך השקט.
“הסביבה מהווה אקלים חינוכי, החיוני להתפתחותם האינטלקטואלית והמוסרית של התלמידים ולעיצוב נורמות התנהגותיות הנתבעות מן התלמידים כבסיס לחיים מוסריים ודמוקרטיים בקהילה.” (אלוני, 1995, עמ’ 5).
הסביבה הלימודית בניסוחו של אלוני היא מודל חינוכי, דרכה ניתן ליישם את ערכי ההומניזם. “סביבה פיזית בטוחה ונקייה, מסבירת פנים ואסתטית” תשדר ללומד תחושת ביתיות ושייכות, תאפשר לו לחוש רצוי ובעל ערך ותהווה מרכיב חיוני ב”מפגש פדגוגי ודיאלוגי בין המורים לתלמידים ובינם לבין עצמם” (שם, שם).
“אילו אותו זמן שמורים מקדישים לעריכת תוכניות-לימודים, הרצאות ובחינות הנאכפות על תלמידים – היה מוקדש לדאגה עשירת דמיון ליצירת שפע של משאבים ללמידה, כי אז היינו מוצאים דרכים חדשות ומגוונות להקיף את התלמיד בסביבה לימודית שמתוכה היה יכול לבחור אותם יסודות המתאימים ביותר לצרכיו”. (רוג’רס, 1973, עמ’ 136)
קארל רוג’רס (1973), שעסק בחינוך ובפסיכולוגיה, מתוך גישה אופטימית ואמונה ביכולת הצמיחה הטבעית של האדם, רואה בסביבה מרכיב עיקרי בלמידה. רוג’רס טוען, שעל המחנך למלא את תפקידו כמסייע ללמידה באמצעות יצירת תנאים, דאגה למשאבים (לדוגמא: מקום עבודה, ציוד, ספרים, מכשירים, מפות, סרטים וכד’) ומתן חופש לתלמיד לבחור, ליצור, להתנסות, לשחק ולשאול. המורה עצמו הוא משאב לימודי נוסף, מרכיב בסביבה הלימודית, כשהוא מעמיד לרשות התלמידים את הידע והניסיון שלו. המורה, בניסוחו של פרירה, היא “אמנית ופוליטיקאית כאחד”, עליו להשתמש בכל המימדים העומדים לרשותו, וכמו אמן במה, לכוון את הנראה ואת הנשמע בכיתה בהתאם למטרות הלימוד, באופן שיזמן לימוד מתמשך, חקירה, הקשבה וביקורת (פרירה: פרירה ושור, 1990).
“תפקיד המחנך הוא ליצור עבור הילדים תנאים מסייעים לפעולות גומלין עם הסביבה אשר יאפשרו להם לבנות את המושגים בעצמם”. (פיאז’ה, אצל האס, 1988)
“תפקידו של הילד ללמוד ותפקידה של הסביבה לתת לו מענה בתנאים אופטימליים ללמידה. ההתנסויות בכיתת הלימוד אמורות לאפשר לילד ללמוד ולסייע ככל הניתן בכך”. (Burton, 2000, p. 330)
מלכה האס היא מאנשי החינוך המרכזיים שהגשימו בארץ את הגישה של הגשת חומרים ויצירת סביבה מותאמת ללמידה עצמאית, יצירה ועיבוד של תכנים דרך משחק וביטוי אישי. התייחסותה המפורטת לארגון הסביבה והגשת חומרים קושרת בין התיאוריה לפרקטיקה בחינוך. האס הנחילה משנה סדורה ומנומקת למחנכות ומחנכים, שממשיכה להיות רלוונטית ומשפיעה. בהשראתה קמו ברחבי הארץ ובמיוחד בחינוך הקיבוצי חצרות גרוטאות בגני הילדים שמזמנות מרחב למשחק עתיר דמיון וחיבורים חברתיים בעולם “האמיתי” (האס, 1988, עמ’ 9). האס מתייחסת באופן מובהק לסוגיה של הסביבה הלימודית, לתיווך ומתן אוטונומיה מירבית לילדים בתוך מרחב המאורגן עבורם ומותאם לצרכיהם והתפתחותם. ואולי יותר מכל אלה, היא עוסקת בארגון הסביבה ובהגשת החומרים, כמעוררים בילד את המוטיבציה לפעילות מתוך מכוונות עצמית, שנאמר: “אין אדם למד תורה אלא במקום שליבו חפץ” (תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף יט, עמוד א).
“עלינו להיות ערות לקומפוזיציה של המרחב ולחפציו. נשאף ליחסים טובים בין הריק למלא לצד נראות ורוך שאינם מציפים ורועשים. נשאף להיות מודעות לסיווג החומרים והכלים הנלווים אליהם במקומם ההגיוני, בדיוק כמו משפטים ופסקאות בטקסט” (אורבך, 2019, 82)
נונה אורבך היא מטפלת באמנות, מרצה ואשת חינוך שמנהלת קהילת לומדות ולומדים פעילה. בספרה “סטודיו טוב דיו” (אורבך, 2019) היא מעמיקה ומעגנת כמה מהמושגים המרכזיים שהיא עוסקת בהם, כגון: סטודיו פתוח, המרחב כפדגוג, גרעין רוחני, הגשה כהנחיה וחוויית הרשות. אורבך, במובנים רבים ממשיכה את מלכה האס כשהיא מפנה את תשומת הלב לחשיבות שבה אנחנו מאפשרים לתלמידים ולתלמידות לפעול באופן עצמאי מתוך חוויה עמוקה של בחירה והרשאה, שהיא, לטענתה “הבסיס להשראה” (שם, 18). לארגון המרחב והגשת חומרים משמעות רבה, שכן אלו הם הכלים הפדגוגיים של המורה ברצותו לאפשר לתלמידים ולתלמידות חיבור ליכולותיהם ורגשותיהם ולעודד התפתחות באופן טבעי מתוך חיזוק תחושת המסוגלות ומענה לגרעין הרוחני המצוי בכל תלמיד ותלמידה.
