תוכן עניינים

הפרק נכתב על ידי גור סלע.
יעוץ מקצועי - טלי לרנר.

גור סלע הוא מורה ורכז פדגוגי בקמפוס פרס ברוח HTH בחולון. חוקר ומתנסה בשטח בפדגוגיה של חיבורים מאז 2012. מנחה ומלווה סדנאות ותהליכי שינוי ברוח HTH בבתי ספר ציבוריים.

אימייל: gur.sella@gmail.com

מהי הגישה המאחה?

הגישה המאחה היא תפיסת עולם, הנשענת על הרעיון לפיו אנשים נוטים לעשות שינוי חיובי, כשמערכות היחסים שלהם עם גורמי הסמכות משלבות הכלה אמפתית ודרישה להשתפר.

חלק ניכר מכוחו של הרעיון הזה טמון בכך שצוותי חינוך והוראה שפוגשים אותו נוטים להסכים איתו ואף להזדהות איתו, גם מבלי להכיר את הגישה המאחה. ובכל זאת – הוא קורא תיגר על פרדיגמה שהתבססה היטב במערכות החינוך הציבוריות בישראל ובעולם, ומציע פרדיגמה חלופית שנגזרות ממנה פרקטיקות רבות ומגוונות. יתרון נוסף באימוץ הגישה המאחה נובע מכך שפרקטיקות חינוכיות רבות, שמקובלות גם בקרב אלה שפועלים מתוך הפרדיגמה הקיימת, ניתנות לאימוץ (לעיתים עם התאמות קלות ביותר) בתוך המסגרת הפרדיגמתית של הגישה המאחה. אם כך, חשוב לשאול – איפה החידוש פה ומדוע הוא מהותי?

הגישה המאחה עוסקת במידה רבה בתפיסת הסמכות בחינוך. בית הספר הוא מקום שמנוהל באמצעות הפעלה של כוח מסוגים שונים על ידי גורמים שמחזיקים בכוח כזה באופן מובנה מתוקף תפקידם כמורים, רכות שכבה, מנהלות וכו'. סקירה היסטורית קצרה של תפיסת הסמכות בחינוך המודרני, מהמאה ה-19 עד ימינו, חושפת באופן גס את המתווה הזה:

תפיסת המבוגרים כבעלי סמכות מוחלטת על הילדים במאה ה-19: ילדים זקוקים לגבולות

חינוך סמכותני, שימוש נרחב בעונשי גוף ונפש, הקפדה יתרה על גבולות ודרישות

צמיחת החינוך ההומניסטי במאה ה-20

התפתחות ניסויים חינוכיים בשוליים של מערכות החינוך (סאמרוויל, מונטסורי, סאדברי, ולדורף וכו')

חלחול רעיונות הומניסטיים לתוך החינוך הציבורי: ילדים זקוקים להכלה

התייצבות תפיסת הסמכות כדיאלקטיקה בין הצבת גבולות ודרישות לבין הכלה

לפי התפיסה הזו, על גורם הסמכות (לצורך העניין – מורה בכיתה, אבל גם מנהלת במליאת מורים, רכז מדעים בישיבת צוות וכו') לבחור "נקודת זהב" על הציר שבין הצבת דרישה לבין הכלה. במידה והנקודה איננה מדויקת ונוצר צורך בחיזוק הדרישות והגבולות, הציפיה היא שגורם הסמכות יבצע תנועה על הציר בכיוון הסמכותני, ולשם כך עליו לוותר מעט על הכלה ואמפתיה. חוסר דיוק בכיוון המנוגד יוליד ציפיה דומה אך הפוכה – על גורם הסמכות לוותר מעט על הדרישות והגבולות על מנת לחזק את ההכלה האמפתית שלו.

הפרדיגמה החלופית עליה נשענת הגישה המאחה[1] מכירה בצורך של ילדים (ומבוגרים) הן בגבולות ברורים ודרישות שמאתגרות אותם להשתפר, והן בהכלה אמפתית. אלא שהיא לא רואה את הצרכים הללו כמנוגדים, אלא כמשלימים. לפיכך, מענה לכל אחד מהצרכים האלה יכול לבוא לידי ביטוי באופן שאיננו תלוי במענה לצורך האחר.

