הסיפור המשותף
מאת: ניר בוסקו, מנהל רפורמת החינוך היוצר, ארגון חותם
מייל: nirbo@tfi.org.il
מחשבות עם החזרה מהייטק היי, סן דייגו
כשנכנסים לקמפוסים של רשת בתי הספר "הייטק היי" בסאן דייגו מתגלה עולם מופלא, קירות מדברים פדגוגיה, תלמידים ותלמידות שקועים בלמידה וביצירה בשלל מרחבים מגוונים, מעבדות וחדרי מייקרים עומדים פתוחים ומזמינים את באי בית הספר להיכנס, צוותים חינוכיים עם ברק בעיניים ועוד שלל פנטזיות חינוכיות. אחרי שמתנערים מההלם והלסת חוזרת למקומה אפשר להתפנות לדבר האמיתי – עמוד השדרה הרעיוני-פדגוגי.
באוקטובר האחרון היתה לי הזכות ללוות בפעם הרביעית את משלחת קהילת ידידי הייטק היי בישראל עם ארגון חותם לרשת בתי הספר HTH, יחד איתי יצאו 5 מנהלים ומנהלות מהחינוך היוצר – יסמין אמון מנהלת תיכון אבו סנאן, רמי מיכאלה מנהל תיכון אורט אורמת, מיטל פלג מנהלת תיכון אורט בית הערבה, עבד אבו אלקיעאן ואופיר אלמלח מנהלי בית הספר דרור נווה מדבר של רשת דרור בתי חינוך.
כבר ביום הראשון לסיור עולה תחושה חזקה מאוד של בהירות, אכן החוויה הפיזית מאוד מרשימה אבל העוצמה של המקום נמצאת ביכולת להעביר מסר ברור של "מה בעצם קורה כאן". וזה מלווה אותנו לאורך כל השבוע בכל אחד מארבעת הקמפוסים שנבקר בהם, כל בית ספר פועל בקהילה שונה מאוד, עם אוכלוסיה שונה אבל כולם מספרים את אותו סיפור – בתי ספר ששמים את שוויון ההזדמנויות (Equity) במרכז באמצעות 3 עקרונות מעצבים: התאמה אישית (personalization) שיתופיות (collaboration), עבודה אותנטית (authentic work).
חינוך יוצר – משינוי לוקאלי לשינוי מערכתי
כשמתבוננים על השינוי המהפכני שעוברים בתי הספר המקצועיים של משרד העבודה בשנים האחרונות אפשר בטעות להתבלבל ולחשוב שהוא טמון במושגים "אוטונומיה" ו"בחירה", רוב הרפורמות בחינוך בשנים האחרונות, בארץ ובעולם, קורסות לתוך עצמן סביב המושגים האלו מכיוון שבבסיסן הן מייצרות תפיסה שטחית על תהליך שינוי, נכון, אחד הדברים המשמעותיים ביותר ביכולת לחולל שינוי היא האוטונומיה של המנהלת בעיצוב וגיבוש תפיסת עולמה והכלתה על כל אורחות החיים בבית הספר, סדירויות, תפיסה פדגוגית, פיתוח הצוות והמרחבים הלימודיים ועוד. אך כל אלו לא מחזיקים לאורך זמן רב, מנהלים מתחלפים, טרנדים חינוכיים באים והולכים והמערכת משתנה באופן דינמי ותמידי.
היכולת לחולל שינוי עמוק קשורה ביצירת תשתית מערכתית חזקה ומשותפת, כזו שמאפשרת לכל בית ספר לפתח את הסיפור הבית ספרי הייחודי שלו סביב מדיניות חינוכית ברורה ומסגרת רעיונית מארגנת, ואז כשנבקר בתיכון אורט אורמ"ת, החברתי מצפה רמון, טכנולוגי שגב שלום של רשת סכנין ובישיבת כפר זיתים נראה מודלים מדגימים שונים של חינוך יוצר עם מגמות פורצות דרך, תהליכי פרט, חברה קבוצה וקהילה שונים ואופני למידה והערכה מגוונים אך סיפור אחד משותף ברור שעובר בין כולם כחוט השני.
ומהו הסיפור המשותף של החינוך היוצר? אותה תשתית מערכתית ממסגרת? כאן צריך לחזור לעקרונות הליבה של החינוך היוצר שבבסיסה הבשורה: מערכת חינוך ציבורית, דואלית-הומניסטית
המהווה את חוד החנית המקצועית בישראל.
שינוי עושים ביחד
ואיך נגיע לשם? בכוחות משותפים, בצוותי פיתוח על בסיס עקרון top down ו bottom up, ביצירת אמון ושותפות ובבניית מסגרת הפעלה ברורה ובהירה שתאפשר לכל המערכת, מהמטה עד לאחרון התלמידים לספר סיפור לוקאלי ייחודי בתוך סיפור מערכתי משותף.
בימים אלו אנו שוקדים על כתיבת הפרוגרמה המתחדשת ומדיניות הפדגוגיה של החינוך היוצר אשר בסופה תכתב מסגרת ההפעלה הבית ספרית בחינוך היוצר ותהווה את התשתית המשותפת של כולנו, אנו מזמינים אתכם לקחת חלק, ללמד וללמוד איתנו ולעצב את מערכת החינוך שלנו.