המרחב הינו טקסט שמספר סיפור ותפקידינו, אנשי ונשות חינוך, לפתח את תשומת הלב למרכיב זה. להבין את בית-הספר כמרחב דינמי של התרחשויות, ולא כחלל אידיאלי קבוע שעוצב עבור צורך מסוים. (שם, 81). אורבך מצטרפת לקולות נוספים של הוגים והוגות בתחום החינוך, הרואים בחוויית הרשות ושחרור הדמיון בתוך מרחב בטוח ומכיל לא פחות מאפשרות ליצירת שינוי חברתי. הלומד שיכול לברוא את עולמו, לגלות אמפטיה לזולתו, “להגיע אל מדרגה גבוהה יותר של מודעות ורגישות”, יוכל לדמיין חזונות חברתיים חלופיים – לספר סיפור חדש. (גרין, 2019)
הצבעה על מרחבי הלמידה והלמידה במרחב כנושא בעל חשיבות, יש בה משום ניסיון לתת מענה למרכיב חינוכי, שביכולתו ליצור את הקשר בין עקרונות חינוכיים תיאורטיים לבין הפרקטיקה, ולקרב את המרחק בין המטרות הפדגוגיות והאידיאולוגיות לבין צרכי התלמיד והמורה. למרחבי למידה מאורגנים היטב יש אפשרות להעניק ערך מוסף לתכנים הנלמדים, לתרום לאקלים בית-הספר, להעשיר את חוויית הלמידה של הפרט ושל הקבוצה, לאפשר אוטונומיה ולמידה עצמאית, לסייע למורה בתקשורת עם תלמידיו, לאפשר מגוון אינטראקציות ואפשרויות של למידה במרחב. הלימה בין המסרים הגלויים והסמויים – בין מה שנאמר למה הסביבה משדרת, תעצים את ותחזק את המטרות הפדגוגיות. חוסר מודעות לאופן שבו המרחב מכתיב את האפשרויות הפדגוגיות, עלול להגביל יצירת התרחשויות לימודיות או מניעתן.
הכרה בחשיבותם של מרחבי למידה ובעוצמת השפעתם, תוביל לשימוש מודע במרחבים השונים, לתכנון, לארגון ולעיצוב של הסביבה כחלק בלתי נפרד מתכנית הלימוד ומשיקולי הדעת הפדגוגיים. מודעות והכוונה של המחנכים, עשויים להקל על שגרת היום-יום, ליעל אותה ולסייע להם לחיות בשלום עם תחושת הריבוי והעומס הקיימת, מתוך הבנה כי מרחבי למידה ולמידה במרחב הנם חלק מערכי הליבה של הוראה ולמידה עכשווית, השואפת לחבר את בית-הספר עם עולם התלמידים ועם העולם שמחוץ לבית-הספר. למידה במרחב ויצירה משותפת של מרחבי למידה היא חלק מהעשייה החינוכית, חלק מלחיות במקום, ליצור אותו ובתוכו, לטפח אותו, להשתנות ולהתפתח בו. מרחבי למידה מטופחים ומשמעותיים מעניקים לקהילת בית-הספר חוויית שייכות וסיפוק של צרכים בסיסיים לצמיחה אישית וחברתית. תכנון ועיצוב של מרחבי למידה, חשוב לציין, אינם יכולים להישען אך ורק על אנשי מקצוע מתחומי העיצוב והבנייה, עבור קהל של תלמידים-צרכנים. מרחב למידה הנו חי ומשתנה ובו אי ידיעה, ספק וחיפוש משמעות הנם מרכיבים רצויים.
חשוב שאנשי ונשות חינוך יכירו בכך שבידיהם לחולל שינויים בתחום מרכזי זה. עליהם לפתח מודעות, יכולת וכישורים על-מנת להשפיע על סביבות למידה ולהשתמש בהן. בנוסף לכך, בתי-ספר רבים קמים, מתוכננים מחדש, משפצים ומחדשים מרחבים או מוסיפים מבנים. חשוב שאנשי החינוך יקחו חלק בשיח על התכנון וידעו להגדיר את מאוויהם ותפיסת עולמם החינוכית כפי שהיא באה לידי ביטוי בתכנון מרחבי למידה. מצידו האחר של המטבע, חשוב שאנשי מקצוע מתחום האדריכלות, עיצוב הפנים, בינוי ונוף, שנשכרים על-ידי בתי-הספר, העיריות וכיו”ב, יקיימו שיח עם צוותי החינוך ויצרו במשותף את הסיפור החינוכי דרך המבנים והמרכיבים החזותיים שלו.
הוראה ולמידה עכשווית לוקחת בחשבון סוגיות ובעיות רלוונטיות ואותנטיות ועל-כן, מבנה נתון או חדש שבו מתרחשת הלמידה וההוראה, מזמן כר נרחב לחשיבה, יצירה, התערבות, השפעה, שנוגעים באופן ישיר בחיי היום-יום. פרויקט, בכל תחום דעת, הוא הזדמנות לחולל שינוי בסביבה לימודית, באווירה, בנראות ובמרחב. כמו-כן, שינוי בתפיסת המרחב והתאמתו לצורות שונות של הוראה ולמידה הוא הזדמנות לאפשר ולעודד סוגים שונים של פעילויות, יחסים וחיבורים.
העקרונות המעצבים של רשת היי-טק-היי מנסחים פדגוגיה מעמיקה, שנוגעת בכל היבטי החיים בבית-הספר, הקהילה וההכנה לחיים הבוגרים בעולם משתנה. עקרונות אלו המושתתים על יסודות תפיסה רעיונית של צדק חברתי ומענה לשונות כוללים ארבעה עקרונות יסוד: שוויון הזדמנויות (Equity), התאמה אישית (Personalization), עבודה אותנטית (Authentic Work), תכנון המבוסס על שיתופיות (Collaboration Design). אבקש לבחון באמצעות עקרונות היסוד של היי-טק-היי יישומים של מרחבי למידה ולמידה במרחב.
מרחב תומך בשוויון הזדמנויות הוא מקום שבו נחוש שייכות, נרגיש הזדהות וחיבור, קבלה של מי שאני ללא שיפוט או ציפייה להתאים את עצמי למודלים אחרים. מרחב המאפשר ביטוי דעות ודרכי מבע מגוונות, מאפשר ריבוי קולות וזהויות ומכיל שונות על רקע תרבות, גזע, דת מגדר ומשפחות מסוגים שונים, לקויות ונכויות. מרחב שמתקיימת בו אוטונומיה ואפשרויות בחירה רחבות. נדאג ליצור אווירה של אכפתיות והתחשבות, כמקום לגדילה ולהתפתחות, שמחזק את ביטחונם של הלומד.ת ושל המורה ואת זהותם. מקום בו התלמידים שותפים בבניה ועיצוב איזורי הלמידה שלהם מתוקף זכותם כשותפים שווי ערך.