בתרשים 2 ניתן לראות כיצד הגישה המאחה מציעה חלופה מעניינת לוויכוח בין הקוראים לחזק את הצבת הגבולות בבית הספר, לאלה שקוראים לחזק את היחס המכיל והמטפח. בארבעת החלונות שנוצרו עדיין ניתן למצוא את הדיכוטומיה הישנה, בין החלון הימני העליון

[1] רקע היסטורי קצר – בשנות ה-70 של המאה הקודמת, בהשראת מחקרים אנתרופולוגיים על חברות שבטיות של ציידים-לקטים ומנגנוני ההתמודדות שלהן עם משברים פנימיים והתנהגות פוגענית, התפתחה בארה"ב הפרקטיקה שכונתה "צדק מאחה". זו הציעה אלטרנטיבה משפטית-חברתית לפרקטיקות המקובלות של "צדק מעניש" (ראו הרחבה בהמשך). בשנות ה-90, לאור כשלונה של התפיסה השנויה במחלוקת "אפס סובלנות" שיושמה באופן נרחב במערכת החינוך האמריקאית, זלגה הפרקטיקה של צדק מאחה גם למערכת החינוך, שם צמחה במהירות לתפיסת עולם רחבה בהרבה, עם מגוון עשיר של פרקטיקות של איחוי – הגישה המאחה.

(סמכותני) לחלון השמאלי התחתון (מתירני), אלא שנוצרו שני חלונות חדשים שמאירים באור חדש את האפשרויות ביניהן נע בעל הסמכות במהלך פעילותו. האזור המזניח, בו הסמכות מופעלת באופן שמכיל מידה נמוכה של הכלה ומידה נמוכה של דרישה, מהווה אזור שבעלי סמכות מוצאים את עצמם בו ברגעים של תסכול עמוק, עייפות מצטברת, או השתלטות של טרדות חיצוניות. זה גם תמרור האזהרה עבור מורים מכילים ששוקלים לחזק את הצבת הדרישות על ידי צמצום ההכלה בלבד, או מורות סמכותניות ששוקלות לעשות תיקון לעבר האזור המכיל על ידי הפחתת דרישות בלבד. האזור המחבר, בו הסמכות מופעלת באופן שמשלב מידה רבה של הכלה לצד דרישה גבוהה, הוא המאתגר ומעורר ההשראה ביותר במודל הזה. האזור המחבר מאתגר אותנו לתכנן מחדש את הפעלת הכוח שלנו, ולחשוב מחדש על התגובות שלנו לאתגרים בלתי מתוכננים, באופן שישלב הצבת גבולות ודרישה גבוהה עם מידה רבה של אמפתיה לקושי, הכלה וטיפוח. מודל הפעלת הסמכות נמצא בליבה של הגישה המאחה, אך הוא לא העקרון המנחה הבלעדי. נכון לעכשיו קשה למצוא סט אחד מוסכם של עקרונות שמנחים צוותי חינוך ברחבי העולם שאימצו את הגישה המאחה, אבל בהחלט ניתן לסמן כמה הנחות יסוד ועקרונות שחוזרים על עצמם במקומות שונים ובצורות שונות:הנחות יסוד בגישה המאחה:
  • היכולת שלנו לתת אמון היא קריטית ליכולת שלנו לעבוד על התגובות הרגשיות שלנו, ולכן הפרקטיקות לכשעצמן הן יעילות רק כאשר הן מחוברות לתפיסת עולם.
  • תגובה רגשית זה משהו שאפשר ללמוד ולשפר על ידי עיבוד קוגניטיבי. נובעת מזה ההבנה שתגובות כאלה מבוססות על למידה מהעבר.
  • ילדים לומדים הכי טוב מילדים אחרים. רלוונטי בעיקר בתחום ההתנהגותי-חברתי.
  • כשאנחנו מאותגרים על ידי התנהגות של תלמיד – להכיר בכך שאנחנו לא יודעים מספיק על השורשים של ההתנהגות הזו אצלו.
  • כמעט כל בעיה בבית הספר מתחילה מאינטראקציה יומיומית שהלכה לא טוב (שיעור, שיחה, הערה…). מזה צריך להתחיל תהליך שינוי, לא ממעגלי שיח.
  • כדי לאחות קרע צריך שיהיה משהו לאחות אותו שהתבסס קודם לכן – קהילה שראוי להשתייך אליה.
  • הזמן בו ילד מורחק מהקהילה הוא זמן בו לא ניתן ללמד אותו משהו חיובי, והוא עלול ללמוד משהו שלילי.
עקרונות מנחים להפעלת פרקטיקות של איחוי:
  • כל הקולות חשובים / חשוב לתת מקום לכל הקולות
  • חיזוק מערכות היחסים בין הנוכחים
  • ערעור תפיסות של מיון ודירוג
  • בירור צריך להתמקד בפרספקטיבה הרגשית
  • בעלי סמכות מקשיבים יותר מאשר אומרים
  • התמקדות במה שלא בסדר עכשיו, בהשלכות של מה שקרה. מה צריך לקרות עכשיו כדי שנחזור להרגיש קהילה שבטוח ונעים להיות בה.
  • שפה:
    • אחריות ותיקון במקום של אשמה וענישה
    • דיבור על רגשות וצרכים מאפשר לפתרונות לנבוע באופן טבעי מהשיח
    • אותנטיות – לדבר את האמת שלי
  • ביסוס הכרה:
    • בטוב שבכל אחד מהנוכחים
    • בטוב המשותף
    • בערך של דיאלוג
  • ילדים הם בני אנוש בהכשרה לקראת עולם המבוגרים. להתייחס לילדים כמה שיותר קרוב לאיך שאנחנו רוצים שמבוגרים יתייחסו אחד לשני.
  • התייחסות לכל חברי הקהילה כאל בני אדם שחולקים את המרכיב האנושי, הפגיע.

