"השראה למתחילים" תלמידים כותבים ספרי ילדים
בעידן של שינויים מואצים ואתגרים חינוכיים מתמשכים, מערכות חינוך ברחבי העולם מחפשות דרכים יצירתיות לעצב למידה משמעותית ורלוונטית עבור תלמידיהן. פרויקט “השראה למתחילים”, שהתקיים לאחרונה בבית ספר תיכון להייטק ואומנויות על שם שמעון פרס בתל אביב-יפו, מהווה דוגמה לשילוב מעורבות קהילתית, חינוך לערכים ויישום עקרונות פדגוגיה מוטת העתיד באמצעות פרויקטים לימודים המציבים תכלית שימושית בסוף התהליך.
מאת: תומר קרודו
מייל: crudo1986@gmail.com
תיכון להייטק ואומנויות על שם שמעון פרס
תיאור הפרויקט
במסגרת “השראה למתחילים”, תלמידי כיתה ח’ בחטיבת הביניים בתיכון להייטק ואומנויות על שמעון פרס לקחו חלק במסע מרתק של כתיבת ספרי ילדים בשיתוף פעולה עם ילדי גן “שורשים” והצוות החינוכי. הפרויקט התמקד בקידום למידה חברתית-רגשית (SEL) וחינוך ערכי, תוך אימוץ מתודולוגיות פדגוגיות חדשניות: למידה היברידית, למידה מוכוונת למיומנויות המאה 21 ושימוש בכלים של AI
הפרויקט הציב לעצמו מספר מטרות מרכזיות, ביניהן חיזוק הזיקה בין בית הספר לקהילה, טיפוח כישורים פדגוגיים ומנהיגותיים בקרב התלמידים כגון, כישורי עבודה בצוות, ניהול עצמי בתהליך ארוך טווח, פתרון בעיות תוך כדי העצמת הלמידה באמצעות עשייה יצירתית. התהליך כלל שלבים של למידת המאפיינים של ספרות ילדים, חקר דמויות מופת, הנחיית כתיבה, לימוד מאפייני הגיל הרך באמצעות תצפיות בגן ואינטגרציה טכנולוגית בעת איור הספרים באמצעות שימוש בבינה מלאכותית באופן מושכל וביקורתי.
קשיים/ אתגרים
תיאום לוגיסטי: אחד האתגרים המשמעותיים הוא תיאום המפגשים בין כל הגופים המעורבים – בית הספר, גן הילדים והעירייה. זה כולל תיאום לוחות זמנים, קביעת מועדים למפגשים שמתאימים לכל הצדדים, וטיפול בהיבטים הבירוקרטיים של כניסה לגן ילדים שהוא מורכב ועשוי להיתקל בסירוב ללא הצדקה חינוכית מתאימה.
הקצאת זמן: קיים קושי בפינוי זמן עבור צוות המורים למפגשים מרובים מחוץ לבית הספר, בהתחשב במחויבויות הקיימות שלהם ובמערכת השעות הצפופה.
התאמות פדגוגיות: יש צורך בהתאמה מתמדת של התוכן והפעילויות לצרכים המשתנים של התלמידים וילדי הגן, תוך שמירה על איזון בין המטרות החינוכיות של המיזם לבין דרישות תוכנית הלימודים הרגילה.
אתגרים טכנולוגיים: עשויים להתעורר קשיים בשימוש בכלים הטכנולוגיים, הן מצד התלמידים והן מצד המורים, מה שעלול לדרוש זמן והדרכה נוספים. מגבלות תקציביות: עלויות הדפסת הספרים עשויה להוות אתגר תקציבי שיצריך גיוס משאבים נוספים או חיפוש אחר פתרונות יצירתיים. התמודדות מוצלחת עם אתגרים אלו תדרוש תכנון מדוקדק, גמישות ושיתוף פעולה הדוק בין כל השותפים למיזם.
יישום עקרונות פדגוגיה מוטת עתיד
הפרויקט התבסס על מספר עקרונות מרכזיים של פדגוגיה מוטת עתיד:
- פרסונליזציה: התלמידים יכלו לבחור את נושא הספר ואת קצב הכתיבה, תוך קבלת משוב אישי והכוונה מהמורים.
- שיתופיות: העבודה בקבוצות והאינטראקציה עם ילדי הגן אפשרו למידה שיתופית, פתרון בעיות ופיתוח מיומנויות בינאישיות.
- א-פורמליות: השילוב של הרצאות חיצוניות ופעילויות מחוץ לגבולות הכיתה תרמו ללמידה משמעותית ולהרחבת אופקים.
- גלוקליות: דיונים על סוגיות חברתיות ומוסריות כמו ההבדל בין תחרותיות לבין מצויינות בראי המציאות המקומית והגלובלית תוך טיפוח חשיבה ביקורתית והשוואתית.
- תכלול: שילוב של מפגשים אישיים עם פעילויות לפיתוח חוסן נפשי ומודעות עצמית הובילו להעצמה אישית של התלמידים.
- תמורתיות: הדגש על חשיבה יצירתית ועבודה עצמאית תרם לפיתוח גמישות מחשבתית והסתגלות למציאות משתנה.
מסקנות השלכות וטיפים
פרויקט “השראה למתחילים” מדגים את הפוטנציאל הטמון בפרויקטים חינוכיים המשלבים פדגוגיה חדשנית, טכנולוגיה ומעורבות קהילתית. דרך העבודה על מטרה משותפת ומשמעותית, התלמידים הפנימו ערכים חשובים, ניתן ללמוד זאת מתוך הסיפורים והנושאים שעליהם כתבו התלמידים, כל ספר מדבר על ערך שהתלמיד חקר ומצא את הדרך לכתוב אותו מהמקום האישי שלו, התלמידים למדו ותרגלו כישורים מגוונים וזכו לחוויית למידה עמוקה ומעצימה.
הפרויקט מספק תובנות יקרות ערך עבור אנשי חינוך ומעצבי מדיניות המעוניינים לקדם חדשנות במערכת החינוך, כגון הכרות של מחנך שמתחזקת מול כל תלמיד לאחר כל מפגש, והתובנה עד כמה תלמידים בעלי יכולות יותר מאשר אני כמורה תופס אותם, כאשר מתאפשר להם לעבוד באופן עצמאי ללא מטרה מוגדרת בסוף התהליך, אי לכך כל ספר שנכתב אינו דומה לספר אחר בתהליך. הצלחתו של התהליך ממחישה את החשיבות של התאמת הפדגוגיה לאתגרי העתיד, תוך גיוס כלל בעלי העניין – תלמידים, מורים והקהילה.
עם זאת, יישום רחב היקף של מודלים כאלה דורש מחויבות מערכתית, השקעה בפיתוח מקצועי ובתשתיות תומכות. המקרה של “השראה למתחילים” מזמין מחקר נוסף וחשיבה מעמיקה על דרכים לשכפל את ההצלחה ולהרחיב את ההשפעה החיובית על מערכות חינוך בישראל ובעולם.