ביטוי עיצובי של עקרונות אלו יהיה למשל בתשומת לב להצגת תוצרים, דימויים שהתלמידים נחשפים אליהם והשפה שבה מוצגים תכנים טקסטואליים. כותרות, שלטים וכד’ נושאים עמם מסר של שייכות מצד אחד ועלולות להדיר אוכלוסיה מצד שני, בשעה שאינה פונה אליה בשפה מובנת, נגישה או מכבדת. נשים דגש על חשיפה לדימויים מעוררים הזדהות וגירוי מצד אחד – יצירות ותוצרי למידה, דימויים הקשורים לעולם התלמידים וגיבורי התרבות שלהם, ומצד שני, דימויים המתקשרים לתרבות האנושית – המסורתית והחדשנית, המפוארת והיומיומית, לטבע ולסביבה המשותפים לכולנו. התצוגה תעשה באופן אסתטי שמעורר כלפיה כבוד ומייצר עמה דיאלוג, שמאפשר ביקורת ותגובה. לוח מרכזי במרחב א-ב בבית-הספר הדמוקרטי לב-השרון. ממוקם בגובה נגיש לתלמידים.
נושא המשפחה מזמן לא מעט סוגיות ומכשולים. בתי-ספר רבים נוהגים להקדיש את יום המשפחה להכנת ברכות ויצירות למשפחות תוך התעלמות ממבנים משפחתיים שונים. בחטיבה הצעירה של בית הספר הדמוקרטי לב השרון בחרו לצמצם את העיסוק ביצירה למען המשפחה שהפכה לפעולה אוטומטית שאינה לוקחת בחשבון מצבים של אי שוויון, שיכולים להעמיד באי נוחות תלמידים ותלמידות אשר באים ממשפחות לא קונבנציונליות (משפחות חד הוריות, משפחות חד מיניות, גירושין, ילדים מאומצים ועוד). הכנת ברכה על בריסטול עם טושים עלולה לייצר שטחיות ואחידות מתוך מענה לדרישה, שאינה מגיעה ממניע אישי. בהכנת הלוח ישנו ניסיון להתייחס לנושא באופן ששם דגש על משפחות מסוגים שונים בטבע והמאפיינים שלהם. הוא מציע בנראות שלו חיבור והיעדר היררכיה בין כל יצורי הטבע, שהאדם, ממשפחת היונקים, הוא חלק מהם. הוא משדר לצופה שהוא שייך לעולם כחלק ממשפחת האדם ובכך תורם, לדעתי, לחוויית שייכות וקבלה ללא שיפוט. הלוח מעביר מסר של התבוננות רחבה, מבט על, יציאה מהאזור האישי ומזמין את התלמיד.ה לקחת חלק במשחק המשפחות וללמוד על העולם הרחב.
הלוח שבתמונה הוא תוצר אינטראקטיבי הכולל כותרות של סוגי משפחות בטבע. התלמידים מוזמנים לצייר לגזור ולמיין. הלוח הוא תוצר של פעילות למידה ויצירה והוא ממשיך להיות פעיל ולאפשר משחק והתבוננות לאורך זמן. הלוח נמצא במקום מרכזי במרחב הפעילות של ילדי החטיבה הצעירה, בגובה העיניים של הילדים. התוכן והעיצוב משתנים מזמן לזמן. הלוח מסמן את הנושא המרכזי שמוביל את הלמידה בכל תקופה, מוסיף תוכן והשראה למרחב, מעודד את הילדים להיות שותפים ולקחת חלק בעיצובו. יש לציין שהתלמידים.ות עוסקים בנושא של הלוח בדרכים מגוונות בשפה, אמנות ופעילויות שונות. בניגוד ללוחות אחרים שעליהם מוצגות עבודות של הילדים בתחום היצירה במיוחד, הלוח הזה, שאפשר לקרוא לו “לוח נושא”, משקף את רוח הלמידה, מזמין להתבונן בו ומהווה מקור למידה ודיאלוג עם תוכן וצורה – טקסט, דימוי, קומפוזציה, צבע וטקסטורה. באמצעות הלוח נמסרת אינפורמציה, אולם זו אינה העיקר, כי אם חלק ביצירת אווירה מעוררת עניין, מחשבה והנאה הכרוכה גם בחוויה האסתטית.
מרחב תומך בהתאמה אישית, יביא בחשבון את השונות בין תלמיד לתלמידה. השאיפה להזדמנות שווה מובילה לתשומת לב לדרכי הוראה ולמידה המותאמות אישית. נסכים שבית-הספר אינו פס ייצור ליצירת תלמידים בעלי ידע, מיומנויות וכישורים אחידים. בית ספר ברוח היי-טק-היי נתפס כסביבה מצמיחה, שמעודדת את התלמידים והתלמידות לגלות את עצמם, לפתח את תחושת המסוגלות והערך העצמי.
מרחב שיתמוך בהתאמה אישית יאפשר צורות שונות של למידה והוראה. נשאף ליצור סביבה שמשדרת שמותר לעשות, מותר לגעת, מותר לשנות, מותר להיות מי שאני. חוויית הרשות בעלת משמעות, מיטיבה להתפתחות בריאה, לביטוי הייחודיות של כל אחד ואחת במרחב. נרשה לעצמנו גם לא לדעת, להתבלבל, להיות בחוסר וודאות ואובדן שליטה, לנסות ולהשתנות. “הרשאה היא הבסיס להשראה” (אורבך, 2019, עמ’ 18). על-כן נקבל בהבנה שגם מרחבים מעוצבים ונקיים, ישתנו ויקבלו פרשנויות אחרות ממה שתכננו וחשבנו, במפגש שלהם עם תלמידים ותלמידות שונים.
ביטוי עיצובי של עקרון ההתאמה האישית יהיה למשל, בתכנון מרחבים ללמידה אחרת מהמבנה המוכר של הכיתה המסורתית, כפי שנראה בצילום הכיתה של אסנת בר-אור. המרחב החדש מבוסס על פעילות עצמאית, שמפעילה את הדמיון ומעודדת משחק ואינטראקציות טבעיות. בתכנון המרחב ניקח בחשבון מגוון של אינטליגנציות, דרכי פעולה והעדפות – תנועה, הצגה, בניה, יצירה, קריאה ועוד. שילוב מרחב חדש בסדר היום יכול להשתנות מבית-ספר אחד למשנהו. הפעילות בו יכולה להיות עצמאית כמעט לחלוטין ולתמוך בלמידה סביב פרויקטים. התכנון יקח בחשבון התאמה לגיל ויהווה בסיס לשינויים הנובעים מהתבוננות בפעילות והתאמה לצרכים, מאוויים והתפתחות. יש דרכים רבות לעצב ולארגן מרחב חדש בבית-ספר. אנסה באמצעות דוגמה של “כיתה אחרת” בבית ספר שורשים בעיר נתניה לעמוד על מספר עקרונות מנחים.