פרקטיקות של איחוי2

באופן כללי, פרקטיקה חינוכית תיחשב "פרקטיקה של איחוי" במידה בה היא מבוססת באופן מודע לפחות על חלק מהנחות היסוד והעקרונות המנחים של הגישה המאחה, ואיננה עומדת בסתירה לאף אחד מהם. מועיל לראות את הפרקטיקות האלה לפי חלוקה שלהן לשלוש קטגוריות שמונחות זו על זו במבנה פירמידה. מודל הפירמידה נלקח מעולם בריאות הציבור, שם הוא נועד לתעל את חלוקת המשאבים של מערכת הבריאות לפי שלושה אתגרים קטגוריים (תרשים 3).

תרשים 3: מודל פירמידת האתגרים במניעת מחלות וקידום בריאות הציבור

המודל הזה מהווה מקור מוצלח להשראה מפני שלבריאות הציבור יש הרבה הקבלות לגישה המאחה שמבקשת לבנות ולתחזק תרבות קהילתית בריאה בבית הספר. אתגר הקצה (צבוע אדום) – התפרצות של מפגע בריאותי שמכניס את המערכת למשבר, דורש הקצאה של משאבים לצורך צמצום הנזק ופוטנציאל ההסתבכות העתידי. האתגר השני (צבוע צהוב) – התמודדות עם התנהגויות שגרתיות שיש בהן משום פגיעה או סיכון להתדרדרות לפגיעה, אבל אינן משבריות. כאן נדרשת התערבות לצורך טיפול בהתנהגויות אלה וצמצום ההופעות שלהן. האתגר השלישי (צבוע ירוק) – תכנון וניהול השגרה באופן יזום, במטרה למנוע מראש מפגעים בריאותיים והתנהגויות שעלולות ליצור מפגעים שכאלה.

