חיזוק צדק חברתי ולמידה עמוקה

מאת: מחמוד זהאר- מנהל תחום מזרח ירושלים בארגון חותם
מייל: mahmoudth@tfi.org.il

ח'לדון האדיה- מפקח כולל במנחי משרד החינוך
מייל: khaldonha@education.gov.il

רפיף ארנאאוט- מנהלת ביה"ס אבדאאע לאומנויות ומוסיקה במזרח ירושלים
מייל: rafeefsalameh@gmail.com

תיאור החידוש:

גילוי גישת הלמידה מבוססת פרויקטים ככלי להנעת תלמידים לחשיבה ביקורתית, תוך חיזוק ערכי הצדק החברתי באמצעות חיבור הידע להקשרים מציאותיים, והפיכת תפקיד התלמיד למקור פעיל של ידע.

מקור החידוש ותפקידו בחינוך בישראל

המקור ב-HTH

גישת "למידה מבוססת פרויקטים" (Project-Based Learning) המיושמת בבתי הספר של HTH משלבת בין למידה אקדמית לעשייה בשטח csda gk פתרון בעיות מציאותיות. דרך שיתוף התלמידים בפרויקטים בעלי משמעות חברתית, מעודדים תפיסות של צדק חברתי ולמידה עמוקה.

החיבור למערכת החינוך בישראל:

יישום הגישה בבתי הספר בישראל יכול לקדם מיומנויות חיים אצל התלמידים, כמו עבודת צוות, חשיבה ביקורתית ויצירתיות. בנוסף, הגישה יכולה להתמודד עם אתגרים חברתיים ולחזק ערכים הומניים בקרב הדור הצעיר.

אנחנו חושבים שvמעבר מהוראה ללמידה הוא הדבר הראשון שצריכים לעשות, במערכת החינוך בחברה הערבית . אצלנו מערכת החינוך ברובה היא מסורתית, על כן כתשתית חשבנו שנתחיל ביישום פרקטיקות למעבר מהוראה ללמידה.

פתיח:

במהלך הביקור בבתי הספר של HTH, משכה את תשומת ליבי גישת "למידה מבוססת פרויקטים". אחד הפרויקטים שהתרשמתי ממנו היה פרויקט שעסק ביצירת פתרונות מעשיים לבעיות חברתיות, שבו התלמידים פיתחו הצעות לשיפור שירותים ציבוריים בקהילותיהם.
הפרויקט הזה עורר בי רעיון ברור כיצד לשנות רת התנהגות התלמידים מצרכנים פסיביים ליצרני ידע אקטיביים, וליצור סביבה לימודית שממוקדת בערכים אנושיים ובמעורבות חברתית.

הצורך החינוכי:

האתגר:

במערכת החינוך הישראלית, המורים מתמודדים עם אתגר של חוסר חיבור בין התלמידים לחומר הלימוד, וקושי לקשר אותו למציאות היומיומית שלהם.

התשובה מ-HTH:

גישת "למידה מבוססת פרויקטים" מטפלת בבעיה זו על ידי הצעת נושאים הרלוונטיים לחיי התלמידים והחברה. גישה זו מעודדת את התלמידים לחשיבה ביקורתית ולפתרון בעיות, תוך חיזוק ערכי צדק חברתי ועבודת צוות.

הערך המוסף:

הגישה לא רק מחזקת את ההישגים האקדמיים, אלא גם בונה לומדים בעלי מודעות ובעלי יכולת ליצור שינוי חיובי בקהילה שלהם.

תוכנית ההטמעה:

  1. עיצוב פרויקטים לימודיים מקומיים:
    התחלת פרויקטים קטנים הקשורים לקהילה המקומית, כמו מיחזור פסולת או שיפור הסביבה הבית ספרית.
  2. שילוב ערכים חברתיים:
    הדגשת ערכים כמו שיתוף פעולה, שוויון וכבוד לגיוון.
  3. שיתוף התלמידים כמקורות ידע:
    לאפשר לתלמידים לקחת חלק בבחירת נושאי הפרויקטים ובעיצובם.
  4. שיתוף פעולה עם הקהילה המקומית:
    מעורבות של מוסדות אזרחיים בביצוע הפרויקטים.
  5. הערכה מתמשכת:
    שימוש בהערכות איכותיות למדידת השפעת הפרויקטים על התלמידים והקהילה.

השפעה צפויה:

  • על הלמידה:
    חיזוק מעורבות התלמידים והבנה מעמיקה של החומר הנלמד.
  • על החברה:
    יצירת השפעה חיובית דרך התמודדות עם בעיות אמתיות, תוך חיזוק ערכים הומניים.
  • על המורים:
    העצמתם בשימוש בשיטות הוראה חדשניות ואינטראקטיביות.

סיכום:

"למידה מבוססת פרויקטים" היא לא רק גישה חינוכית, אלא הזדמנות להפוך את החינוך לחוויה אנושית שמטמיעה ערכים ומעמיקה את ההבנה.
אני מזמין את כל העוסקים בחינוך להצטרף למסע הזה ולשנות את מערכת החינוך לטובה.

מסרים מעורר השראה:

"כשמעמידים את התלמיד כשותף בידע, הופכת הלמידה לחוויה שמעצבת את חייהם של כולם." 

"המרחב הפיזי הוא המורה השני למורה"

"לחבק את התיאוריה של פריירה עם דיואי  זה פיצוח"

"כשיש ערך מוביל לבית הספר, גזירת הפרקטיקות יותר קלה, הצוות מדבר אותה שפה בלי לתאם מראש, והלמידה הופכת לאותנטיות".

תגובות

5 1 קול
דירוג מאמר
הירשם
מעוניין בעדכון לגבי
guest
0 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר עם הכי הרבה הצבעות
משובים מוטבעים
לראות את כל התגובות

תפריט נגישות

0
אשמח לדעתכם, אנא הגיבו.x