בית הספר אליו הוזמנתי לעצב “כיתה אחרת”, ביקש לאמץ רוח דמוקרטית המעודדת בחירה ועצמאות במטרה לפתח את תחושת הערך העצמי ותחושת המסוגלות של כל תלמידה. המרחב החדש נמצא בכיתת לימוד רגילה, שנמצאת במסדרון משותף לשלוש כיתות דומות בגודלן. שתיים משמשות כיתות רגילות לתלמידי א’. המרחב החדש מיועד לכיתות א’ וב’ ומהווה מרחב לפעילות חופשית ועצמאית על-פי בחירה, שמזמנת למידה ומשחק ליחידים, קבוצות קטנות עד כיתות מלאות. כניסה למרחב מעוררת התפעלות, מזמינה ונעימה. המנהלת אורלי בן-אדרת מספרת: “הילדים נלהבים מהמרחב ומעוניינים להישאר בו מעבר לשעות המיועדות”. רצינו ליצור מקום שהאווירה בו תהיה שונה מכיתה מסורתית, שיגרה את הדמיון ויתן תחושה ביתית.
ההשראה העיקרית למרחב האחר של כיתות א’ב’ הוא גן הילדים. חילקתי את המרחב לאיזורי משמעות שונים כמעט ללא הפרדה פיזית, כך שהפינות יכולות לזלוג האחת אל האחרת. הילדים מוזמנים להתאים את המרחב לרצונות שלהם – להוסיף, לגרוע ולהשתמש בו במגוון דרכים. המרחב מעודד למידה תוך כדי חוויה ומשחק. הוא מזמן תנועה חופשית ותקשורת בין התלמידים והתלמידות. המרחב כולל מספר אלמנטים קבועים, שכל אחד מהם יכול לשמש בתפקידים שונים בהתאם לבחירה ולדמיון של התלמידים. על-אף שארגון המרחב מעודד התרחשויות מסוימות, (חנות, קריאה, בנייה, הצגה) ניסינו להמנע מעודף הכוונה, כגון: שילוט ומחיצות. האלמנטים הקבועים הם מועטים ומתפקדים כפלטפורמה להתרחשויות שונות ומגוונות.
במה נמוכה מעץ מתפקדת כאלמנט מפריד בין אזורים אך בה בעת גם מחבר ביניהם. ניתן להשתמש בה להמחזת סיפורים שנלמדו או למשחק חופשי. לצד הבמה פינה אינטימית יותר עם תחפושות ומראה. המשחק הדרמטי הוא בעל משמעות התפתחותית ומאפשר לתלמידים הצעירים להתמודד עם סוגיות של זהות ויחסים באופן חופשי בהתאם למה שמעסיק אותם. פינה נוספת הנוצרת באמצעות הבדלי הגובה של הבמה, מיועדת לחומרי בנייה והרכבה. חתיכות עץ בגדלים שונים, חלוקי נחל, דמויות משחק ממוינים במיכלים מתאימים, מעוררים את הדמיון של הילדים ומזמנים אפשרות ליצירה תוך עיסוק בסוגיות של תכנון, יציבות ושיתוף פעולה. פינת הבניה פתוחה למרכז אך מוגנת על-מנת לאפשר העמקה ולמנוע הרס לא מכוון של תוצרים. מרכז המרחב כולל שני שולחנות פיקניק, שולחן עגול ושטיחונים עגולים. אלו יכולים לשמש למגוון פעילויות של למידה ומשחק. לוח הכיתה המסורתי הורד לגובה הילדים ולצידו טושים מתאימים לציור וכתיבה חופשית. לאורך קיר בסמוך לפינת התחפושות והבמה מוצבים רהיטים שמזכירים מבנה של דלפק, שמזמן עיסוק בחשבון וכתיבה, דרך משחק בחנות, קניה ומכירה של מוצרים. בפינה נוספת מוצבים רהיטים לישיבה רכה ונוחה לצידם מדף עם ספרים. קיר אחד בחלל נותר פנוי ומיועד להצגת תוצרי למידה ויצירה. במרחב ארון למשחקי קופסא וחומרי יצירה.
תכנון המרחב ועיצובו נוצר בתהליך של אפיון הצרכים והייחודיות של בית-הספר. ביקשנו להשתמש במבנה הנתון בדרך חדשה שמקדמת מטרות פדגוגיות. לנגד עינינו עמדה התחושה האישית של תלמיד שנכנס למרחב. בנוסף לבחירת סוגי הפעילות שהמרחב מעודד, הריהוט וארגון המרחב, הושקעה מחשבה בבחירת החומרים והצבעוניות שהם שותפים חשובים ביצירת אווירה אסתטית והרמונית. בחרתי בפרדס כמקור השראה בבחירת צבעים ומרקמים – ירוק, צהוב, כתום ועץ טבעי. אני נוהגת לחבר את הבחירות העיצוביות לסיפור שממנו נוצר מרחב בעל מאפיינים ייחודיים. שם בית-הספר: שורשים והמיקום שלו באיזור שהיה בעבר פרדס, הוביל אותי לבחירה בשפה הצבעונית והחומרית הזו. כמו-כן נלקח בחשבון שימוש בציוד קיים וחסכון בעלויות לצד איכות ובטיחות, חידוש ויצירת אווירה חמה ועוטפת שתמשוך פנימה ותגרום לכל ילדה וילד להרגיש שיש לו מקום, כפי שהוא.
מרחב תומך בעבודה אותנטית יביא בחשבון חיבור לעולמם של התלמידים – תחומי העניין שלהם התרבות שלהם, דילמות המעסיקות אותם – כנקודת מוצא לתכנון. אפשרות נוספת היא למידה שמפגישה את התלמידים עם בעיות אמיתיות שעוסקים בהם בתחומים שונים. נשאל את עצמנו, כיצד באים לידי ביטוי כל אלה במרחבי הלמידה, במסדרונות, בכיתות ובחצר בית-הספר, האם בית-הספר מצטייר כמרחב מנוכר ומדכא לעומת החיים שמחוץ לו? האם תלמידים מחכים לסוף יום הלימודים על-מנת לעסוק בדברים שמעניינים אותם באמת? כיצד ניתן לגשר בין תכני הלימוד, מערכת השיעורים, מסגרת ההתנהלות, מבנה בית-הספר לקצב החיים ורוח הזמן?
ביטוי אפשרי לחיבור בין תוכנית הלימודים לעבודה אותנטית ניתן ליצור באמצעות למידה דרך פרויקטים. החיבור ללמידה אותנטית אפשרי בבחירת נושא הפרויקט, בניסוח השאלה המניעה והתוצר הסופי. אבקש להתמקד בתוצר ובהצגתו כאמצעי שיש ביכולתו ליצור שינוי במרחב וחיבור בין למידה, מקום ועולם התלמיד. הצגת תוצר או יצירת תוצר מבוסס מקום מהווה תמצית ההבנה של ההשפעה והאחריות של צוותי חינוך יחד עם התלמידים על שינוי פניו של בית-הספר ושימוש במבנה כמרחב של משמעות, הזדהות, חיבור, ולמידה אותנטית. התלמידים הופכים להיות שותפים מלאים ביצירת המקום בו הם חיים. הלמידה מתרחשת הן באופן מובנה ומתוכנן לאורך תהליך עבודה על פרויקט והן באופן מתמשך ובלתי פורמלי, כך שהתוצרים הופכים לחלק מהסביבה הלימודית.