למודל הזה תרומה חשובה לתכנון ניהול המשאבים, מאחר והוא מציע להתייחס דווקא לאירועים המשבריים ככאלה שבהם ראוי להשקיע הכי מעט משאבים, לעומת תכנון פעולות יזומות ומונעות.

התאמה של המודל הזה למערכת הבית ספרית תסייע לנו למפות את האפשרויות הפרקטיות שעומדות בפנינו כבעלי סמכות בקהילת בית הספר, כמו גם להמשיך ולפתח אפשרויות פרקטיות חדשות, מתוך תפיסת העולם של הגישה המאחה.

תרשים 4: תפיסת הסמכות לפי הגישה המאחה (דו מימדית)

מיקום הפרקטיקות במודל פירמידה מסייע לנו לתפוס את הפרקטיקות השונות כחלק ממערך הוליסטי שנשען על אותה תפיסת עולם ומכוון במודע לתרבות קהילתית ברוח הגישה המאחה. כך, למשל, המודל מבהיר כיצד פעולות יזומות לבניית אמון ושייכות כחלק מרכזי בתרבות הקהילה הכיתתית והבית ספרית, עשויות להוות בסיס איתן לא רק במניעה והפחתה של אירועי פגיעה (שגרתיים ומשבריים), אלא גם בטיפול בהם.

בניה מתוכננת ויזומה של תרבות קהילתית

זוהי הקטגוריה הרחבה והחשובה ביותר בעולם הגישה המאחה. כאן מונחים באופן שוטף היסודות של התרבות הקהילתית, יסודות שהשפעתם היא המשמעותית ביותר לחיים בבית הספר לטווח הארוך. בנוסף, פרקטיקות רבות בקטגוריה זו דורשות מעט מאד הכשרה מחדש של צוותי חינוך והוראה, כך שזו נקודת כניסה מומלצת עבור מוסד שמבקש להטמיע את הגישה המאחה.

בשונה מהקטגוריות האחרות, הפרקטיקות שמוצעות כאן הן מתוכננות ויזומות, ואינן תגובתיות. ניתן לחלק אותן לשתי משפחות: סדירויות מערכתיות ומתודות, כאשר מה שמשותף להן הן המטרות – ביסוס תרבות קהילתית שמושתתת על מערכות יחסים מיטיבות, שוויון (Equity), אמון, שייכות, מודעות רגשית וחברתית ואמפתיה.

סדירויות מערכתיות כוללות הן את תפיסת העולם של הצוות ביחס להפעלת סמכות בבית הספר, והן ישומים פרקטיים שמוטמעים במבנה הפיזי או המערכתי של הקהילה. אין דרך להפריז בערך שיש לתכנון מקדים של סדירויות מאחות עוד לפני תחילת שנת הלימודים, או אפילו במהלכה, כאשר מבקשים ליצור שינוי עומק באקלים הכיתתי או הבית ספרי.

שני מרכיבי מפתח של עיצוב האקלים הבית ספרי בטווח הארוך הם החוויה של הצוות עצמו במערכות היחסים שההנהלה מטפחת, והפדגוגיה בה נעשה שימוש בשיעורים עצמם. התפקיד של צוות הניהול הבית ספרי הוא להפוך את ניהול בית הספר בכלל וניהול צוותי ההוראה בפרט לדוגמה ומופת של עיצוב אקלים מיטבי ומערכות יחסים טובות.

המרכיב המשלים הוא אימוץ ופיתוח פדגוגיה שמושתתת על מערכות היחסים בין הלומדים, המלמדים וחומרי הלימוד. מסגרת של למידה פעילה, אישית, לא קונבנציונלית – גורמת לילד להרגיש שבית הספר מעוניין בטובתו ובזהותו. הוראה פרונטלית ממושכת, שמהווה ברירת מחדל בבית הספר הסטנדרטי, לא מאפשרת לכיתה להפוך לקהילה, לעומת פדגוגיה שמשחררת שליטה חלק ניכר מהזמן.  PBL, למשל, מהווה פדגוגיה שמזמינה לפתח את הלמידה סביב הזהויות של הלומדים ובכך יוצרת תשתית חזקה לתחושת שייכות ואמון.