תערוכת תוצרי אמנות של תלמידות מגמת אמנות בבית-ספר עמל, ליידי-דייויס, תל-אביב. הנחיה וצילום: ענת בדר
מגמת אמנות בבית-ספר היא מקצוע מורחב, שאותו בוחרים התלמידים על-פי נטיות ליבם מתוך מספר אפשרויות. מגמת האמנות בבית-ספר ליידי-דייויס, תל-אביב, בו עבדתי כמורה לאמנות, מושכת אליה תלמידים ותלמידות מגוונים, שבוחרים בה ממניעים שונים, ולא בהכרח מטעמי תשוקה לתחום. ההוראה והלמידה במגמת אמנות מתאימה באופן טבעי למתודה של פרויקטים וברובה מתרחשת בדרך זו, המשלבת עיסוק בסוגיות, חקר עיוני ועבודה בסדנה עם חומרי האמנות בשפת האמנות.
קבוצה שלימדתי מכיתה י’ כללה כעשרים בנות תוססות, שנטו לאבד עניין בקלות והעדיפו לעסוק בהכנת פעילות לצופים, או בכל דבר אחר, שלא כלל את הסיבה שבגינה התכנסנו. ניסיתי למצוא בתוך תוכנית הלימודים חלק שידבר אליהן וליצור פרויקט שיעורר אותן להשתתף, לחקור וליצור מתוך סקרנות ומכוונות עצמית. מאחר שמדובר בקבוצה של בנות בעיצומו של גיל ההתבגרות, חשבתי, שהנושא של פמיניזם, נשיות ומגדר עשוי להיות רלוונטי ובעל ערך עבורן. בחרתי בתוצר סופי בעל נוכחות בולטת. תוצר שייצור חוויית הצלחה לכל תלמידה ויחזק את הבנות כקבוצה. תוצר בעל אמירה חברתית והשפעה, פועל יוצא של מחשבה ויצירה אישית.
הפרויקט כלל חשיפה הדרגתית לנושא תוך מעורבות פעילה של התלמידות בתכנים. כל שיעור החל במעגל שיח סביב חומרים שהתלמידות התבקשו להביא – תמונה, קליפ, שיר, בדיחה, כתבה – כל דבר שנמצא לדעתן קשור לנושא. דרך החומרים שהן הביאו נוצר שיח שאפשר להן לבטא את השאלות שמעסיקות אותן. לדוגמה: מה אומרים המושגים “כוסית”, “נותנת” ו”זורמת”? איך מוצגות הנשים בתקשורת וכיצד זה משפיע על צרכנות, דימוי גוף ויחסים בין המינים? התלמידות נחשפו לאופן בו הוצגו נשים בתולדות האמנות ולאמניות שעסקו בנושאים של פמיניזם, מיניות ומגדר.
ביצירה האישית, כל תלמידה העתיקה באמצעות מקרן קווי מתאר של גוף נשי לבחירתה על גבי גיליון של קרטון ביצוע. בתוך מסגרת הדמות הן עבדו בעיקר בטכניקה של קולאז’ מתוך מגזינים צבעוניים, שכידוע מלאים פרסומות, טקסטים ודימויים המשקפים את התרבות הפופולרית ומשפיעים עליה. הבחירה בפורמט ובטכניקה נבעה ממספר שיקולים: ליצור עבודות עמידות לתצוגה, הגודל כמעט טבעי של דימויי הנשים יוצר נוכחות בולטת ונראות מרחוק, אשר מעצימות את המסרים ומנגישות אותן לקהל. כמו-כן הפורמט הגדול אפשר תהליך עבודה לאורך זמן, שתרם להעמקה ולהתפתחות של היצירה. המיומנויות הנדרשות לביצוע העבודות (העתקה באמצעות מקרן, גזירה והדבקה) אינן נסמכות על כישרון טכני בציור ומאפשרת לכל אחת להגיע לתוצר מרהיב ולחוות הצלחה. החשיבה הביקורתית והמסר נוצרו כחלק מתהליך העבודה. כל תלמידה בחרה נקודות להתמקדות סביב השאלות והתכנים, שדיברנו עליהם. השאלה הגדולה של הפרויקט היתה: מה נשים רוצות? לקראת סיום כל תלמידה כתבה דף עמדה, שבאמצעותו הסבירה את עבודתה ואת התובנות שלה בקשר לנושא.
בחרנו להציג את כל העבודות כתערוכה ליום אחד ברחבה המרכזית של בית-הספר. תערוכת העבודות נקבעה ליום האישה ולוותה בהפסקה במוזיקה שהתלמידות בחרו והפעילו של זמרות אהובות עליהן, שמעבירות לדעתן מסרים של העצמה וכוח נשי. הצבת העבודות הגדולות בחצי עיגול בתוך הרחבה האפורה והמוכרת של חצר בית-הספר היתה בעלת נוכחות ועניין שמשכו להתקרב. הצגת התערוכה יצרה תנועה אחרת של תלמידים ומורים במרחב ושינוי בסדר היום הצפוי של בית-הספר. המבט של התלמידים והמורים שיצאו להפסקה ברחבה, לא יכול היה להתעלם ממעגל העבודות, המציגות גוף נשי, שאנחנו רגילים לראות מוצג במרחב הציבורי בשלטי פרסומת וחלונות ראווה. מבט מקרוב על העבודות וקריאה בדפי העמדה הפגישו את הצופה עם מסרים, דילמות וחשיבה ביקורתית יחד עם ביטוי אישי בשפת האמנות, כל עבודה בדרכה הייחודית של היוצרת. עבור הקבוצה היה זה תהליך מגבש ומעצים – מקבוצה חסרת עניין ולא מתמסרת הן הפכו לקבוצה מגובשת שפעלה במשותף, דרך הצגת אמנות במרחב, להעלאת המודעות לנושאים רלוונטיים להן עצמן.