מתודות שגרתיות מקבלות מימד טקסי כאשר הן חוזרות על עצמם ומדגישות במודע מסרים ערכיים קהילתיים. לפעולות טקסיות חשיבות מרכזית בהובלת שינוי ועיצוב מחדש של תרבות אנושית והשגרה הבית ספרית ממילא מזמנת טקסיות יומיומית, שלעיתים קרובות איננה זוכה להכרה מודעת בחשיבותה.

תגובה לאירוע שגרתי

אתגרים שגרתיים שזורים באופן שוטף בחיי בית הספר – ילדה שנכנסת לכיתה באיחור, ריבים מילוליים, ילד מנמנם על השולחן, קבוצה שלא מצליחה לעבוד ביחד, בריחה לטלפון ללא אישור וכן הלאה. הגישה המאחה מציעה לנו לראות את ההזדמנויות הטמונות באתגרים הללו ואת חיוניותם בתהליך השוטף של בניית ותחזוקת התרבות המיטיבה, או במילים אחרות: זה לא באג, זה פיצ'ר. אלו הם רגעי מבחן עבורנו כבעלי סמכות, כאלה שעשויים לקדם את המטרות שלנו ולהעמיק אף יותר את ביסוס הקהילה כמרחב בטוח ואת המורה כראויה לאמון. מורה שמצהיר בכיתה שחשוב לו שהשיעור שלו יהיה מרחב בטוח, יצר שפה מושגית ראשונית משותפת, אבל המרחב הבטוח עוד לא נוצר. אם התגובות שלו לאתגרים שגרתיים תהיה קשה ואף משפילה – התלמידים מבינים מהר מאד שהמרחב סביבו לא באמת בטוח ושהוא אינו ראוי לאמון. גם היעדר תגובה משמעותית עשוי לסמן אותו כבלתי רלוונטי לשמירה על מי שנמצא במרחב.

מאחר והפרקטיקות בקטגוריה הזו מעוצבות כתגובה לאירוע, חשוב להפריד בין שני סוגי תגובות – תגובה ראשונית וטיפול עומק. עקרון הפעלת הסמכות של הגישה המאחה מזמין אותנו לדייק את התגובות משני הסוגים כך שישלבו הכלה אמפתית עם הצבת גבולות ברורה.

התגובה הראשונית, לרוב, תתפוס אותנו באמצע פעילות עם תלמידים נוספים ולכן תפקידה למנוע אסקלציה של המצב, ובאופיה היא שטחית וזמנית. הפרקטיקות המפורטות להלן מיועדות לטיפול יסודי יותר במערכות היחסים שנפגעו.

תגובה לאירוע משברי (צדק מאחה)

בקצה מודל הפירמידה של הגישה המאחה נמצאות פרקטיקות של צדק מאחה. פרקטיקות אלה דורשות השקעה של המשאב היקר ביותר בבית הספר – זמן עבודה משמעותי. בנוסף, רוב הפרקטיקות של צדק מאחה מציבות את הילדים בסיטואציה רגישה ופגיעה, כך שמומלץ להפעיל אותן רק לאחר שנרכשו ניסיון ומיומנות בפרקטיקות אחרות של איחוי, וכאשר השפה ותפיסת העולם המאחות הוטמעו בקרב מי שמנחה את הפרקטיקות הללו.

אירועים שמצדיקים התערבות מסוג צדק מאחה הם אירועים בהם היתה פגיעה קשה או כרונית בקהילה או בפרטים מתוכה. הגישה המקובלת במערכות חינוך להתמודדות עם אירועים כאלה היא הגישה המכונה "צדק מעניש", והיא מבוססת על הגישה המקובלת בעולם אכיפת החוק בתרבות המערב המודרנית.

חשוב להבהיר שאימוץ הגישה המאחה לא נועד לבטל לחלוטין את השימוש בצדק מעניש, אלא להשלים אותו ולצמצם את השימוש בו. יש להכיר בכוחו של הצדק המעניש במערכת ציבורית גדולה לטפל במהירות באירועים משבריים, במקביל להבנת המגבלות שלו ותוצרי הלוואי השליליים שהוא מפיק בטווח הבינוני והארוך.

 מדוע נושא זה חשוב? מה ההזדמנות שבזה?

בהכללה ניתן לראות כי בית הספר הציבורי המודרני, שהמבנה והתרבות שלו עוצבו במידה רבה בדמותה של המהפכה התעשייתית במאה ה-19, הוא מקום אלים ומנוכר כלפי חברי הקהילה שמאכלסת אותו. "משבר הניכור" שמאפיין אותו הוא, למעשה, מצב כרוני, שביטוייו השכיחים הם אלימות על סוגיה השונים, מצוקות נפשיות וסטטוס חברתי נמוך. מערכת החינוך בישראל במצב קשה במיוחד ביחס למדינות ה-OECD – מחקר תקופתי מ-2019 חשף כי שיעור האלימות במערכת החינוך הציבורית בישראל גבוה פי שישה מהממוצע במדינות הארגון

לפי הפרדיגמה המקובלת, יש להתייחס לבעיות אלה כ"בעיות משמעת והתנהגות" ולהתמודד איתן באמצעות הגישה הסמכותנית – הצבת גבולות ברורים, נוקשים ועקביים, נקיטת "יד קשה" כלפי ביטויים מובהקים של חריגה מהכללים והרחקה של תלמידים מבית הספר. בשנות התשעים, הונהגה במערכת החינוך בארה"ב מדיניות "אפס סובלנות", לפיה עבירות חמורות בתחומים של נשק וסמים גוררות ענישה מיידית של הרחקה לשנה מבית הספר (ולעיתים קרובות – לצמיתות). בבתי ספר שהפעילו מדיניות זו התברר כי מהר מאד צורת הענישה הזו חלחלה גם לעבירות פעוטות כגון – תלמיד שהפיץ ברשת חיקוי של המנהל שלו. בנוסף, המדיניות הזו לא הפחיתה בפועל את האלימות או הגורמים לה, אך העמיקה את אי השוויון בין קבוצות אתניות ומעמדיות שונות בבית הספר.

נראה כי משבר הקורונה העמיק את משבר הניכור. לאחר כשנתיים של התמודדות עם תקופות ארוכות של ריחוק חברתי עד כדי בידוד, למידה מרחוק ושבירת המסגרת והשגרה הביאו להצפה של המערכת במצבי חירום נפשיים ואירועי אלימות. בעוד הוראה מעולם לא הייתה בסטטוס גבוה בישראל ובעולם, יש סימנים שמעידים על התגברות קצב הנטישה של המקצוע.

מעיין, מורה ממרכז הארץ, מספרת: "אני חברה בכל מיני קבוצות פייסבוק של מורים. בחודשים האחרונים השיח בקבוצות מאד מדכא – אחת מתעניינת בזכויות ותנאים במקרה של פרישה לפני גיל הפנסיה, אחר מבקש המלצות להסבת מקצוע. התחושה היא שיש הרבה מאד מורים ומורות שמחפשים דרך מילוט מהמקצוע."

בעוד מערכת החינוך המודרנית עומדת חסרת אונים מול תופעות אלה, ברור כי דרושה פרדיגמה חלופית ומסגרת חשיבה רעננה, שתתווה דרך שיש לה פוטנציאל מהפכני להתמודד בהצלחה עם משבר הניכור נראה כי הגישה המאחה עונה היטב על הצורך הזה. גישה זו, שמאמצת פרקטיקות קיימות ומעודדת פיתוח של חדשות, שמה את הדגש על בניה ותחזוקה שוטפת של מערכות היחסים בקהילה, ואיחוי שלהן בתגובה לאירועים של פגיעה. בתי ספר בארה"ב ובעולם החלו לאמץ במודע את הגישה ולפתח פרקטיקות של איחוי כבר מראשית שנות האלפיים.