סרטון שבו מציגות תלמידות המגמה את הפרויקט בכנס עין כרם ללמידה סביב פרויקטים, 20014
מרחב תומך בשיתופיות, יביא בחשבון הוראה ולמידה הכוללים תכנון ועיבוד משותף של חווית הלמידה. העולם במאה ה-21 הוא דינמי ועתיר בכלים שיתופיים זמינים ברשתות החברתיות ומחוצה להן. שיתופיות כוללת באופן בולט את המרכיב החזותי. עלינו להיות מודעים לא רק לתוכן שמשתפים אותו, כי אם גם לאופן ולדרך שבה אנחנו משתפים. עבודה על פרויקטים בצוות משכללת את יכולת הארגון, את ההקשבה ואת הרגישות לאחרים, כמו גם קבלה של עמדות מגוונות, פתרון מחלוקות וביטוי של חוזקות שונות לטובת מיצוי מיטבי של היכולת המשותפת. למידה הנמסרת לתלמידים ולתלמידות באופן אחיד, אשר בסיכומה כל יחיד נדרש להוכיח את ידיעותיו באופן אינדיבידואלי דרך תשובה נכונה, אינה מאפשרת לכל אותם מרכיבים שציינתי לבוא לידי ביטוי. מבנה הכיתה המסורתית בשילוב עם סדר היום המחולק ליחידות זמן מוגדרות, תומך בצורת למידה אחידה, פרונטלית ושיטתית. מורים ומורות נמנעים משינוי בדרכי ההוראה, שכן המרחב הנתון של המבנה והזמן המוקצה לכל התרחשות לימודית מגבילים תצורות והתנסויות שונות של למידה והוראה ואינם תומכים בהם. העדר שיתוף פעולה ועבודת צוות של מורות ומורים משפיע גם על הימנעות משינויים בדרכי ההוראה והלמידה. על-כן מעבר להוראה ולמידה המעודדת תרבות של שיתוף והשתתפות מצריכה תשומת לב לאופן שבו המרחב מעודד עבודת צוות, למידת עמיתים ותומך בשיתוף חוויות והצגת למידה. יהיה זה מרחב המאפשר דיון, חקר, יצירה ומשחק בצוותים, מרחב המכיל מגוון אפשרויות ונוח לשינוי והתאמה. אימוץ הרגלים של שיתוף והשתתפות יזכה לעידוד, אם ניצור שינויים בהסדרה, הן של הזמן והן של המרחב. סגל ההוראה יוכשר להתבוננות במרחבים הנתונים בתוך המבנה ומחוצה לו, להעז להתנסות, להשתמש בהם ולנצל אותם באופן אחר מהרגיל.
בתי-ספר פורצי דרך החלו לאמץ צורות שונות של שינויים בהסדרה, הכוללים את המרחב ואת הזמן. אביא לדוגמא סיפור של למידה במרחב אשר מתקיים בבית-הספר היסודי “מרחבים” שנמצא בכפר יהושוע. בית-הספר הוקם לפני מאה שנים והוא נמצא במרכזו של המושב הוותיק שבעמק יזרעאל. בסמוך לבית-הספר נמצאת שדרה ובה פסלי אבן ומגדל מים היסטורי. מהעבר השני נמצא “בית חנקין”, שבו גלריה לאמנות וחדר טבע שעוצב בסגנון אירופאי של המאה ה-19, בשילוב עם רוח החלוציות וההתיישבות בארץ ישראל. בחדר הטבע המקורי הוצגו באופן מוחשי ושיטתי החי והצומח של הסביבה. בימים אלה המבנה עובר שיפוץ ואוצרות עדכנית מחדשת את המסורת תוך שילוב אמנות עכשווית בדרכים חדשניות של תצוגה, אוצרות ומוזיאולוגיה. החינוך בבית-הספר מרחבים נשען על מסורת של התבוננות בטבע וחקירתו. איש החינוך והטבע המיתולוגי, מנחם זהרוני (1912–1979), שהקים את בית חנקין ולימד בבית הספר בראשית דרכו, הנחיל לתלמידיו ערכים של אהבת הארץ וידיעתה. דרכו החינוכית כללה יציאה עם תלמידים לטבע במבט חוקר וסקרני על חי, צומח ונוף.
צוות בית הספר, בניהולה של גב’ מרים איציק, ביקש להמשיך את הערכים הללו ולשים דגש על התבוננות בסביבה הקרובה – טבע, אמנות, קהילה – ככלי פדגוגי. החיבור למסורת החינוכית של זהרוני מנוסח מחדש על-ידי צוות המורות, בעדכון לפדגוגיה חדשה וחיבור לתחום האוצרות והמוזיאולוגיה, שכוללים מרכיבים דומים, כגון: התבוננות, חקר, שימור, פרשנות ויצירת משמעות, תצוגה ויצירתיות.
דרכי ההוראה והלמידה, שביקשו לפתח ברוח ההתבוננות והחיבור לטבע וליצירה הובילו לשינויים שדרשו התבוננות רעננה על מערכת השעות ועל המשאבים של מרחבי בית-הספר וסביבתו. “למידה במרחב” בבית-ספר “מרחבים” באה לידי ביטוי למעשה בשעתיים קבועות במערכת, שבהן כל שכבה לומדת בהנחיית כל צוות המורות של השכבה נושא משותף הקשור לאדם, טבע וסביבה. הילדים בוחרים היכן הם לומדים מתוך מספר אפשרויות המוצעות להם על-ידי המורות במרחבים של כיתות האם, הסביבה ומרחבים נוספים. הלמידה מתרחשת בקבוצות וכוללת חקר באמצעות התבוננות ומקורות מידע, יצירה והצגת תוצרים. המבנה הגמיש של הזמן במסגרת הלמידה במרחב מאפשר גם יציאה לסביבה הקרובה – לשדרה, לגלריה וכן מפגשים עם דמויות מעניינות מהקהילה, לדוגמה ביקור בסטודיו של האמן אלי שמיר, שחי בכפר יהושע.
https://photos.app.goo.gl/pkK5e332EHYqhp4q9
הלמידה במרחב מאפשרת פתיחות וגמישות מחשבתית של צוותי ההוראה ויצירת תוכן המבוסס על שיתופיות, הן בשלבי התכנון וההבניה של הלמידה והן באופן בו הילדים לומדים ומשתפים את התוצרים. בבתי ספר שונים ניתן למצוא דרכים אחרות ללמידה במרחב, אך בכולם מתבססת ההבנה שגישות למידה שיתופיות ומבוססות פרויקטים, דורשות אומץ ליצור שינוי בסדר היום ושימוש עדכני במשאבים של הזמן והמרחב.
סרטון מפרויקט בשדרה הסמוכה לבית ספר. התלמידים תכננו פסל משלהם שישתלב בין הפסלים שנמצאים בשדרה.