בינתיים הספיקו להצטבר ראיות שמעידות על האפקטיביות של הגישה המאחה. בסוף שנת הלימודים 2020-2021, שהתנהלה רובה ככולה בצל משבר הקורונה, התבצע סקר אקלים מקיף במערכת החינוך של אחת הערים הגדולות במרכז הארץ, שאחד מבתי הספר שלה מיישם באופן ניסיוני את הגישה המאחה בשנים האחרונות. התברר כי החששות מפני השלכות הריחוק החברתי על תלמידים היו במקום. התלמידים נשאלו שאלות שבוחנות את מידת החיבור והניכור שהם חוו במהלך השנה – באיזו מידה אתה אוהב ללמוד בבית הספר שלך? באיזו מידה בית הספר שלך פעל היטב בתקופת הקורונה? באיזו מידה הרגשת שהצוות החינוכי מגלה עניין ואכפתיות כלפיך?

בעוד הממוצע העירוני של התשובות החיוביות לשאלות אלה (במידה רבה, במידה רבה מאד) עמד על 30%-40% בלבד, הממוצע בבית הספר שמיישם את הגישה המאחה עמד על 60%-70%. יתר על כן, גם בתשובות לשאלות שניסו להעריך את מידת ואיכות הלמידה עצמה (באיזו מידה הנושאים שנלמדו היו קשורים לנושאים חשובים? באיזו מידה התקדמת ברכישת ידע ומיומנויות?), שיעור התשובות החיוביות בבית הספר הנ"ל היה גבוה באופן מובהק מהממוצע העירוני.

באיזה אופן הגישה המאחה תומכת ב"רוח ובפרקטיקות של הייטק היי"?

הגישה המאחה התפתחה במקביל, אמנם, לבתי הספר של רשת הייטק היי, אך הגישות החינוכיות חלקו מלכתחילה חזון משותף ולכן היה זה אך טבעי שהרשת תאמץ פרקטיקות של איחוי עוד לפני שהסתיים העשור הראשון לקיומה. פרקטיקת הליבה של הייטק היי אמנם היתה, מאז מעולם, למידה מבוססת פרויקטים (PBL). ברם, בשונה מהרבה מוסדות אחרים שמיישמים PBL במקומות שונים בארה"ב ובעולם, צורת הלמידה הזו נועדה לקדם חזון של צדק חברתי, צמצום פערים ושוויון הזדמנויות. הגישה המאחה תואמת באופן עמוק לעקרון המנחה הזה, כמו גם לעקרונות המרכזיים הנוספים של הייטק היי – פרסונליזציה, עיצוב משותף ועבודה אותנטית.

את החיבור לעקרונות של צדק חברתי ניתן למצוא בבסיסה של הגישה המאחה, שצמחה מעולם הצדק המאחה. בעולם החינוך, כמו גם בעולם המשפט, הצדק המאחה בא לקרוא תיגר על תפיסת הצדק המעניש ככזה שפוגע בעיקר באוכלוסיות מוחלשות וממילא לא מיטיב עם מי שנפגע במקור. גם הפרקטיקות המאחות שאינן כלולות בצדק המאחה מעודדות ומתחזקות תרבות שמיטיבה עם כל חברי הקהילה, כך שהנהנים המיידיים שלה הם אלה שנפגעים הכי הרבה בתרבות שיצרה את משבר הניכור.

בנוסף, מנקודת מבטן של המורות, מציעה הגישה המאחה התייחסות לצרכי העומק שלהן כנשות מקצוע וכעובדות. כך מתארת את הכניסה לסגר הקורונה הראשון מנהלת בחטיבת ביניים, שמיישמת את הגישה המאחה בשנים האחרונות:

כאשר פרץ משבר הקורונה ויצאנו בהתראה קצרה לסגר הראשון, המערכת כולה היתה בכאוס ובלבול וקיבלנו הנחיות שלא היו קשורות כל כך למציאות. דרשו מאיתנו, למשל, לבקש מהמורים שלנו ללמד את כל השעות שלהם במערכת ובמקביל להנחות אותם ללמוד בזריזות כיצד לנהל שיעור מרחוק באמצעות הזום וכלים אחרים. לנו בצוות הניהול היה ברור שכרגע זה בכלל לא רלוונטי, ומה שחברי הקהילה שלנו הכי צריכים זה שמישהו ישאל אותם מה שלומם ואיך הם מסתדרים. זה בדיוק מה שעשינו – חילקנו בינינו את צוות המורים וכל אחד עשה טלפונים לרשימה שלו בניסיון לברר מי נמצא בהתקף חרדה, למי יש ילדים קטנים בבית, למי בכלל אין מחשב או אינטרנט במהירות גבוהה. בשלב הבא, באופן טבעי, הצוות עשה את הבירור הזה מול הילדים וההורים. רק ככה יכולנו לסמן מי מהצוות והילדים זקוק לתמיכה – נפשית, כלכלית, או פדגוגית. זה איפשר לנו, למשל, לחלק מהר מאד מחשבים למורים וילדים שלא היה להם. זה גם מה שעזר לנו לקבל החלטה שאנחנו מקצצים את מערכת השעות כמעט בחצי, ומאפשרים לכולם את מרחב הנשימה הדרוש להתאפס על המצב החדש, להשיג ציוד וללמד את עצמם איך עובדים מרחוק. בדיעבד זו היתה החלטה שהיתה לה חשיבות קריטית בשלב המעבר.

הדוגמה הזו מבטאת יפה כיצד התרבות שיוצרת הגישה המאחה מחזקת ממילא את העקרונות המנחים הנוספים של הייטק היי – תרבות שבה כל חשוב שכל הקולות יישמעו, ויאפשרו התאמה של ההחלטות לצרכים באופן פרסונלי; עיצוב משותף של המדיניות, הנורמות והפעילות – ברמה האישית, הכיתתית, הצוותית; טיפוח תרבות של דיאלוג פתוח בו אנשים נוטים להביא את האמת הפנימית האותנטית שלהם, כי הם יודעים שיינתן לה מקום

אם נסתכל על חינוך ברוח הייטק היי כפדגוגיה של חיבורים, נראה כי ההתאמה של הגישה המאחה לפדגוגיה הזו היא מתבקשת. בדומה אליה, מבקשת הגישה המאחה לסדוק את ההבניות שמפרידות בין תלמידים לקהילה הרחבה, בינם לבין חבריהם ומוריהם, וגם בינם לבין עצמם. פרקטיקות של איחוי שבונות את התרבות הכיתתית והבית ספרית ממילא מבקשות להבנות מחדש את מערכות היחסים בכיתה ובקהילה הרחבה ככאלה שמבוססות על קרבה מיטיבה, ולא על ניכור ופחד. פרקטיקות של איחוי שאחראיות על תחזוקה שוטפת של התרבות הזו, באמצעות תגובות לאירועים יומיומיים שמאתגרים את מערכות היחסים, מבקשות גם הן לנצל את האירועים הללו כהזדמנות למנף את מערכות היחסים לעבר חיבור מדויק וטוב יותר בין חברי הקהילה. הפרקטיקות שמכונות "צדק מאחה", אלה שמופעלות ברגעי משבר, מייצגות גם הן קו פעולה שחופף לפדגוגיה של חיבורים, כאשר מטרתן המובהקת אינן להשיב את הסדר על כנו, אלא לאחות את הקרעים שיצרה הפגיעה בקהילה.

נספחים לצפיה והורדה

פרוטוקול מעגל קשר

טרמנולוגיה מכילה

רשימת סרטונים העוסקים בצדק מאחה באנגלית

ארועים שגרתיים

מפות ודוגמאות

מפת השלכות

צדק מאחה – מקרה לדוגמה

עקרונות ופרקטיקה

תגובות

3.5 2 קולות
דירוג מאמר
הירשם
מעוניין בעדכון לגבי
guest
0 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר עם הכי הרבה הצבעות
משובים מוטבעים
לראות את כל התגובות

תפריט נגישות

0
אשמח לדעתכם, אנא הגיבו.x