מתוך הפודקאסט של דק’ צבי לירז, בית הספר של המחר, ילדים מדברים על פרויקט בשדרה הסמוכה לבית הספר
מרחבי למידה יכולים להיות בכל מקום. העיקרון הראשון שינחה אותנו בחשיבה על מרחב הוא: התבוננות. נסתכל סביבנו, נתהלך במרחב, נרגיש, נצפה בהתנהלות של המשתמשים במרחב, ננסה לאפיין את הסיפור שלו. לפניכם כלי עזר להתבוננות, שבאמצעותו ניטיב להבין את המרחב ולהשתמש בו. תרגיל ההתבוננות מסייע לזקק את המהות של המרחב ולהבין אותו כטקסט חזותי שבתוכו ניתן ליצור סיפורים שונים.
תיאור – מה יש? נרשום כל מה שאנחנו רואים. נחלק את הרשימה לדברים קבועים במבנה (פתחים, צורה, גובה) ודברים משתנים: ריהוט קל, חפצים ואביזרים. נשים לב לצבעים, טקסטורות, חומרים, יחסי גודל, מרווחים, צפיפות. נשים לב לתאורה, מכשירים, נקודות חשמל, לוחות וכו’.
אווירה – נרשום את המחשבות, התחושות והרגשות שעולות אצלינו בשהייה במרחב. נבחן את האווירה מנקודת מבט של משתמשים אחרים.
שאלות – נרשום שאלות לגבי המרחב וננסה לענות עליהן. חשוב לשאול: מי משתמש במרחב? ומי לא? מה מותר לעשות במרחב? ומה לא? נשאל לגבי היחס של המרחב למרחבים אחרים. אצל מי הבעלות על המרחב? עד כמה אני מרגיש שייכות למרחב (אין לי בכלל/במידה מספקת/במידה רבה תחושת בעלות עליו). מה משך הזמן שאני – מורה/תלמיד, נמצא במרחב? כמה משתמשים במרחב?
הסיפור של המרחב – ננסח את כל מה שאנחנו יודעים, רואים, חושבים, מרגישים ושואלים בצורת סיפור, שבו המרחב הוא הדמות הראשית.
כעת אפשר לחלום על סיפור חדש או לדמיין המשך לסיפור.
אנסה לסכם את מסקנותיי והמלצותיי, באופן שאינו מכתיב כללים, אלא מכוון את תשומת הלב והמודעות לשיקולי הארגון. ריבוי המרכיבים, ההקשרים, הנרטיבים והאפשרויות מגבילים את יכולתם של מורים לספק מענה חד-משמעי לשאלת ארגון ועיצוב של מרחבי למידה. מודעות למשמעותה של הסביבה והשפעתה על הלמידה היא המפתח בחשיבה ובתכנון של כל פרויקט, מערך שיעור ותוכנית לימודים.
גישות פדגוגיות – ארגון טוב אמור לשקף מודעות לסוגיות עכשוויות של חינוך (שוויון, למידה אותנטית, התאמה אישית, שיתופיות) ולהעניק ללומדים.ת ולמורים.ות מרחב לימודי שמזמן יוזמה, יצירה, מעורבות, שיתוף פעולה ומאפשר חיבורים מסוגים שונים. משקף תכנים עכשוויים ומעודד סוגים שונים של הוראה ולמידה – חקר, הקנייה, קבוצות, פרטני.
טכנולוגיה – ארגון המרחב יביא בחשבון שימוש במדיה וביטוי לטכנולוגיות חדשות.
אווירה – על המרחב לשדר אווירה של אכפתיות והתחשבות, כמקום לגדילה ולהתפתחות, אווירה שתחזק את ביטחונם של הלומד ושל המורה ואת זהותם העצמית.
קירות מדברים – הצגת תוצרים וחשיפה לדימויים שמעוררים הזדהות וגירוי מצד אחד (עבודות תלמידים, למשל), ומצד שני, דימויים המתקשרים לתרבות האנושית – המסורתית והחדשנית, המפוארת והיומיומית. החשיפה תעשה באופן שמעורר כבוד כלפיה, אך גם מייצר עמה דיאלוג, שמאפשר ביקורת ותגובה. הצגת תוצרים של פרויקטים תיקח בחשבון את המרחב ואת התנאים בשיקולי ההצבה ובחירת חומרים.
נגישות חומרים ויצירתיות – כדי לאפשר סביבת לימוד אוטונומית, שיש בה בחירה וחופש, אך גם מחויבות ואחריות, חומרים וציוד המיועדים לשימוש עצמאי צריכים להיות נראים ונגישים, באופן שיעודד את השימוש בהם ויאפשר עצמאות ויעילות בשעת הפעילות. צריך להיות דגש על איכות הציוד וכמותו, באופן שיתמוך בפעולות וימנע תסכולים מיותרים.
דינמיות – ארגון טוב כולל אפשרות לגמישות, למודולריות ולהשתנות כביטוי לחיפוש משמעויות. עקרונות אלו בארגון מאפשרים סוגי הוראה ולמידה מגוונים.
יחסי מכיל מוכל – המרחב מכיל את הנמצא בו ועל-כן עליו להיות מותאם לכמות המשתמשים בו, הריהוט והציוד. כמו-כן הפרטים השונים שבתוכו, חשוב שיוצבו במיכלים מתאימים על מנת לשמור על משחקים, ספרים, ציוד טכנולוגי וחומרי יצירה, לאפשר גישה אליהם ולשמור על סדר. המיכל הוא אמצעי עיצובי בעל גודל, צורה, צבע ומרקם.
ארגון וסדר – ארגון טוב דורש יחס לסדר והקפדה על הפרטים שמבנים את שגרת העבודה ומקלים עליה. היגיון ארגוני יוצר מרחב נוח להתמצאות, המאפשר פעילות עצמאית ומקנה ביטחון.
ארגון יכול להיות קבוע או משתנה. ארגון קבוע משרה תחושת ביטחון ועוזר בשמירה על סדר. עם זאת שינוי בארגון וסדר יכולים להיות מפתיעים ולעורר יצירתיות ויחסים חדשים במרחב.
הרגלי עבודה – חשוב ללמד הרגלי עבודה במרחב. התלמידים הופכים להיות שותפים מלאים ופעילים בהתנהלות במרחב ובשמירה עליו. הקניית הרגלי עבודה הנה למידה משמעותית שאין להפחית מחשיבותה אשר תורמת רבות לאקלים ומפתחת את תחושת השייכות, האחריות והעצמאות של התלמידים.
פיקוח ושליטה – אבחנה בין מקום המורה והתלמיד, בין ציוד נגיש לנעול (לדוגמה ציוד יקר או ציוד שדורש מיומנויות שימוש גבוהות) הימנעות ממצבים לא רצויים על-ידי שמירה על ציוד מחוץ להישג ידם של תלמידים,יצירת כללים ברורים ותשומת לב לאופן שבו הארגון תומך בהם. ארגון טוב צריך לאפשר יחס בין מורה לתלמיד שיתמוך מחד בשליטה ובפיקוח של המורה על ההתרחשות הלימודית של הכיתה כולה ושל התלמיד היחיד, ומאידך ייצור אפשרות לדיאלוג ולאינטימיות של המורה עם תלמיד או קבוצת תלמידים ושל תלמידים בינם לבין עצמם.
שקיפות – נשאף לחיבור וחשיפה של המנגנונים שמבנים את חיי היום-יום בבית הספר. חדרים בעלי חלונות גדולים או קירות שקופים ייאפשרו גם למתבונן מהצד לקחת חלק אקראי ולהציץ על התרחשויות שונות. חיבור בין פנים וחוץ יאפשרו לנו להיות בקשר עם שינויי מזג האוויר והטבע. בתי הספר של היי-טק-היי בסן דייגו, בנוסף לקירות השקופים שמאפיינים אותם, בנויים באופן שחושף את המבנה – צינורות חשמל, מים ומיזוג גלויים בתקרות הפתוחות, מתוך שיקול של גירוי הסקרנות לגבי המבנה ואופן תפקודו.
מרחב אישי, עצמאות ובחירה – נשים לב, האם מתאפשרים סוגים שונים של פעילויות במרחב. האם יש לכל ילד מרחב אישי, מקום לדברים שלו, אפשרות להתרכז, להיות עם עצמו, לבהות.
רשות והרשאה – “חוויית הרשות היא חוויה נטולת שיפוטיות שאינה נושאת עמה ציפיות לשינוי והתאמה” (אורבך, 2019,עמ’ 18). נשים לב, האם ארגון המרחב מעורר תחושה של רשות לכל אחד ואחת להיות שייך ולהתפתח בדרכו הייחודית.
אסטתיקה – נשים לב למרכיבים חזותיים שמשדרים טעם טוב, הרמוניה ויופי. נדאג לטיפוח המרחב וקישוטו.
איכות ובטיחות – ציוד בבית-ספר משרת מידי יום תלמידים רבים על-כן חשוב לשים לב לחומרים, ריהוט ומבנים איכותיים, עמידים ובטיחותיים לשימוש.
מרחבי למידה
למידה במרחב
סביבה לימודית
פנאופטיקון
הגשת חומרים
למידה עצמאית
חצר גרוטאות
מכוונות עצמית
תחושת מסוגלות
גרעין רוחני
הרגלי עבודה
פיקוח ושליטה
דינמיות
שינוי
שייכות הזדהות
סטודיו פתוח
משמעות
מרחב כפדגוג
רשות
הרשאה
למידה הוראה
כיתה מסורתית
טקסט חזותי
שיתופיות
היי-טק-היי
דמיון
הסדרה
ריבוי קולות
אוטונומיה
שונות
סביבה מצמיחה
ערך עצמי
מותר
השראה
אסתטי
צדק חברתי
שוויון הזדמנויות
התאמה אישית
עבודה אותנטית
ריהוט
חומרים
משחק
התבוננות
אווירה
זהות
יחסים
חיבורים
חופש
חוויה
יצירה
תכנון
תוצר מבוסס מקום
תרבות
הצגת תוצרים
אורבך, נ. (2019). סטודיו טוב דיו, תל אביב: רסלינג.
אלוני, נ. (2004). חינוך הומניסטי: מהלכה למעשה. בתוך: אלוני, נ. (עורך), החינוך וסביבו, שנתון
המכללה כו, 41-49. תל-אביב: מכללת סמינר הקיבוצים.
אלוני, נ. (2008). מבוא. בתוך: נ. אלוני (עורך), דיאלוגים מעצימים בחינוך הומניסטי. תל אביב:
הוצאת הקיבוץ המאוחד.
אלכסנדר ח. (2001). מחקר אסתטי בחינוך. בתוך: נ. צבר בן-יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר איכותי (עמ’ 229-255). לוד: דביר.
גרין, מ. (2019). לשחרר את הדמיון. תל-אבי: הוצאת הקיבוץ המאוחד.
דיואי, ג’. (1989). דמוקרטיה וחינוך. בתוך: ש. גורי-רוזנבליט, א. גוטרמן ונ. ולנשטיין (עורכות),
הוראה יחידנית – מקראה (עמ’ 20-28). תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (המאמר
התפרסם בשנת 1969).
האס, מ. (1988). ילדי הגן מתנסים בחומרי אמנות. מ. גולן (עורכת). קריית ביאליק: אח.
הרן, ג. ק. (1990). מגבלות החינוך הבית-ספרי ואפשרויותיו, מבוא לסוציולוגיה של החינוך, י.
אגסי (מתרגמת). ירושלים: האוניברסיטה העברית.
לם, צ. (1988). ארכיטקטורת בית-הספר ופילוסופיה של החינוך. [גרסה אלקטרונית]. עיונים בחינוך, 48. נדלה בתאריך: 27.7.2010. מאתר: http://zvilamm-archive.org/articles/paper2b.html
סלומון, ג. (2000). טכנולוגיה וחינוך בעידן המידע. חיפה: זמורה ביתן.
סלומון ג. (1996). סביבה לימודית עתירת טכנולוגיה: הצעת מסגרת מושגית. בתוך: ז. מברך ונ. חטיבה (עורכות), מחשב בבית הספר (עמ’ 17-38). תל אביב: שוקן.
פוקו, מישל. (2005). על מרחבים אחרים, הטרוטופיה (עמ’ 7-19). א. אזולאי (מתרגמת). תל אביב: רסלינג. (נדפס לראשונה בשנת 1967).
פריירה, פ. ושור, א. (1990). פדגוגיה של שחרור: דיאלוגים על שינוי בחינוך. נ. גובר (מתרגם). ירושלים: ספרי מפרש. (נדפס לראשונה בשנת 1987).
רונן, ח. (2005). במעלה הסֻל”ם: כיוונים תיאורטיים ויישומיים ביצירת סביבת לימוד מצמיחה. במכללה, 16-17. ירושלים: המכללה לחינוך ע”ש דוד ילין.
רוסו, ז’. ז’. (תש”ה). אמיל או על דבר החינוך. א. בן-ישראל (מתרגם). ירושלים: רב-בר אהרונסון. (נדפס לראשונה בשנת 1762).
רוג’רס, קארל. (1973). החופש ללמוד. י. שטרנברג (מתרגם). תל-אביב: ספרית פועלים.
Burton, J. (2000). The configuration of meaning: Learner-centered art education revisited. Studies in Art Education, 41(4), 330-345.
Whoops! It seems like you didn't set Mailchimp API key. You can set from WordPress Dashboard > Essential Addons > Elements > Form Styler Elements > Mailchimp (Settings)